Ja en ik geef een normaal antwoord. Er waren zelfs mensen die er aan twijfelden of dit wel een serieuze reactie was! Maar als jij zegt dat je de slof al erg moet aantrekken en misschien een scherper bit wilt nemen omdat je je paard niet diep en rond krijgt twijfel ik aan je kundigheid! Als ik het zo lees lijkt het meer alsof jij je paard kost wat het kost met zijn kin op de borst wilt hebben!
Je zegt dat je de kracht niet hebt om aan de teugels te trekken, maar dat is ook helemaal niet nodig! Niemand kan het een uur volhouden hoor aan de teugels trekken! Mijn paard zoekt vrijwel direct mijn hand op als ik aan het rijden ben en is heerlijk licht in mijn handen.
Waarom probeer je je paard niet rijtechnisch naar de ontspanning toe te rijden? Met de slof trek je hem alleen in een houding, maar dan is je paard echt niet ontspannen hoor!!! En de manier waarop je de slof gebruikt kan je paard alleen maar beschadigen!!!
Haal de slof er af en ga je concentreren op het rijden van veel overgangen, tempowisselingen, stelling, figuren en oefeningen. Dan zal je paard als hij soepel en los is gaan ontspannen en je hand opzoeken.