paard laat het bit niet los.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elmiran

paard laat het bit niet los.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 15:46

Als ik aan het afzadelen ben en het hoofdstel af wil doen houd m'n paard altijd het bit vast. Soms lijkt het als of het achter haar tanden blijft haken ofzo. Dan heb ik het hoofdstel af alleen het bit hangt er dan nog in. Meestal gaat m'n paard dan met d'r hoofd omhoog maar dan voelt ze dus t bit wat er nog in hangt en gaat ze nog meer omhoog en soms steigeren. Ben zelf niet zo groot is dus best wel lastig als ze zo doet. Meestal heb ik nog een halster onder het hoofdstel en kan ze dus niet de poetsplaats af dan heb ik haar meestal al een halstertouw eraan zitten. Vind het zelf wel raar, de meeste paarden doen vanzelf hun mond wel open. Iemand tips hoe ik haar dit af kan leren? Het is wel een paard dat van alles vastpakt. In het begin kon ik nog niet eens normaal een halster omdoen dan hapte ze er gewoon naar .

RelarDevi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 16:39

Je vinger in de mondhoek stoppen, en wat bewegen. Zal vast wel helpen denk ik.

Maar weet je eigenlijk wel waarom zij dat doet. (ik lees dat ze overal naar hapt, deed ze dat als veulen ook? En hoe oud is ze?)

elmiran

Re: paard laat het bit niet los.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 16:53

Ze is nu 4jaar. Ik heb haar gekocht toen ze 3 was. Ze was vanaf t begin al heel erg kopschuw, je hoefde maar iets te bewegen en d'r hoofd vloog omhoog. Dat is nu al wel minder geworden. Met zadelmak maken hapte ze in t begin ook al naar t bit wilde het eens omdoen en ze pakte vanzelf t bit al.

Targaryen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 12:19

Tja, ik zou zeggen: Bitloos rijden. Maar dat is bij sommige paarden echt niet te doen.

En anders misschien wat MoonChloe zegt, beetje spelen.
Verder zou ik het ook niet weten.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 12:23

Bonfire laat z'n bit ook nooit los. Heel erg vervelend, want op een gegeven moment dan zit ie zo met z'n hoofd omhoog en dan ramt het bit tegen z'n tanden aan, terwijl alstie z'n mond nou gewoon opendoet, ramt het bit niet tegen z'n tanden aan.
Misschien is dat spelen wel een goed idee.

iRiis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 12:25

zijn de tanden niejt te lang??
dat was ook een keer ergens anders.. toen hadde ze er wat van afgehaald Of zoiets

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 13:29

als je paardje overal in loopt tehappen, zou het best kunen dat ie last van ze tandjes heeft, dus even de tandarts er naar laten kijken.

en anders zoals iemand al zei, hetzelfde doen als je het bit indoet met je duim in ze mondhoek duwen zodat hij ze mond opendoet met het bit uitdoen.
soms zijn jonge paarden nog niet zo slim dat ze dit begrijpen, maar als je het een paar keer doet dan zit het er zo in.

josiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 19:42

heeft hij geen haken op de tanden...dan pakt hij het niet vast maar dan blijft het bit hangen..ik zou er ff naar kijken

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 20:19

tandarts komt binnekort wel weer een keer kijken.

Ik denk dat haar tanden wel wat aan de lange kant kunnen zijn.
In de bak lag een keer een takje met van de dode bladeren eraan die helemaal uitgedroogd waren. Ze pakte hem op en doordat ze bewoog maakte die blaadjes een geluid. Daar schrok ze van en ze is toen echt keihard de bak door gegaan met dat takje in haar bek kon niks doen(zag er wel heel lachwekkend uit echt dom een paard dat met een tak rond rent ) , kon niet meer bij haar komen omdat die blaadjes nog steeds geluid maakte en ze ging alleen nog maar harder
Een paard is toch niet zo dom??? gewoon mond open en t takje is weg. Heb nog nooit goed in haar mond kunnen voelen, ze is erg onrustig met het hoofd en nog best wel kopschuw. Met rijden merk ik weinig. Ze geeft gewoon na, af en toe als ze geen zin heeft of een beetje wild is pakt ze zo het bit vast en gaat ervandoor .
Haken heeft ze vorig jaar rond de kerst gehad, die zijn toen weg gevijld.

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 12:43

hahaha paarden kunnen zeker in onze ogen heel dom zijn hoor

ik ken er 2 die werkelijk alles slaan, die net als die bij jou, het ook kunnen presteren om ophol tegaan met een krakend takje in de mond...

bij zulke apen ga ik altijd spelen in de padock, soort nh doen.
laten lopen over een deken en dat soort dingen.
dat helpt echt

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 15:25

Hoe precies weet ik niet, maar als ik jouw was zou ik ervoor zorgen dat het snel beter gaat. Zodra bv het bit als je paard het ineens wel loslaat een paar keer tegen de tanden slaat zal hij er definitief een nare ervaring aan overhouden..

Laat inderdaad even de tandarts langskomen, om dat uit te sluiten en oefen het in en uitdoen van het bit (dus niet alleen als je gaat rijden maar ook eens tussendoor ofzo). Ikzelf leg altijd mijn rechterarm tussen de oren van het paard bovenlangs dus tijdens in en uitdoen van het bit (ipv onderlangs met je rechterhand de neus vasthoudend, snap je? ) Zo kunnen ze minder snel hun hoofd omhoog doen, maar als een paard anders gewend is is dat de eerste keer wel even rustig laten wennen..

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 19:44

Ik ben vandaag weer even gaan rijden. Het ging een stuk beter. Heb eerst een touw aan het halster vast geklikt als ze dan een stap achteruit doet of weg wil lopen als ik een deel van t hoofdstel af heb dan heb ik haar nog altijd aan t touw. Vond wel dat het vandaag goed ging. Ze hielt het bit vast. Toen ik het kopstuk over de oren had gedaan heb ik haar bij het halster vast gehouden en m'n vinger in d'r mond hoek gedaan. Duurde wel even maar ze deed haar mond gelukkig wel open. Ze is nog steeds wel kopschuw. Soms hoef je maar heel iets te bewegen en ze doet ineens haar hoofd omhoog. Ze heeft al wel vaker haar hoofd gestoten (bij een deur opening) hoe voorzichtig je ook doet ze schrikt gewoon van de kleinste dingen. Heb haar als 3 jarige gekocht en toen was ze al wel schuw alleen als ik een borstel erover heen wilde halen schrok ze al.
Ga morgen eens proberen of ik d'r tanden en kiezen wat beter kan bekijken, heb op school wel les gehad over gebitsproblemen. De tandarts komt zowizo nog wel, maar pas als m'n paard weer thuis staat (heb nog 2 pony's en het is voor ons goedkoper als ze alle 3 te gelijk nagekeken worden)