Hoe goed voorwaarts-neerwaarts te rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Siddieqje

Hoe goed voorwaarts-neerwaarts te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 11:57

Ik moet van de osteopaat voorwaarts neerwaarts rijden.

Ok ,op zich geen probleem ,was het niet dat dat in draf bijna niet lukt.

Wie heeft er nog goeie technieken om mijn paard ook in draf vlot voorwaarts neerwaarts te rijden. (niet zeggen, les nemen, ik neem al les, en neem zelf volgende week een extra lesje om het voorwaarts neerwaarts er goed in te krijgen).

DinkeyGirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 12:02

Je kan hem pas neerwaards rijden als hij goed aan de hulpen is en lekker over zn rug loopt. Als jij dan wat meer teugel geeft zal het paard automatisch je hand volgen. Als hij dat niet doet, is hij niet goed nagefelijk.

Mijn paard vond het altijd makkelijk om mn hand naar beneden te volgen, maar om daar dan te blijven lopen vond hij een beetje eng. Soms werd hij wat rennering omdat hij zn balans niet goed kon vinden. Ik reed hem dan altijd op mn zit terug met mn been er wel aan. Dat is best wel moeilijk dus dat vereist wel oefening haha

Verder heb ik hem veel vwnw gelongeerd, waardoor hij eerst zonder mij zijn evenwicht leerde vinden. Dat vond hij in het begin ook moeilijk maar blijft nu wel zo lopen. Sinds hij dit lekker doet, kan ik hem ook fijn vwnw rijden in de bak en is hij niet meer zo rennerig. Hij loopt nu zelfs in galop lekker vwnw dus veel sux6!

Vayo

Re: Hoe goed voorwaarts-neerwaarts te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 14:38

Hoi,

je zegt het al: voorwaarts neerwaarts. Je zult eerst moeten zorgen dat je paard voorwaarts is, dit wil niet zeggen dat hij hard loopt, maar dat hij actief is! Je moet je paard van achter naar voren rijden.

Probeer niet te focussen op het aan de teugel rijden, het paard moet zelf jouw hand opzoeken. Zet je paard goed aan het werk. Staat het paard goed aan de hulpen? Hoef je geen 2 of 3 keer aan te sporen voor je paard reageert?

Rijd gewoon met normaal contact en op beide teugels evenveel druk zonder te spelen met je handen o.i.d. Maak je paard lekker los in zowel stap, draf als galop. Maak veel tempowisselingen, overgangen, figuren en rijd diverse oefeningen (wijken, schouderbinnenwaarts, travers). Door de overgangen en tempowisselingen zal je paard zijn achterhand er beter onder plaatsen. Zet het paard echt lekker aan het werk. Vaak merk je dan al dat het paard losser wordt en gaat ontspannen. Het paard zal dan gaan zakken en je hand gaan opzoeken. Maar het aller belangrijkste is gewoon dat je goede instructie hebt die je hier mee begeleid! Ook longeren met pessoa of bijzets kan helpen. Succes!!!

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 14:47

Iets goed naar voren rijden, dan vragen of hij naar beneden wil komen en zo door blijven gaan. Vragen en weer ontspannen, kijken of hij de hand wil volgen. Dit kan je ook op een grote volte doen, hier wordt het wel wat makkelijker van.
Als hij de hand niet volgt dan vraag je weer en je ontspant en doet je hand iets naar voren om te kijken of je paard je hand wil meenemen. En zo blijf je maar doorgaan.

Dit kost veel tijd en zal echt niet in een keer gebeuren. Je paard moet eerst begrijpen wat je bedoelt.
Je kunt het ook eerst in stap proberen, dit is waarschijnlijk makkelijker.

spatter

Re: Hoe goed voorwaarts-neerwaarts te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 15:11

volgens mij kan het dus veel makkelijker

je zegt dat hij het in stap niet moeilijk vind dus daar begin je
zorg dat hij ontspannen neerwaarts loopt en ga nu beendruk geven
net zoveel dat je hem voelt versnellen(hij hoeft dus niet aan te draven) en geef lichtjes druk op de teugel als je voelt dat hij omhoog wil gaan
laat hem weer rustig stappen en begin op nieuw
na een paar keer zal hij rustig aandraven met zijn hoofd nog steeds laag
doe een kort stukje draf en ga weer terug naar stap
maak de stukjes draf in de loop der dagen steeds langer
eerst paar passen en dan lange zijde, bedenk dat de bocht weer moeilijk zal zijn dus hou die nog even in stap totdat hij zich goed voelt onderin
laat hem ook niet te hard draven, rustig aan, het gaat er in eerste instantie om dat hij naar onder komt, de rest komt later!

veel succes!
ik doe dit bij jonge paarden die ik inrij en ook die reageren op deze manier