tong uit mond, help!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Polansky

tong uit mond, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 20:16

Mijn 3 jarige merrie heeft van de week uitgevonden dat ze haar tong tijdens het rijden uit de mond kan steken. Als ik de neus- en sperriem strak aantrek houdt ze op.
Wie heeft betere tips?

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 20:22

eeen hele goeie instructrice zoeken die je gaat helpen want dit is een aanleuningsprobleem en de fout zit dus allertijde bij de ruiter..

nu is de merrie nog jong, is het probleem nog te verhelpen en moet je er goed in investeren om te zorgen dat je hem goed beleerd, dit kan alleen onder begeleiding..

Succes!

panache

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 20:30

een pony die 18 was deed dat ook .. en bij wedstrijden gaf de jury haar altijd minder punten door die tong..

Polansky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 20:35

Tja als jury kun je zoiets niet positief waarderen. Nu heb ik het probleem alleen helaas zelf!

jeanette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 20:38

Mijn pony heeft dat ook heel lang gedaan. Tot ik er achter kwam dat ze eigenlijk te weinig ruimte in haar mond voor het bit. Heb toen een dunner bit gekocht en ze doet het niet meer. Ik zou dus ook zeker kijken hoe het bij jouw pony zit

Polansky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 20:47

Zal ik eens proberen. Ik rij nu nog met een vrij dikke enkelgebroken watertrens.

monsera

Re: tong uit mond, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 16:13

Je maakt nu de neus-en sperriem strakker dat is echt het stomste wat je kunt doen.Ik ben het helemaal met M3isSi3j eens als je paard de tong uit de mond doet is dat altijd een ruiterfout.Probeer dit met goede les op te lossen anders krijg je steeds meer problemen.

Lins_VetraJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 18:42

Het kan ook zijn dat je paard pijn heeft. De één bokt, de ander knarse tand en weer een ander is zeer onrustig met z'n tong.

Ja natuurlijk houdt ze op als je de neus en sperriem aansnoerd. Het paard kan dan niet eens bewegen met de kaken! Lekker kauwen op haar bit zit er dan ook niet voor haar bij. Zielig hoor

Kleinuh_Sjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 18:45

monsera schreef:
Je maakt nu de neus-en sperriem strakker dat is echt het stomste wat je kunt doen.Ik ben het helemaal met M3isSi3j eens als je paard de tong uit de mond doet is dat altijd een ruiterfout.Probeer dit met goede les op te lossen anders krijg je steeds meer problemen.

Ik ben het totaal niet eens met jullie!!
Als een paard de tong uit de mond gooit is namelijk niet altijd een ruiterfout!
Mijn paard doet het ook, ik heb al verschillende bitten ingehad bij het ene bit deed ze het meer als de ander, mond laten nakijken door de tandarts niks!
We zijn der later achter gekomen dat der tong niet over het bit gooit maar der naast!
Een kleine ophouding en ze doet der tong weer naar binnen.
Mijn advies: ophouding geven en als ze dan daarna weer meteen doet, mond laten nakijken door tandarts en anders een ander bitje proberen!

Sterkte

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 19:04

Kleinuh_Sjam schreef:
monsera schreef:

[color=#FF00FF]Ik ben het totaal niet eens met jullie!!

Een kleine ophouding en ze doet der tong weer naar binnen.

Als je paard zijn tong naar buiten hangt is dat een aanleunings fout en als jij dus een ophouding geeft doet jouw paard zijn tong weer naar binnen en heb je daarna waarschijnlijk wel de juiste aanleuning.Ik denk dat een bit ook wel het een en ander kan uitmaken maar je moet je paard wel juist rijden wel of niet met een fijn bit in je paard zijn mond.

Susanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 18:43

Mijn paard doet dit ook! Inderdaad hoor je overal dat het op een ruiterfout duidt. Voor mijn gevoel heeft het niet altijd te maken met de aanleuning. Soms doet mijn paard de hele training niks en gooit hij hem er bij het uitstappen (dus volledig losse teugel) eruit. Mijn paard is al ouder (14) en heeft dit bij zijn vorige eigenaresse ook gedaan, weet ik. Ik denk dus dat het bij mijn paard ook een beetje gewenning is.
Mijn paard heeft bij zijn vorige eigenaresse met succes z2 gelopen. De jury wordt er dus niet altijd door beinvloed. Maar ja, het is natuurlijk ook niet echt goed .

jaggie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 22:55

Normaal wordt er altijd gezegd dat het een soort van protest is van het paard en daar ga ik meestal ook van uit.

Mijn eigen paard staat in de stal of met poetsen ook wel vaker met de tong naar buiten en hij vindt het helemaal geweldig als je er aan trekt (ja ik heb een raar paard), gelukkig doet hij het niet met rijden, maar ik persoonlijk zou het bij hem dan niet zo snel als protest zien. Bovendien is hij slim genoeg om anders te protesteren...als hij dat al doet.

Maar om weer ff over jouw probleem te hebben, ik weet niet echt hoe je het op moet lossen, denk niet dat alles strakken vastmaken dè oplossing is. Verder heb ik wel eens van iemand gehoord dat 'ie een elastiekje om de tong deed, maar daar ben ik absoluut geen voorstander van zoals je vast wel zult begrijpen!

Anike

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 20:01

bij ons op de manege doen sommige paarden dat ook. Dan heeft de ruiter te veel druk op de mond. zogauw ze meer ontspannen rijden gaat de tong weer naar binnen..

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 21:00

Niet altijd is het een aanleuningsfout.
Vaak wel.
De neusriem strakker doen is het slechtste wat je kunt doen, je lost het er niet mee op.
Je paard is 3 schrijf je, is je paard nog aan het wisselen? Zijn er misshcien haken? Ish et bit te dik, te dun, te breed, enz?
Als je dit allemaal uit kunt sluiten, dan moet je het bij jezelf zoeken.
Ga eens longeren en kijk wat je paard dan doet. Paarden die het dan niet doen zijn er genoeg, dus dan ligt het aan de ruiter. Doen ze het dan ook, dan moet je nagaan of er ergens iets blokkeert in je paard. Dit kan natuurlijk scheefheid zijn, maar ook ergens een pijntje.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 21:47

Proberen meer met je been naar je hand toe te rijden.
Goed actief houden.