sterk wegrennen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rudolfietje

sterk wegrennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 23:07

hallo bokkers,

Mijn jonge paardje van 4 verzint steeds iets nieuws om onder het werk uit te komen. Wat hij nu doet kan ik niet waarderen. als ik aan het rijden ben, stap, draf of galop en ik heb spanning op de teugels is er niet veel aan de hand. Zo gauw als ik hem wil ontspannen dan pakt hij het bit vast en stormt er sterk vandoor. Ik zet hem dan op een kleine volte of rijdt heb tegen de bakrand aan, dat hij wel moet stoppen, maar hij probeert het steeds weer. Ontspaannen.....rent hij met het bit vast sterk weg. Wat doe ik hieraan en is dat nog te verhelpen??????? Groetjes ruthje

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 23:29

Hoe bedoel je ontspannen? Dat je gewoon je hand ontspant of dat je hem echt veel meer teugel geeft?
In het eerste geval lijkt me het handiger om dit probleem door een goede instructeur op te laten lossen, die kan waarschijnlijk precies zien op welk moment hij dan vlucht.
Als het het 2e geval is heb ik wel een tip. Doe de teugels maar 1 cm losser. Blijft hij dan lekker lopen moet je hem uitgebreid gaan belonen. Als hij wegrent gewoon terugnemen en overnieuw beginnen. Als die 1 cm goed gaat, geeft je hem een keer 2 cm teugel, en als dat goed gaat 3 cm, enzovoort

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 08:42

Als je bit normaal inhangt zonder teugeldruk, hoort je paard het bit niet vast te kunnen pakken geloof ik. Juist wanneer jij iets druk aanneemt op de teugels, geef je je paard de mogelijkheid om het bit vast te pakken.

Ik denk een kwestie van meer op je been/zit rijden, ook als je voelt dat hij ervandoor wil gaan been blijven geven en probeer eens het rijden met lange teugel. Als je hoofdstel ed goed zit (misschien even laten controleren door iemand anders) en je geeft lange teugel denk ik dat het wel meevalt. Als je paard wel gaat rennen, probeer hem voor te zijn. Een flinke ophouding en daarna direct weer je teugels lang totdat je paard in tempo terugkomt. Laat hem maar even zoeken bv in draf, als ie hard gaat komt ie wel terug in tempo. Maar let erop, draf is draf en dan geen galop toestaan bv.

Het is in ieder geval wel te verhelpen, maar het is wel practisch als jij zelf nu de juiste aanpak gebruikt om hem wel goed te rijden. Misschien onder begeleiding van een goede instructrice aanpakken. Weet je zeker dat je op de goede weg zit..

P.s. kijk eens bij de zoekfunctie met bit vastpakken, zijn ontzettend veel meer topics over geweest geloof ik..

SHALALA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 12:38

Dit paard is zover ik kan lezen 'bang' voor ontspanning, hij weet niet wat het is.
Wat hierboven gezegd wordt, ben ik het wel mee eens.

rudolfietje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 10:28

bedankt allemaal. `ik weet dat het niet aan het hoofstel ligt, maar ik kan zeker wat met die tips doen. Groetjes ruth

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 10:48

Misschien moet je hem doorgalopperen tot ie het echt zat is. Dat ie de consequentie trekt dat als hij dat doet hij toch echt moe wordt. Maakt het minder leuk voor hem.