van spring naar dressuurpaard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nicky2

van spring naar dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 16:25

Ik had even een klein vraagje:
Ik rijd nu een hele lieve merrie van 7 jaar houd, vroeger een internationaal springpaard, nu voor de fok en dressuur

Maar ik vind het heel erg moeilijk (eigl lukt het gwoon niet zo goed:P) om haar wat meer dressuurgericht te krijgen. Ze is heel stug in de mond en loopt op de voorhand, op die manier lukken dingen als achterwaarts en schakelen niet zoals het moet.
Dus hoe verander je een springpaard in een meer dressuurgericht beestje

nicoleflens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 16:25

heb je les van iemand of niet?

Nicky2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 16:27

Ja , maar ik vroeg me af ofdat hier ook nog mensen met tips waren
tips zijn namelijk altijd welkom !

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 16:28

ik vind het wat vreemd vaak zijn spring paarden enorm goed met de achterhand door het vele spring werk hebben ze hun achterhand er prima onder. en vaak worden ze ook goed door de rug gereden anders houd hun rug het nooit vol zoveel te springen

heeft het paard lang niks gedaan?
wat voor bitje heb je erin?

oOoKellyoOo

Re: van spring naar dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 16:31

veel lessen, met geduld is alles te bereiken.

Nicky2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 16:31

Jaa naar mijn idee gebruikt ze de achterhand ook wel op de juiste manier. Ik rijd haar met een gebroken trens

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 16:32

idd veel lessen
en ze kan niet ""vroeger"springpaard zijn geweest, want met 6 mogen ze pas z starten

Nicky2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 16:34

whaha, dat komt omdat ze bij een internationale springruiter onder training was, maar ze was niet fel genoeg voor het hogere werk. Heb ik inderdaad krom uitgelegd, maar was mss net iets te lui

Nicky2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 16:35

Mijn excuses

Palhaço

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 16:36

XlucienneX schreef:
ik vind het wat vreemd vaak zijn spring paarden enorm goed met de achterhand door het vele spring werk hebben ze hun achterhand er prima onder. en vaak worden ze ook goed door de rug gereden anders houd hun rug het nooit vol zoveel te springen

ja vooral internationale paarden, die erg hoog springen hebben vaak een goede dressuurmatige basis, want dat komt terug bij het springen (goed kunnen schakelen, meteen van stap naar galop, verruimen verkorten, soepelheid is ook nodig door het hele lijf, etc.)

Tja.. ik denk dat je eerst zeker moet weten of ze lichamelijk in orde is.. geen last van haar rug of benen... en dan gewoon trainen met goede begeleiding..
succes!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 16:37

gewoon heel veel basiswerk. Normaal is het juist met springpaarden ontzettend fijn om tempowisselingen te rijden en ze kijken naar niks meer. Het enige nadeel aan een springpaard wat ik tegen ben gekomen is dat ze al kunnen wisselen dus de contra en een goede wissel erop monteren is moeilijk.
Wat springpaarden prima kennen om los gewerkt te worden is het rijden met stelling en contrastelling, je kunt eens proberen of hij er daarmee doorheen komt.

nicoleflens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 16:42

Palhaço schreef:
XlucienneX schreef:

ja vooral internationale paarden, die erg hoog springen hebben vaak een goede dressuurmatige basis, want dat komt terug bij het springen (goed kunnen schakelen, meteen van stap naar galop, verruimen verkorten, soepelheid is ook nodig door het hele lijf, etc.)

Tja.. ik denk dat je eerst zeker moet weten of ze lichamelijk in orde is.. geen last van haar rug of benen... en dan gewoon trainen met goede begeleiding..
succes!

ja inderdaad hier ga ik helemaal in mee.....een springpaard moet dressuurmatig juist goed zijn....anders kunnen ze nooit goed springen....ik zou inderdaad er ff laten nakijken.....en het verder oplossen met je instructiese/instructeur.... jij en je instructeur kennen je paard het beste.

josiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 18:22

ik zou eerst eens met de basis beginnen en nog niet te veel van het paard verwachten. Als je begint met rijden voorwaarts neerwaarts en daarna kun je hem wat hoger instellen als hij los is. Om hem op de achterhand te laten lopen kun je veel overgangen rijden. Bv in de draf vooruit rijden daarna weer opvangen dan weer vooruit dan weer opvangen. Dat kun je ook in de galop doen. de meeste paarden gaan dan meer op hunachterhand lopen. SucceS!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 13:23

Ben je zelf wel consequent genoeg?
Vooral met aan het been maken?

Want al die dingen die jij opnoemt, komen voort uit een paard dat niet goed aan de beenhulpen is

Lilliputter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 13:30

voor springen geld hetzelfde als bij dressuur:eerst de basis!!

dus je paard zou eerst wat dressuurmatig getraind moeten zijn voor hij aan het springen begon,