ik heb een moeilijke fries, die door alles gaat schrikken, en er dan vandoor gaat. ik denk zelf dat het komt dat ze het niet echt meer leuk vind. ik rij haar 3 x in de week en longeer haar ook nog af en toe en laat haar ook gewoon los in de bak. maar nu had ik een vraag. weten jullie misschien iets waardoor ik het voor haar leuker kan maken? misschien dat dat dan een optie is.. owja en ze is 4,5 jaar
ik heb een instructeur die haar ook rijd, maar ik heb het met haar nog niet echt over gehad, maar ik weet dat ze het bij haar ook doet. dus k wil het haar gewoon leuker maken
Hoe is ze met buitenrijden? Dat is leuk voor de afwisseling, en voor jouzelf is het ook wat ontspanning, tenminste, als ze niet continue wegschiet voor iedere paddestoel....
ga eens balkjes draven ofzo dan moet ze zich heel erg richten op die balkjes en ze zal het ook spannend vinden en tussenduur kun je gewoon dressuur rijden maar zo nu en dan over de balkjes
Ja die balken kan ik idd wel in de bak leggen om er af en toe overheen te draven. Ze is nog maar een keer in dr leven in het bos geweest, de baas is vaak weg en ik kan niet met een trailer rijden dus dat is wel zonde
Afwisseling. Ga eens wat anders doen dan rijden. Longeren, wandelen, vrijspringen, springen, vrijheidsdressuur of gewoon een keer het werken overslaan?
Vrijspringen is idd ook wel eens leuk om te doen ik weet alleen niet hoe ik dat moet aanpakken, tis een behoorlijk slim paard dat overal wel een uitgang in ziet :-D wandelen is ook wel leuk maar kzit midden in een woonwijk en kben bang dak dr niet kan houden en dr kwijt raak :-S.
Dat is dan misschien weer een kwestie van opvoeding. Als je eerst op het terrein gaat oefenen met wandelen en steeds een stapje verder gaat moet dat in principe steeds beter gaan.
Nu vraag ik me trouwens wel af of Dautsen en xxdorisxxe dezelfde persoon zijn, maar goed..
Ga haar ook meer bezig houden. Zet haar aan het werk. Ze is dan misschien nog maar 4.5, maar ze verveeld zich. Zet haar aan het werk, doe moeilijke oefeningen met haar. Of niet bepaald moeilijk, maar veel. Rij geen ene (korte of lange) zijde zonder min 1 figuur. En dan bedoel ik niet de hele tijd voltes draaien en/of afwenden. Gebroken lijnen, gebroken lijnen met voltes erin, slangenvoltes, figuren die niet te boek staan, etc, etc, etc...
Je moet het rijden interessant maken voor je paard.Zorg voor heel veel afwisseling.Maak voor jezelf ook altijd een doel wat wil je gaan doen als je gaat rijden als je dit niet doet dan doe je vaak maar wat en hobbel je maar wat over de hoefslag heen.
Ga een keer alleen maar overgangen rijden en dan heel erg veel. Ga een keer alleen maar voltes rijden.Kleine voltes,grote voltes,slange voltes,voltes verkleinen en vergroten. En dan overal in de bak maak er wat leuks van. Ga eens balkjes lopen,binnenhoefslag rijden, links omkeert,rechts omkeert, gebroken lijnen rijden met en zonder voltes mee te nemen op de gebroken lijn,veel afwenden op de lange zijde van de bak en dan recht stellen in het midden enz.enz.
Het vrij springen kun je aan de ene kant van de bak een hindernis zetten of een lijntje neer zetten en dan vanaf de korte zijde tot de laatste hindernis de lijn afzetten met schrikdraad paaltjes en dat rood/witte lint dan moet je paard er wel overheen.
Je kunt als je gaat uitstappen wel eens haar aan de hand mee nemen en een stukje langs de weg gaan lopen even wat anders en er even lekker uit je hebt haar dan vast aan het hoofdstel en heb je meer te zeggen als dat je haar aan het halster mee neemt.Je hoeft ook niet heel ver weg maar even de straat op en neer bv is eerst al genoeg en kijk maar hoe het gaat je kunt steeds een stukje verder en als het heel goed gaat kun je ook een keer op haar blijven zitten en dan de straat uit.
Doe eens een buitenritje tussen door en dan niet elke x hetzelfde stukje of rondje Neem een x een sprongetje Vrijspringen Leg wat balkjes neer Aan de hand stappen beetje laten grazen als daar de gelegenheid naar is! Maar vooral tijdens je dressuuroefeningen wissels en figuren rijden!
Waarom rij je drie keer in de week dan? Laat haar gewoon eens lekker op de wei, een weekje, en rij dan opnieuw. Doet soms wonderen, echt waar! Het kan veel veranderen! Succes
je kunt ook op een wedstrijd gaan rijden,je mag namelijk losrijden op een wedstrijd en daarna weer weggaan,je hoeft niet perse daar n proef te rijden,je mag daar zo rijden(overal)dat is iets anders en mischien voor haar ook leuker,of ga naar n wedstrijd,en loop met dr aan de hand op het terrein,
Hey Ik rijd Dautsen 3x in de week, omdat ik vrees dat ze als ik haar minder ga rijden alleen nog maar vervelender wordt. Ze heeft al een tijd stil gestaan nadat ze was ingereden (ik was er toen nog niet) en dit vond ze heeerlijk. Ze is liever lui dan moe denk k. Maar ik ga gewoon proberen om meer variatie in het rijden te brengen en miss zelfs een keer buiten huis te gaan wandelen (als dit iig mag van de eigenaar) Ow ja en Dautsen ben ik dus en die ander had het er voor mij opgezet omdak nog geen lid was :-D Iig iedereen bedankt voor de reacties, wat een mee leven hier op de site echt leuk!! Groetjes
(heb de reacties niet gelezen dus mischien is het dubbel )
ga is balkjes lopen, buitenrijden, op muziek rijden, met andere paarden, freestyl, vrijheidsdressuur, (als afwisseling), ga is spelletjes met haar doen, (slalom, etc...)