Aanleuning

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Trudy_dJ

Aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 15:34

Wat bedoelt iemand als hij/zij zegt:

Ik vind het paard erg onrustig in de aanleuning?

Kan dit aan de ruiter liggen. Ligt dit aan het paard.
Ik hoor het graag!

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 16:00

ik versta onder aanleuning een paard dat contact zoekt met de hand van de ruiter en dit contact aanneemt. een paard wat goed in de aanleuning loopt (dus het bit en de ruiter hand accepteerd en aanneemt) kan nageven (oftwel een paard wordt nagevelijk).

een paard dat onrustig is in de aanleuning accepteerd/vertrouwd de ruiterhand en het bit dus niet volledig (dit kan komen door een harde hand, door rijtechnisch problemen of medische problemen)
het probleem ligt ip altijd bij de ruiter.

Maar ik denk dat het maar net is wat je onder aanleuning verstaat, mensen praten ook over "aanleuning" als het paard buigt in zijn nek (wel bekend: aan de teugel) maar dit hoeft naar mijn idee niet direct te betekenen dat het paard in de aanleuning loopt.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 16:33

dus je moet rustiger zijn met je hand, en de achterhand van het paard moet er meer onder, veel voltes met (schijn) overgangen rijden dus

Trudy_dJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 17:42

loutjuh schreef:
ik versta onder aanleuning een paard dat contact zoekt met de hand van de ruiter en dit contact aanneemt. een paard wat goed in de aanleuning loopt (dus het bit en de ruiter hand accepteerd en aanneemt) kan nageven (oftwel een paard wordt nagevelijk).

een paard dat onrustig is in de aanleuning accepteerd/vertrouwd de ruiterhand en het bit dus niet volledig (dit kan komen door een harde hand, door rijtechnisch problemen of medische problemen)
het probleem ligt ip altijd bij de ruiter.

Maar ik denk dat het maar net is wat je onder aanleuning verstaat, mensen praten ook over "aanleuning" als het paard buigt in zijn nek (wel bekend: aan de teugel) maar dit hoeft naar mijn idee niet direct te betekenen dat het paard in de aanleuning loopt.

Het gaat om een 3,5 jarig paard. Dat dus nog wel jong is en 2 weken stil heeft gestaan vanwege een hoefzweer. Kan dit er mee te maken hebben? Er zijn op dat moment 2 mensen op geweest. De verzorger zelf en degene die haar eventueel wil kopen. En ze deed het dus bij allebei.
Zou het ook onwennig kunnen zijn? Want ze liep namelijk in een binnenbak, met 2 andere pony's erbij. En liep nogal te kijken enzo.

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 21:50

ligt over het algemeen aan de ruiter. Het paard zoekt de ruiterhand op, maar als de ruiter een onrustige hand en bv zijn/haar balans zoekt op de teugel kan je niet verwachten dat het paard een rustige aanleuning neemt.

Trudy_dJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 18:16

Kan dit ook aangeleerd worden ofzo?

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 19:57

Hoe bevestigder het paard wordt onder het zadel hoe beter de aanleuning zal worden. Probeer bij een jong paard vooral de rust erin te krijgen en lekker makkelijk in je hand te blijven, paard zal dan vanzelf de hand op gaan zoeken en aannemen. Wel een constante verbinding proberen te onderhouden zodat het paard weet waar hij aan toe is en hij de 'begeleiding' houdt, anders worden ze vaak alleen onrustiger door de onzekerheid.

Aanleuning kun je niet afdwingen en het is geen 'trucje' dat je aan kunt leren, komt echt voort uit het goed en correct gereden zijn. Je kunt dus ook niet 123 verwachten dat je een perfecte aanleuning hebt, zou me er dus ook niet té druk om maken en gewoon lekker verder gaan, komt vanzelf wel!

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 23:01

Het begint er natuurlijk al mee dat je het paard zelf niet stoort in zijn beweging en dus een "onafhankelijke" zit hebt zodat je hem niet onbedoeld in zijn mond hangt. Het "rijkunstig gevoel" dat je verder nodig hebt ontwikkel je door veel te oefenen (te rijden dus) en goed les te nemen. Zodat je weet (en voelt) wat wordt bedoeld met een constante verbinding etc.