kan iemand mij helpen met moeilijke fries?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

amber_steph

kan iemand mij helpen met moeilijke fries?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 17:35

Ik heb een probleem met mijn 4,5 jarige Friese merrie. Als ik aan het rijden ben zit ze vaak met haar hoofd bij de omgeving. Ze is enorm kijkerig en vaak heel erg voorwaarts. Nou is dat niet zo'n probleem maar ze gaat er ook regelmatig vandoor. Ze neemt ineens een sprint en dan ben je dr kwijt. Ik rijd wel veel overgangen en schijnovergangen maar ik krijg nog steeds niet echt dr aandacht.
Ik weet dat ze vaak geen zin heeft om te rijden en er onderuit probeert e komen door mij 'bang' te maken..Ik weet niet wat ik er aan kan doen om te zorgen dat ze meer zin krijgt om te rijden en dat ze er niet 10 keer in een uur vandoor gaat.

kan iemand mij helpen?

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 17:38

wat zegt je instructeur hiervan?

amber_steph

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 17:38

die rijd zelf ook erop, en bij haar is het ook(dat is iemand die haar ook rijd, en die rijdt haar langer, maar heeft het niet vantevoren gedaan)

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 17:41

maar wat zegt ze ervan?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 17:41

VMR -> RT

amber_steph

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 17:42

ja gewoon vervelend af en toe...ze heeft er nog niet veel over gezegd alleen dak moet oppassen...omdat ze bij haar ook zo 'gevaarlijk' is...

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 17:46

nou daar ben je mooi mee

Ik probeer als instructeur de combinatie verder te helpen, uit te leggen waar ik denk dat het aan ligt, en waar de oplossing van de problemen liggen.

Misschien een andere instructeur???

amber_steph

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 17:47

ik denk zelf dat ze het niet meer leuk vind(zelfde bak, heb niet echt een optie naar een andere bak te gaan), en steeds te dressuren(ben bang dat ze nog een beetje te jong is voor springen)

amber_steph

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 17:49

nee mijn instructeur is zeker niet verkeerd ik heb het er met haar nog niet heel uitgebreid over gehad maar ik weet wel dat de fries het bij haar ook wel eens doet we proberen veel verschillende oefeningen te doen alleen wil ik het ook kunnen oplossen als ik alleen ben en ik kan haar niet altijd bellen als ze weer iets doet...ik wil haar het rijden leuk laten vinden ik denk dat daar het probleem ligt

Dautsen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 17:51

Zo nu ben ik zelf ook aangemeld. Het is dus mijn Fries waar het overgaat. Ik was nog neit aangemeld. Maar ik denk idd dat ze nog te jong is voor springen...ik kan niet naar het bos want dan moet ik met de trailer en ik heb geen trailerrijbewijs...Kan ik miss iets doen om het rijden te verleuken voor haar? Iemand suggesties? Ze doet het ook niet altijd, maar met tijden en nu zitten we in zo'n dal....

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 17:52

en met iemand anders erbij gaan rijden? heb je niet iemand in de buurt die ook een paard heeft en met je mee wilt gaan?

Dautsen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 17:53

De baas van Dautsen (de Fries) rijdt ook wel eens met zijn paard in de bak met mij maar daar is ze bang van dus schiet ze ook steeds weg :-D En Lammert (andere Fries) wordt meestal 's ochtends vroeg bereden en dan zit ik op school...pff moeilijk

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 17:58

Idd, je instructeur zou je moet helpen in deze... Mijn paard kan ook erg spoken en af en toe heb ik wel het idee dat ie het doet omonder het werk uit te komen. Ik probeer m ervan af te leiden, zijn aandacht bij mij te houden en controle te houden. Als hij zich dus al spant op iets, snel andere kant op stellen of een overgang te plekke zodat ie ff afgeleid is van dat wat ie nou eigenlijk eng vind/vond. Ook schakel ik m vaak terug als ik weet dat hij een bepaalde hoek al eng vind, die van jou zet t snel op een lopen, dus dan is het goed om terug te rijden en die controle te krijgen dat ie terug komt op je hulpen.

Dautsen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 18:01

Misschien is het idd slim om haar voor te zijn, dus als ze versnelt haar meteen proberen terug te rijden. Ze is alleen wel moeilijk terug te rijden als ze eenmaal voorwaarts is vind ik het erg moeilijk om haar terug te krijgen (sterk dat ze is) maar dat is natuurlijk ook veel oefening. Heeft iemand leuke oefeningen voor haar? Miss krijgt ze dan meer uitdaging....

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 18:04

het enige wat je moet doen is loslaten aan de voorkant. Zitten op je kont.

amber_steph

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 18:14

wat zouden jullie nog meer adviseren voor dautsen?

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 18:20

4,5 jr is nog erg groen en de tijd vande pubbertijd..

Ik heb het zelf rond deze leeftijd ook gehad met mn eigen friesje: hoofd op de grond en bokken tot je afstapte..

Ik heb haar deze tijd maar gewoon een beetje laten spelen en ik ben der gaan uitdagen.. Je moet je paardje voor zijn! Als die wilt kijken draai je daarvoor al weg.. durft die die ene hoek niet in.. dan rij je aan de andere kant van de ring een volte die je gaat sluiten en na elk rondje rij je en stapje dichter naar de overkant toe tot je daar bent.. Dit combineer je met veel overgangen, vershcillende soorten stellingen en pasjes wijken erbij zodat tie bezig bent en voordat die het door heeft is die al in de hoek..

Schiet er toch vandaar: spoor hem ff goed aan en doe maar mee.. je kan wel in zn mond hangen maar daar me bereik je toch neit wat je wilt.. alleen maar dat die gevoelloos in zn mond word, bang voor je hand en vluchtig!

Je zegt zelf al dat je het niet lukt om der aandacht te krijgen, laat staan bij jou te houden: dan moet je er toch ook harder aan werken.. Ik weet niet hoe oud je bent?! Maar ik had vroeger (nu nog steesd wel hoor) dat ik zelf al moeite had om mn hoofd bij het werk te houden laat staan voor mn paardjes.. Ik stelde voor aan het uur heel duidelijk een doel vast: dit uur wil ik mn paardje zo los maken dat ik hem straks met mn pinken dubbel kan buigen.. daar ging ikd an vervolgens mee aan de gang, heel erg gefocues op mn doel.. En dan ging het er niet om of ik dat doel bereikte of niet (99 van de 100 x natuurlijk niet..) maar de manier hoe ik er naar toe werkte!

Dautsen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 18:57

Ik ben nu 19 jaar dus ik kan me wel goed concentreren hoor :-D Ik rij haar alleen nog maar 4 maanden en heb daarvoor nooit ervaring gehad met 'eigen' paarden dus het is even wennen. Ik heb nu al redelijk veel tips gekregen en ik moet idd een doel stellen voordat ik ga rijden anders ga ik teveel tegelijk willen. Ik ga het zondag iig proberen :-D Danku allen voor de massale reactie. :-D

Fiesta14

Re: kan iemand mij helpen met moeilijke fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 21:15

hoi

4 maanden is nog een relatief korte periode, dus gewoon doorzetten

Ik heb zelf ook een aantal jonge friezen gereden en die waren ook vrij onstuimig in het begin.
Bij die hielp het om ze goed aan t werk te houden en na een paar maanden ging t wel beter. Paard loopt geconcentreerder en zelf wordt je ook sneller, je leert t paard kennen en kan t dan ook makkelijker voorkomen.

Hoe is de fries verder, reageert ze ook zo aan de hand?

succes en veel plezier met het rijden!

groetjes Daantje

belinda73

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 12:50

veel overgangen rijden en niet te lange stukken veel wendingen dus dat die aandacht er steeds bij blijft en gaat hij/zij er toch vandoor laat er maar door gaan ja wil zij/hij terug vallen spoor ff aan en laten lopen net wou hij/zij dus ga je door en je neemt terug als jij dat wil suc6

Adil

Re: kan iemand mij helpen met moeilijke fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 15:36

Dit ken ik van Femke (ook een Fries )
Belangrijk: hou zelf je koppie er bij, je zegt wel dat je heel geconcentreerd bent maar als ik jouw verhaal zo lees denk ik dat je meer geconcentreerd bent in de zin van: "Wanneer doet ie het weer? Wanneer schiet ie weer weg? Niet te hard gaan want dan gaat het weer mis!" (kan het helemaal verkeerd hebben hoor). Doe gewoon oefeningen waar jullie allebei goed bij moeten zijn, veel afwisseling en wendingen etc. Zorg ervoor dat hij het hele uur bij jou en de oefeningen is met zijn hoofd. Niet de aandacht verslappen maar opletten!

Dit heeft bij mij goed gewerkt, Femke is er al een hele tijd niet meer vandoor gegaan. De laatste keer tikte ze met haar voet een steen aan, ze wilde weg maar ik kon haar gelijk opvangen (geen getrek of wat dan ook), ze reageerde echt meteen op wat ik deed, was echt heel erg trots op haar. Dit was in Oktober! Dus heb ook wat gedudl, het komt wel goed

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 17:43

Degene die je het beste kan helpen is je instructeur, aangezien deze volgens mijn mening een beetje vage reacties geeft ,is het misschien tijd voor een betere..

Als ze er vandoor gaat moet je zelf ontspannen blijven, zing een liedje of fluit erbij. Ga diep zitten, zodat ze voor een groot deel op je zit terug komt, en gebruik daarna pas je teugelhulpen, en je kan met je stem ook 'ho' zeggen.

Om het rijden leuker te maken kun je spelletjes met haar doen. Dus naast het rijden veel grondwerk, longeren, rennen, spelen, enge-dingen-parcoursjes, en tijdens het rijden kun je haar gerust eens balkjes laten lopen. Denk er ook om dat je niet elke dag, en ook niet te lang rijd

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 18:29

Als je tips wil voor bijvoorbeeld leuk spelen met je paard, of zo'n enge dingenparcour kan je pb-en hoor
Dat is namelijk leuk voor de afwisseling, en dan vind je paard het denk ik minder saai om ook eens dressuur te doen

Targaryen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 20:08

Hee Marjolein, ik ken jou!

Ik had dit eerst ook met Sundance (eigenlijk nog steeds) en toen heb ik ook tips gekregen zoals: veel overgangen rijden, constant figuren rijden (achtjes, slangenvoltes, gebroken lijnen, grote & kleine voltes enz. enz.), blijf geconcentreerd, 'verassende' dingen doen (wat ze hier mee bedoelen, geen idee ). Ook heb ik de tip gerkegen:Zet je paard stil als straf als ze dr vandoor wil gaan, maar ik lees nou dat Dautsen moeilijk terug te nemen is, hmm handig. Ik hoor ook wel is dat je je paard dan gewoon moet laten rennen tot ze niet meer kan, maar volgens mij is dit niet dé perfecte oplossing.

Nja in ieder geval heb ik veel geoefend met deze dingen en ze gaat er nou niet meer vandoor! Ja, heel af en toe, maar vergeleken met eerst is het al een grote verbetering!

Verder vind ik het idee van veraA ook wel goed! Misschien dat je dat eens kunt proberen?

PS. Steph, haha ik dacht al, huh sinds wanneer heb jij een Fries