Jong paard pakt bit vast en steekt hoofd omhoog

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Estherh

Jong paard pakt bit vast en steekt hoofd omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 14:52

HELP!!! Ik heb een jong paard (merrie) met een hoog opgebouwde hals (moeder is tuigpaard waardoor ze dus ook een hele sterke onderhals heeft en haar hals heel hoog kan oprichten). Links gaat zij prima in de aanleuning maar rechts steekt ze naar een paar passen haar hoofd in de lucht en pakt het bit links (buitenzijde) vast en laat rechts (binnenzijde) los en drukt haar rug weg en slaat vaak met het hoofd. (ze is naar de tandarts geweest en heeft geen rugprobleem). Ik laat dan de teugels los en begin dan maar weer opnieuw. En hup naar een paar passen stuiteren we weer door de bak. Ook ophoudingen helpen niet omdat ik links dan niet door kan komen omdat zij haar hoofd naar binnen toebrengt. Er tegenaan drijven helpt ook niet. Daarnaast loopt ze zeer dicht tegen de bakrand aan waardoor ik steeds met mijn beugel de bakrand raak. Heb ik haar weer voor elkaar en draai ik een volte, hup weer het hoofd omhoog en stuiteren maar (ze buigt dan ook niet door haar lichaam en alleen in haar hals). Ik ben niet snel genoeg met mijn ophoudingen zegt mijn instructeur. Hem lukt het uiteindelijk wel. Maar hij is dus vele maler sneller met zijn handen en kan veel beter rijden. Ik kan het zelf dus niet oplossen omdat ik dus gewoon niet beter en sneller ophoudingen kan maken met mijn handen. We hebben een tijdje de slofteugel gebruikt (wel op de juiste mannier gebruikt, dus als begrenzing en niet als een middel om een paard in de aanleuning te trekken). Dan gaat het uiteindelijk goed maar haal je hem eraf dan hup gaat het hoofd er weer op. Haar moeder is alleen maar te rijden met een stang en trens en ik wil niet direct naar een zwaar middel grijpen. Ik longeer regelmatig met de gogue en probeer (wanneer we weer buiten kunnen rijden balkjes te gaan lopen). Ze komt ieder dag buiten (8a 9 uur). Ik denk erover om een bit met rolletjes of een robart bit of een myler bit (beide kanten draaien onafhankelijk van elkaar) aan te schaffen. Maar zie hier vaak negatieve berichten over. Ze heeft nu een bustrens in en schuimt de laatste maanden ook niet meer. Ik heb dit probleem nu al een aantal maanden en het is bijzonder frustrerend dat ik het zelf niet kan oplossen omdat ik niet snel genoeg ben en ik regelmatig hierdoor ontzettend veel pijn in mijn armen, rug (heb zelf ook nog een hernia) en benen krijg. Wie heeft er een oplossing voor mij!!!!!

Viennanova

Re: Jong paard pakt bit vast en steekt hoofd omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 15:13

Ik heb ook zo'n pipo die supersnel de andere kant opschoot en met het hoofd in de lucht ging.

Wat ik deed was het volgende;

Ik ging op de volte bezig. Als voorkoming van het tussen de kiezen nemen, moet je blijven spelen in de hand. Dan bedoel ik niet heen en weer zagen, maar stukjes inbuigen, ronder maken in de hals, van je af....heel veel spelen met de hoofd hals houding. Mocht ze toch met het hoofd in de lucht wegracen, dan blijf je met je handen laag tegenhouden, totdat ze inzakt. Ook al is dat eerst de kant op die je niet wilt, zodra ze weer rond is kun je weer de kant opgaan die je eerst wilde. Ik denk dat je heel veelzijdig bezig bent, maar dat je iets consequenter en sneller moet zijn.

Oja, en tijdens het wegstuiteren niet een teugel strakker pakken, zelf gelijke druk op de teugels geven.

Lees net dat je een hernia hebt; misschien rechts eerst loswerken aan de longe?

Estherh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 15:47

Viennanova schreef:
Ik heb ook zo'n pipo die supersnel de andere kant opschoot en met het hoofd in de lucht ging.

Wat ik deed was het volgende;

Ik ging op de volte bezig. Als voorkoming van het tussen de kiezen nemen, moet je blijven spelen in de hand. Dan bedoel ik niet heen en weer zagen, maar stukjes inbuigen, ronder maken in de hals, van je af....heel veel spelen met de hoofd hals houding. Mocht ze toch met het hoofd in de lucht wegracen, dan blijf je met je handen laag tegenhouden, totdat ze inzakt. Ook al is dat eerst de kant op die je niet wilt, zodra ze weer rond is kun je weer de kant opgaan die je eerst wilde. Ik denk dat je heel veelzijdig bezig bent, maar dat je iets consequenter en sneller moet zijn.

Oja, en tijdens het wegstuiteren niet een teugel strakker pakken, zelf gelijke druk op de teugels geven.

Lees net dat je een hernia hebt; misschien rechts eerst loswerken aan de longe?

Dat loswerken gaat nu niet ivm de bevroren grond en het spelen met het bit daar ben ik niet vlug genoeg mee volgens mijn instructeur. Het lukt mij echt niet beter. Daarnaast lukt het spelen met het bit ook niet wanneer ze rechts haar bit loslaat en en links vastpakt en haar hoofd en naar naar rechts buigt. (dit doet ze dus ook op de volte, ze loopt dan over de buitenschouder weg ondanks dat ik de buitenteugel tegen de hals druk)

Kendra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 15:58

Ik heb een paard die absoluut niet wil lopen op een bustrens omdat ie dat blijkbaar te veel in z'n mond vindt, hij doet dan precies wat jij zegt, slaan met het hoofd enz. Ik rijd hem op een vrij dunne dubbelgebroken trens met een hoop argentaan er in. Misschien handig om dat eerst eens te proberen, voor je naar allerlei ingewikkelde bitjes gaat zoeken.
Verder lijkt het alsof je paard trekt, want je heb lamme armen. Maar je hebt het helemaal niet over je benen - wat die doen. Misschien zit daar een probleem, dat je te weinig met je zit en benen doet?
Over dat spelen met het bit zou ik niet al te ingewikkeld doen, als jij je handen/armen kunt ontspannen, kun jij ook kleine ophoudingen maken en heel subtiel druk vragen. Maar daarvoor moet je eerst je schouders, armen, handen ontspannen, loslaten - anders krijg je nooit een mooi contact en komen jouw hulpen ook niet door.

hildetc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 16:17

ik ben het wel met Viennanova eens. ik heb ooit zo'n pony gehad die pakte ook het bit vast. het eerste probleem was dat ik de teugels te strak vasthield, want alleen dan kan een paard het bit vast pakken, dit kan het niet doen als je er met je hand niet aan zit. je moet dus kort aandacht vragen op de volte met je binnenteugel en daarna gelijk weer los. het maakt daarbij niet uit waar hij met zijn hoofd loopt. voor de rest alleen op je been rijden. je zal zien dat als hij zich gaat ontspannen je de volte langzaam groter kan maken. je kan ook slangevoltes rijden met bv. 16 bogen, zodat je constant buiging vraagt of andere figuren, maar hem geen kans geven om eruit te komen. als het paard toch de teugels vastpakt en de andere kant oprent moet je hem altijd weer terug laten draaien via de kant die jij op wilde anders heeft het paard altijd gewonnen! en veel voorwaarts rijden, maar wel in een tempo wat door jou bepaald wordt. ik hoop dat je er wat mee kan. groetjes

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 16:57

Wat ik een beetje uit jouw verhalen naar voren krijg (en misschien onterecht) is het feit dat jij en je instructeur het heel belangrijk vinden dat je paard afgebogen gaat.

Wat je schrijft over je instructeur komt op mij een beetje "amateuristisch" over. Sorry als ik het fout heb!!! Ik reageer alleen op wat ik lees. Je schrijft namelijk dat hij sneller is met ophoudingen enzo. Vooral bij een jong paard vind ik dit overkomen als kunstjes doen om het paard maar gewoon rond te kunnen krijgen. Een paard kan imo alleen eerlijk rondkomen, op 2 teugels, als wij, de ruiters, de juiste hulpen geven. Op het moment dat wij gaan lopen prutsen aan de voorkant, verliezen we de controle over de achterkant. En het is juist de bedoeling om van achter naar voren en van binnen naar buiten te rijden. Toch?

Wat ik je aan zou willen raden, is het paard te leren op eigen benen te gaan lopen. Niet te veel prutsen met ophoudingen enzo. Ga rijden alsof je stokjes in je handen hebt, zodat je dus eigenlijk het hoofd van je paard weg zou moeten kunnen duwen. Dus dat het paard je handen naar beneden volgt als jij je handen wat naar voren zou doen.

Houd je handen heeeeeeel stil. En probeer zo veel mogelijk lange lijnen te rijden, zeker omdat het nog een jong dier is. Houd je handen op je plaats, ook al steekt ze haar hoofd omhoog. Ze is nog jong, zal moeten leren om op eigen benen te lopen, moeten leren, dat de bakrand geen hulp is. Daarnaast moet ze leren dat ze kan vertrouwen op jouw handen. Dit kan dus alleen maar als je zo stil mogelijk bent in je handen.

Ook al steekt ze haar hoofd omhoog, hou je handen waar ze zijn (netjes naast elkaar, net boven de schoft) en rijdt gewoon door. Net doen of je neus bloedt en gewoon doorgaan. Dus echt met je binnenbeen naar je buitenteugel gaan rijden. Concentreer je op de achterhand, op het motortje. Het klinkt namelijk dat je paard nog niet sterk genoeg is in dit achterbeen (rechts geloof ik). Op het moment dat ze hierin sterker wordt, dan wordt de aanleuning van voor ook makkelijker.

Even kort weergegeven:
rijdt van binnenbeen naar buitenteugel
niet lopen prutsen met je handen, handen gewoon lekker rustig houden, ook als ze een keer met haar hoofd omhoog zou gaan ofzo
concentreer je op de achterhand (van achter naar voren)
rijd vooral hele lange lijnen, vooral met een jong paard

O en dat je paard tuig is, dat maakt niet uit. Heb zelf tuiger gereden en heb er ook wedstrijden mee gereden. We hebben menig rijpaard eruit gereden. Zie het als een uitdaging, niet als excuus.

Succes~~

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 17:12

Klinkt heel leuk, maar.....

Als je een paard hebt wat zijn hoofd zo ver in de lucht gooit en zo aan de haal gaat, kun je rustig 'aan twee teugels' rijden tot je een ons weegt, maar je komt er niks verder mee. Dat stadium kan pas als hij gehoorzaam aan je been is, en niet alle kanten uit stuitert. Op het moment dat het paard braaf loopt, moet je je handen wel ontspannen natuurlijk. De enige manier om te voorkomen dat je paard het bit tussen de kiezen neemt, is blijven spelen. Zo houdt je het bit los. Vergeet daarbij je been niet natuurlijk, en 'stuur' hem met je zit de goede kant op (hiermee bedoel ik niet scheefzitten).

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 17:37

@viennanova, ben het helemaal met je eens. Maar, en hoop niet dat ik hiermee mensen (ongewild) tegen het hoofd ga stoten, er zijn mensen die wel met jonge paarden overweg kunnen en er zijn mensen die dat niet kunnen. En tuurlijk, er kan veel geleerd worden. En ik zeg absoluut niet dat TS niet met haar jonge paard overweg kan, want ik ken haar en haar paard niet. (dus tegen TS, hoop dat je je hierdoor niet aangesproken voelde!!). Maar een jong dier inrijden en goed doorrijden kan heel veel voeten in de aarde hebben.

Zoals jij ook wel weet, een paard kan een teugel alleen maar vastpakken, als een ruiter ook vastpakt. En tussen spelen en spelen, is ook nog een groot verschil. Sommige ruiters denken dat ze spelen, maar onbewust trekken ze het bit van de ene kant naar de andere kant.

Daarnaast krijg ik van jouw uitleg een gevoel dat je weet waar je mee bezig bent. Van TS krijg ik het gevoel dat ze nog heel veel moet leren (wie niet trouwens) en dat ze ook nog heel veel zelfvertrouwen mag gaan ontwikkelen. Omdat ze zelf aangeeft bepaalde dingen nog niet te kunnen, nog niet snel genoeg is. En dat ze daarom erover zit te denken dat ze een ander bit erin wil hangen. Bitten waarvan ik nog nooit gehoord heb.

Vandaar mijn idee om meer met achter bezig te gaan, dan te spelen van voor. Omdat bij veel onzekere of jonge (weet niet hoe oud TS is en hoe lang ze al rijdt en hoe goed les ze heeft) bij het werken aan de voorkant, de achterkant vergeten wordt. Onbewust, onbedoeld en ongewild.

Wat ik probeerde te zeggen, staat deels ook in je vorige antwoord.

Viennanova schreef:

Kendra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 18:07

Hoe oud is je paard eigenlijk?

@Rocamor: Ik ben er geen voorstander van een jong paard te lang met de kop in de lucht te laten lopen. Niet omdat het hoofd omhoog gaat, maar omdat de rug wordt weggedrukt. Het paard leert de ruiter niet op de goede manier dragen en kan last krijgen van de rug, een onderhals kweken, enz. Rond hoeft ook niet direct , maar enigszins voorwaarts neerwaarts is toch wel de richting waarin wij onze jonge paarden willen laten bewegen. Dat bewerkstellig je door, zoals jij terecht zegt, het paard van achter uit te laten werken.

josiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 18:25

Als je paard te dicht op de bakrand loopt kun je het beste op de binnenhoefslag rijden. Zodat hij niet zo aan de bakrand plakt. Het nageven kun je oefenen met een hulpmiddel bv een elastiek ofzo.. of hem op de rechterhand longeren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 20:35

[quote="Rocamor"]Wat ik een beetje uit jouw verhalen naar voren krijg (en misschien onterecht) is het feit dat jij en je instructeur het heel belangrijk vinden dat je paard afgebogen gaat.

Helemaal eens met Rocamor. Het is belangrijker dat hij fijn het bit wil aannemen dan dat hij met zijn koppie naar beneden loopt. Het kan best zijn dat het "vastpakken" is voortgekomen uit het wisselen van tanden, maar op een gegeven moment is dat over. Dan kan het best zijn dat ze dat nog een poosje houden (uit gewoonte, want het heeft natuurlijk even zeer gedaan). Heb het zelf ook meegemaakt. Je kan kijken of je hem kan laten loslaten door wat ophoudinkjes op de kant waar hij loslaat. Als dat niet helpt kun je beter duidelijk zijn in wat hij wel en niet mag. Wat bij mij hielp was streng (passstrrrrop + schopje) of tikje met zweep tegen de hals waar ze vastpakte. Liet ze van schrik los. Dan belonen. Werkte heel goed. Ze begreep snel dat ze van mij niet mocht vastpakken. En toen was het over en nooit meer gedaan. Goed weten dus wat je wel en niet wil en goed duidelijk maken.

Estherh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 00:02

Estherh schreef:
HELP!!! Ik heb een jong paard (merrie) met een hoog opgebouwde hals (moeder is tuigpaard waardoor ze dus ook een hele sterke onderhals heeft en haar hals heel hoog kan oprichten). Links gaat zij prima in de aanleuning maar rechts steekt ze naar een paar passen haar hoofd in de lucht en pakt het bit links (buitenzijde) vast en laat rechts (binnenzijde) los en drukt haar rug weg en slaat vaak met het hoofd. (ze is naar de tandarts geweest en heeft geen rugprobleem). Ik laat dan de teugels los en begin dan maar weer opnieuw. En hup naar een paar passen stuiteren we weer door de bak. Ook ophoudingen helpen niet omdat ik links dan niet door kan komen omdat zij haar hoofd naar binnen toebrengt. Er tegenaan drijven helpt ook niet. Daarnaast loopt ze zeer dicht tegen de bakrand aan waardoor ik steeds met mijn beugel de bakrand raak. Heb ik haar weer voor elkaar en draai ik een volte, hup weer het hoofd omhoog en stuiteren maar (ze buigt dan ook niet door haar lichaam en alleen in haar hals). Ik ben niet snel genoeg met mijn ophoudingen zegt mijn instructeur. Hem lukt het uiteindelijk wel. Maar hij is dus vele maler sneller met zijn handen en kan veel beter rijden. Ik kan het zelf dus niet oplossen omdat ik dus gewoon niet beter en sneller ophoudingen kan maken met mijn handen. We hebben een tijdje de slofteugel gebruikt (wel op de juiste mannier gebruikt, dus als begrenzing en niet als een middel om een paard in de aanleuning te trekken). Dan gaat het uiteindelijk goed maar haal je hem eraf dan hup gaat het hoofd er weer op. Haar moeder is alleen maar te rijden met een stang en trens en ik wil niet direct naar een zwaar middel grijpen. Ik longeer regelmatig met de gogue en probeer (wanneer we weer buiten kunnen rijden balkjes te gaan lopen). Ze komt ieder dag buiten (8a 9 uur). Ik denk erover om een bit met rolletjes of een robart bit of een myler bit (beide kanten draaien onafhankelijk van elkaar) aan te schaffen. Maar zie hier vaak negatieve berichten over. Ze heeft nu een bustrens in en schuimt de laatste maanden ook niet meer. Ik heb dit probleem nu al een aantal maanden en het is bijzonder frustrerend dat ik het zelf niet kan oplossen omdat ik niet snel genoeg ben en ik regelmatig hierdoor ontzettend veel pijn in mijn armen, rug (heb zelf ook nog een hernia) en benen krijg. Wie heeft er een oplossing voor mij!!!!!

Ik wil nog even aanvullen dat mijn paard in maart 4 jaar wordt en dat ik altijd van achter naar voren rij en niet trek aan de teugels maar door ophoudingen te maken wil proberen haar het bit los te laten. Wanneer ze haar hoofd omhoog steekt gebruikt ze haar rug niet en dat kan je het gaspandaal in blijven trappen maar daar krijg je haar niet mee naar beneden. Te lang op deze manier rijden levert een onderhals op en rugproblemen bij het paard en ruiter. Mijn instructeur is geen amateur maar is zelf een jury tot Z2 en hij rijdt ook Z2. Daarnaast rijdt hij jaarlijks meerdere paarden in. Ook hij geeft toe dat het niet eenvoudig is om een paard met een zeer hoog opgebouwde hals naar beneden te rijden en ook nog dat de rug wordt gebruikt waarbij er van achteren naar voren wordt gereden. Coby van Baalen gaf mij het advies om balkjes te gaan lopen en veel te longeren en eventueel ook voordat ik ga rijden een half uur te longeren. Het is dus niet zo een eenvoudig probleem. Wanneer je dit soort paarden in de krul trek dan kweek je ook nog een valse knik in de hals en daar kom je nooit meer vanaf. Ik rij veel voltes, slangevoltes etc. etc. Ik rij haar 3 a 4 maal per week waarvan 2 maal onder begeleiding van mijn instructeur.
NB. ik heb 30 jaar rijervaring.

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 00:13

Mee eens; het gaspedaal in blijven trappen als je het van voren niet op kan lossen heeft niet zoveel nut. Misschien gewoon een kwestie van spieren kweken en moet je wat meer longeren (bijgezet) om de rugspieren te ontwikkelen zodat ze die wat makkelijker geeft. Anders zou ik het ook niet zo 123 weten (als het het wisselen niet is).

BonBon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 00:19

Mijn paard was ook een tijdje niet te rijden, dezelfde problemen. Ik dacht ook dat hij zn bit vastpakte en ben daarom bitloos gaan rijden. Maaaar hij pakte 'het bit' nog steeds vast. Hiermee wil ik zeggen dat paarden meestal het bit niet vastpakken, maar hun kaak vastzetten, waardoor er geen buiging meer mogelijk is in de nek/hals. Het probleem is nog steeds niet helemaal opgelost, maar het gaat wel steeds beter. We hebben veel onverwachte slangenvoltes gedraaid en zodra ze een kant ´vastzette´ ging ik juist de kant op die ze niet verwachtte.

Als jouw paard inderdaad wel het bit vastpakt, zou je wel kunnen proberen om bitloos te rijden. Dan ontzie je in ieder geval zijn mond, waardoor hij ook niet hard wordt in de mond. Het zou ook best zo kunnen zijn dat nog aan het wisselen is of dat er tanden moeten doorkomen, gezien zijn jonge leeftijd, dan is een tijdje bitloos dus ook geen slecht idee. Succes ermee in ieder geval.

Rocamor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 00:25

je schrijft, ik rijd veel slangenvoltes en voltes.

Is het het proberen waard om haar een aantal weken alleen vooral rechtuit te laten lopen, dan echt te werken aan het op 2 teugels gaan, het rechtrichten enzo. Het van de kant afrijden. En als dit goed gaat, dan weer een keer een voltetje enzo proberen? Dus als het vluchtgedrag er een beetje uit is?

Hoe lang rijd je haar nu onder het zadel? Mijn ervaring met jonge paarden, en dan vooral "slappe" jonge dieren is, dat het soms wel lekker is ze aan te rijden en ze dan een tijdje even weg te zetten. Sommigen hebben de tijd nodig om over het geleerde na te denken, lijkt wel.

Nogmaals, ik hoop niet dat je je aangevallen voelt door mij. Ik reageer op wat ik lees, en nogmaals, soms komt het rottiger over dan bedoeld. Sorry als je je wel aangevallen voelt door mij. Was niet de bedoeling.

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 16:47

Ik heb ook zo'n paardje die het moeilijk vind mooi recht nageeflijk te lopen, ik speel eigenlijk ook voortdurend met stelling vragen en oefeningen rijden, zodat ze geen kans heeft zich sterk te maken. En na een kwartiertje is ze heel gemakkelijk en licht te rijden dan; Let wel op met stelling vragen, telkens nageven als je paard dit ook doet, en niet gaan trekken als een zot. Gewoon ff druk vragen .

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 13:12

Estherh schreef:
1 Links gaat zij prima in de aanleuning maar rechts steekt ze naar een paar passen haar hoofd in de lucht en pakt het bit links (buitenzijde) vast en laat rechts (binnenzijde) los en drukt haar rug weg en slaat vaak met het hoofd.

2 Ook ophoudingen helpen niet omdat ik links dan niet door kan komen omdat zij haar hoofd naar binnen toebrengt.

3 Er tegenaan drijven helpt ook niet. (ze buigt dan ook niet door haar lichaam en alleen in haar hals)

4 We hebben een tijdje de slofteugel gebruikt (wel op de juiste mannier gebruikt, dus als begrenzing en niet als een middel om een paard in de aanleuning te trekken). Dan gaat het uiteindelijk goed maar haal je hem eraf dan hup gaat het hoofd er weer op.

5 ik regelmatig hierdoor ontzettend veel pijn in mijn armen, rug (heb zelf ook nog een hernia) en benen krijg.

Oke ik heb even wat dingen geqoute punt 1,2 en 3 Je rijd dus op de rechter hand en je paard houd links vast en laat rechts los wat dan heel erg belangrijk is is om links niet terug te gaan trekken maar juist rechts contact met de mond te vragen het geeft nu ook niets dat je paard dan naar binnen gaat kijken maar je paard gaat links trekken en wil graag dat jij terug gaat trekken maar dat moet je dus niet doen want dan heeft zij gewonnen.Wat je wel af en toe kan doen is met je linker hand even 3 seconde met je linker hand weer wat stelling naar buiten vragen maar dan ook direckt weer los laten.Verder is het ontzettend belangrijk om je paard met je been weer recht te maken het is absoluut niet de bedoeling om je paard op te drijven dus harder te laten lopen maar juist om buiging in zijn lijf te krijgen.Dus je paard gaat links vast pakken en laat rechts los dan moet jij met je linker been je paard weer recht maken zodat hij ook niet meer jouw been tegen het schot aan plet.

Punt 4 ik denk toch dat de slof hier niet goed is gebruikt omdat als de slof er af is het probleem direct weer terug is.

Punt 5 als je pijn in je armen en benen krijgt is de kans groot dat je te gespannen rijdt en te veel druk op je zelf en je paard legt anders kan je geen pijn krijgen probeer hoe lastig dit ook is om toch de ontspanning op te zoeken laat je paard maar lekker met zijn kop in de lucht lopen probeer niet zijn hoofd weer op de juiste plaats te krijgen met de teugels maar ga je paar recht maken en laat hem van achteruit lopen dan zal je zien dat hij vanzelf wel gaat nageven.Ik weet dat het heel moeilijk is maar ga niet vastpakken.

Probeer heel veel af te wenden Ga eerst van E naar B en andersom en dan op X moet je je paard een paar passen recht stellen.Als dit voor je gevoel wel lekker gaat dan kun je ook op andere plekken recht oversteken en de volgende stap kun je slangevoltes gaan rijden maar als je je paard op het midden maar recht hebt.Wissel lekker af met het recht oversteken niet elke keer naar de zelfde kant afwenden.Probeer ook zo laat mogelijk af te wenden bij E of B maar bereid de overgang wel goed voor en bij de over kant ook weer zo ver mogelijk door rijden tot de letter en zo laat mogelijk afwenden hierdoor gaat je paard zijn achterhand meer gebruiken als je hem de hoeken laat afsnijden dan zet hij zijn binnenachterbeen er niet onder en heeft de oefening geen zin.
Als je begint met alleen van B naar E en andersom heb je natuurlijk nog heel veel tijd over op het stuk waar je langs moet om weer af te wenden en hier kun je mooi gebruik van maken door heel veel overgangen en schijn overgangen mee te nemen blijf altijd aan het werk met je paard.Je kunt trouwens de wendingen in stap,draf en galop rijden.

Probeer tussen door wel af en toe even om je paard de hals te laten strekken je bent best wel zwaar aan het trainen zo en door het strekken van de hals kun je weer even extra ontspanning krijgen.Het mooiste is dat hij dan je hand naar beneden volgt maar dat is in het begin misschien nog wat te veel gevraagd.Dit kan ook weer in de stap,draf en galop.succes.

OdiEtAmo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 13:51

Het eerste wat bij mij opkomt is voorwaarts rijden...
De volte op, net zolang totdat die hals weer zakt.

Voorderest zijn hier al heel wat meer tips besproken.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 15:33

O'ja ga heel veel van hand veranderen blijf niet de hele tijd op 1 kant hangen maar wissel heel veel af dan rijd je dus evenveel op de goede kant als op de slechte kant.

Estherh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 19:39

Ik heb wat tips uitgeprobeerd. Ik heb haar eerst gelongeerd en balkjes laten lopen en ben daarna gaan rijden. Eerst rustig onder haar tempo en op de volte. Daarna rechtuit en wanneer ze weer probeerde het bit te pakken en het hoofd weg te trekken heb ik haar op een volt van 10-15 m gezet en wanneer ze weer met haar hoofd weer naar beneden ging weer rechtuit gaan rijden en ieder keer wanneer haar hoofd weer omhoog bracht weer op de volte. Ze gaf het zelf na 20 minuten op en toen kon ik haar meer van achteren naar voren rijden. (haar achterhand is trouwens van nature al heel sterk ivm het tuigpaardenbloed). De teugels heb ik vrij lang gehouden. Ik heb nog een van tips voor de galop gebruikt van een ander gepubliceerd probleem om bij een jong paard dat hard door de bak galoppeert in de verlicht zit te gaan zitten. Dit werkte super. Ik kon zelfs een volte van 15 meter in een rustige galop maken. Je leert er veel van hoe anderen hun problemen oplossen!!!

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 22:05

veel succes