Ik weet het even niet meer..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jooske

Ik weet het even niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 18:59

Ik heb heel lang getwijfelt of ik dit verhaal zou plaatsen, maar ik heb besloten om het toch te doen.
Ik heb een prachtige merrie waar ik de afgelopen jaren eigenlijk alleen maar pech mee heb gehad.
Toen Jessie (mijn merrie) bij ons kwam had ze net zo'n 2 jaar stilgestaan. Ze moest dus in het begin weer helemaal opnieuw gegymnastiseerd worden. Ik had veel geduld met haar en probeerde haar met mijn 12 jaartjes jong weer gelukkig te maken. Jessie was heel achterdochtig en wantrouwig, later bleek dat ze al heel vaak verkocht was. Ze had dus niet veel vertrouwen meer in mensen. Het heeft me 1.5 jaar gekost om haar vertrouwen te winnen en te zorgen dat we een team werden zowel onder het zadel als erbuiten. Jessie veranderde in een heel ander paard. Ze deed erg haar best en was een echte knuffelkont. Met rijden ging het opzich wel goed alleen het nageeflijk rijden was een probleem.
Toen ging ze de eerste keer door haar rug heen. Haar rug was altijd al een zwak punt. Ik heb toen ongeveer 3 maanden fysiotherapie met haar gehad. Ik kon toen ook niet rijden. Nadat haar rug geen pijn meer deed zijn we weer begonnen met rijden. We hadden les en het ging erg goed. Het nageeflijk rijden was in het begin geen probleem, maar werd dit later wel weer. Ik had toen meteen moeten stoppen, maar ik was zo gedreven en wou zo graag presteren met haar dat ik niet nadacht. Jessie ging opnieuw door haar rug heen. Ik vond dat het mijn schuld was en dat ik veel eerder haar stil had moeten zetten en de fysio had moeten bellen. Ik neem mezelf dit nog steeds kwalijk. Jessie stond weer 2.5 maand stil en werd weer 1 keer in de week door de fysio gemasseerd en de rest van de dagen door mij. Ze herstelde weer en ik besloot het deze keer helemaal anders aan te pakken, omdat ik nooit meer dezelfde fout wou maken. Ik begon met haar te longeren waar ze heel goed op reageerde. Ze begon weer vrolijk te worden en het rijden pakte ze wel aardig op. Door wat er gebeurd was durfde ik niet zoveel meer van haar te vragen onder het rijden, omdat het me gewoon ontzettend veel pijn had gedaan te zien dat zij zoveel pijn had. Het ging wel goed, maar ik had toch het gevoel dat er iets nog niet klopte. Ik heb toen nu ongeveer een maand geleden Steffi van der Laarse (osteopate) bij haar gehad en toen bleek dat haar bekken al jaren scheef stond! Haar eerste halswervel zat ook vast en Steffi zei dat ze daardoor waarschijnlijk altijd hoofdpijn had. Ik schrok hier heel erg van, vooral van het scheve bekken, maar ik begreep nu wel waarom ze al die jaren zo dwars was geweest onder het zadel. Steffi behandelde haar en ze reageerde heel goed. Ik moest wel een nieuw zadel aanschaffen, wat we dezelfde week nog gedaan hebben. Ik ben nu dus weer begonnen met rijden, maar het gaat nog niet zo goed als ik zou willen. Jessie is nog steeds koppig en ze luistert niet naar me. Ik heb het gevoel dat ze me niet tegemoet komt en ik wordt daar boos om. Ik heb heel veel geld besteed aan de fysio, osteopate en het zadel en ik vind het heel jammer dat het allemaal niet helpt. Ik besteed bij het rijden het grootste gedeelte aan het losrijden en ik probeer haar daarbij lang en laag te rijden, maar zelfs dit doet ze niet. Ze luistert niet naar mijn hand. Ze is goed aan het been en zet haar achterhand er ook goed onder, maar met de voorkant doet ze niet veel. Als ze nageeft, probeer ik ook te ontspannen, maar daar neemt ze dan meteen weer gebruik van. Als je haar 1 vinger geeft neemt ze je hele hand zeg maar. Ik wil geduld hebben met haar, maar ik begin het op te geven. Ik ben nu al 4 jaar bezig met haar en het schiet gewoon niet op... Ik hoop dat jullie wat tips voor me hebben om mijn probleem op te lossen. Ik heb wel les en goede ook dus dat is het probleem niet

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 19:26

1 ding moet je onthouden en dat s dat je altijd heb gehandeld naar je kennis en kunnen.. Als je vroeger wist wat je nu weet had je mischien bepaalde keuses niet gemaakt maar des tijds leek je die keuze gewoon het beste dus daar moet je jezelf niet druk om blijven maken..

Wat betreft je paardje begrijp ik niet helemaal goed wat nou het probleem is.. Wat ik eruit haal is dat ze niet meer lekker nagevelijk te krijgen is nadat ze is gekraakt? Heb je S v/d Laars daar al over gebeld en wat zegt tie ervan..

Ik kan me best voorstellen dat als jij 12 jaar scheef of krom gelopen hebt het niet direct beter aan voelt als je ineens wel recht staat.. Bepaalde spieren moeten nu op een andere manier aansterken en dat kost tijd, moeite en kan pijn doen..

Evikes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 20:08

ben het volledig eens met M3isSi3j !
Je moet niet verwachten dat een paard die 12 jaar scheef heeft gelopen nu ineens perfect loopt. Dat ze niet luistert naar je is misschien toch wel een teken dat ze ergens last van heeft, wat ik redelijk normaal vind na dit verhaal te horen. Ik zou ze eerst eens volledig medisch laten keuren ofzo, dan weet je direct wat ze eventueel nog mee scheelt.
Er moeten nu veel spieren beginnen ontwikkelen die ervoor wss niet gebruikt werden. Ik vind het redelijk logisch dat je paardje nog niet helemaal makkelijk loopt. Heel veel geduld is hierbij het beste (ook al heb je dat al veel gehad! )

Jooske

Re: Ik weet het even niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 22:43

Evikes schreef:
ben het volledig eens met M3isSi3j !
Je moet niet verwachten dat een paard die 12 jaar scheef heeft gelopen nu ineens perfect loopt. Dat ze niet luistert naar je is misschien toch wel een teken dat ze ergens last van heeft, wat ik redelijk normaal vind na dit verhaal te horen. Ik zou ze eerst eens volledig medisch laten keuren ofzo, dan weet je direct wat ze eventueel nog mee scheelt.
Er moeten nu veel spieren beginnen ontwikkelen die ervoor wss niet gebruikt werden. Ik vind het redelijk logisch dat je paardje nog niet helemaal makkelijk loopt. Heel veel geduld is hierbij het beste (ook al heb je dat al veel gehad! )

Ze heeft niet 12 jaar scheef gelopen hoor, eerder iets van 4 jaar, maar dat is natuurlijk ook al erg. Ik snap ook wel dat ze tijd nodig heeft en die geef ik haar ook wel, maar op een gegeven moment houdt het op. Ik wil dat ze over de rug loopt en ontspant juist zodat ze geen problemen krijgt, maar ze geeft helemaal niet mee zeg maar. Ze zoekt mijn hand absoluut niet op en dat is ook weer niet goed voor haar. De enige manier waarop ik haar over de rug kan laten lopen is met veel been en aardig wat druk en dan is ze weer niet ontspannen. Ik weet niet waar de tussenweg ligt zeg maar..

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 00:09

je moet niet zomaar opgeven.. blijf het met veel rust, eerlijkheid en geduld proberen.. Een paard geeft niet na met constante harde druk.. een paard geeft na vanuit zn rug en rust..

Geef het 3 maanden.. dan zal je merken dat het wel veel beter gaat dan nu.. je moe dit soort dingen op langer termijn bekijken en niet vna dag tot dag..

devine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 16:30

Hoi Jooske,
toen ik je verhaal las was het op bepaalde momenten of het mijn eigen verhaal leesde...

Ik snap je helemaal en dat je er moedeloos van wordt ook zeer zeker!
Bij mij ligt het dan wel iets anders (ze hebben door foto's gemaakt te hebben ontdekt dat ze een katrolontsteking had en daarom zo nukkig was door de pijn)

Maar naar rust en een kuur van drie weken ben ik weer voorzichtig met haar bezig maar vergeet het maar ze gaat er nog harder tegen in als daarvoor!
En heb ook een vrouwtje erbij gehad die echt wel weet hoe ze moet rijden maar die had ook zoiets van ik stop er nu maar even mee.

Ik wens je veel succes en hoop voor je dat er beweging in komt en dat je weer met plezier op je paard kan rijden.
We houden vol!!!!

Jolien_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 18:01

Veel succes, e nik denk dat die andere wel gelijk hebben, zemoet gewoon weer even volledig herstellen en alles wat daar bij hoort!

Ik denk dat het over 3 maanden ook wel beter gaat ja

Kristie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 19:16

Ik denk dat het gewoon een kwestie van geduld is, je hebt al bewezen dat je dat gedult hebt {steeds met de fyso, rust geven enz} en ik denk dat het nu ook 'gewoon' een kwestie van geduld is.

Je paard heeft 14 jaar scheef/moelijk gelopen, dat gaat niet 1-2-3 over! suc6 .

josiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 19:25

Ik denk ook dat je veel geduld moet hebben met je paard. En dat je moet accepteren dat ze niet alles met de rug kan. Wel fijn dat ze zo goed op het longeren reageerd, dat zou ik dan meer doen dan rijden.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 21:06

Niet boos worden omdat je het gevoel hebt dat je paard jou niet "tegemoed komt". Neem hier de tijd voor, dan komt het helemaal goed. Je geeft zelf aan goede instructie te hebben. Je kunt haar gaan longeren met een chambon. Ze worden hierbij "gedwongen" om voorwaarts neerwaarts te lopen. Succes!

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 21:11

Nu je paard recht gezet is moeten haar spieren en haar manier van lopen zich daaraan aanpassen. Dat gaat niet zo snel, jij vraagt haar nu om correct te bewegen en dat is nu eenmaal moeilijk op dit moment. Rustig volhouden en niet overvragen.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 21:20

Misschien een beetje een rare vraag, maar zijn de tanden onlangs nog nagekeken?

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 23:34

Ik ben na 4 jaar schots en scheef lopen gekraakt, om zogezegd alles weer goed te zetten.

Je wil niet weten hoe vermoeiend en pijnlijk het was, werd gewoon kotsmisselijk van de pijn omdat alles wat eerst naar mijn gevoel recht was nu voor mijn gevoel scheef was, terwijl eht dus in feite andersom was.

Jouw paardje heeft heel veel pijn gehad, buiten dat het nu nog pijn doet omdat het gewoon heel erg wennen is moet ze ook weer opnieuw leren lopen met haar "nieuwe" lichaam.

Je hebt zoveel geduld met haar gehad en zoveel voor haar over gehad, probeer dat nog even vol te houden.

Jooske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 10:39

Bedankt voor jullie reacties en jullie hebben helemaal gelijk! Ik moet gewoon volhouden en geduld hebben. Ik snap ook heel goed dat ze weer opnieuw moet leren lopen en dat dat niet makkelijk voor haar moet zijn.
Vonnie84: Haar tanden zijn eind Augustus nog nagekeken, dus dat zal het niet zijn
Bedankt allemaal!