Als je bit normaal inhangt zonder teugeldruk, hoort je paard het bit niet vast te kunnen pakken geloof ik. Juist wanneer jij iets druk aanneemt op de teugels, geef je je paard de mogelijkheid om het bit vast te pakken.
Ik denk een kwestie van meer op je been/zit rijden, ook als je voelt dat hij ervandoor wil gaan been blijven geven en probeer eens het rijden met lange teugel. Als je hoofdstel ed goed zit (misschien even laten controleren door iemand anders) en je geeft lange teugel denk ik dat het wel meevalt. Als je paard wel gaat rennen, probeer hem voor te zijn. Een flinke ophouding en daarna direct weer je teugels lang totdat je paard in tempo terugkomt. Laat hem maar even zoeken bv in draf, als ie hard gaat komt ie wel terug in tempo. Maar let erop, draf is draf en dan geen galop toestaan bv.
Het is in ieder geval wel te verhelpen, maar het is wel practisch als jij zelf nu de juiste aanpak gebruikt om hem wel goed te rijden. Misschien onder begeleiding van een goede instructrice aanpakken. Weet je zeker dat je op de goede weg zit..
P.s. kijk eens bij de zoekfunctie met bit vastpakken, zijn ontzettend veel meer topics over geweest geloof ik..