struikelend paard

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

FenW

struikelend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 12:27

Hooii

Ik had een vraagje: Een paard bij mij op de manege waar ik bijna iedere week op rijd dat struikelt erg vaak. En dan niet gewoon zich af en toe verstappen maar ook soms bijna vallen Ik ben 1 van de weinigen waarbij hij goed ontspant dus ik dacht eerst dat het er misschien mee te maken heeft dat hij op zijn eigen benen moet gaan lopen bij mij (normaal hangt ie verschrikkelijk in je linkerhand) maar dat blijkt het dus niet te zijn want hij schijnt het bij bijna iedereen te doen. Het gevolg is dat ik een beetje bang wordt voor de galop omdat ik al een keer bijna gevallen ben met hem. En het lijkt me voor hem ook niet echt lekker. Wat denken jullie dat hiervan de oorzaak is en wat ik er aan zou kunnen doen?

xxx

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 12:31

Dit kun je beter bij de rijtechnische vragen stellen....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 13:07

Even verplaatst

meisjeJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 18:00

K;linkt miss l*llig maar is een manege paard, en jij rijdt er denk miss 1 keer in de week op en om dan tips te geven heb weinig nut.
Want met 1 keer in de week anders te rijden zou niet veel helpen

Britt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 18:17

wat zegt je instructeur ervan? die kent het paard beter als ons dit kan van alles zijn, rijtechnisch maar ook medisch..

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:45

Hebben hem verplaatst naar rijtechnisch??? Zou zelf hem verplaatsen naar medisch. Heb ook zo'n paard gekend. Had zwaar bloedarmoede. Eerst struikelde hij vaak. Daarna zakte hij gewoon door zn voorbenen. Bleek hij zwaar bloedarmoede te hebben. Na behandeling bleek hij een "rotzak" althans klophengst was hij na nader onderzoek. In de handel blijkbaar ondervoerd geweest.

SHALALA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 20:58

Misschien dat hij wel gewoon te lui is om zn benen op te tillen.
Ik denk dat je dat beter aan de eigenaar kunt vragen, ik weet niet hoe hij in de omgang is? Als het zo'n lui geval is, moet je proberen hem meer voorwaarts te rijden, zodat hij beter moet opletten.

broadway

Re: struikelend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 21:36

wat jij beschrijft kom ik veel tegen in mijn werk!Dit paard draagt niet goed(benen onder zetten) en belast zijn voorhand teveel . Hij leunt meer op zijn linkerschouder,waardoor hij op den lange duur korter wordt( spieren) en overbelast raakt, m.a.g. struikelen, snel moe zijn, spanning in het lijf opbouwen ,al korter worden in het voorbeengebruik,niet meer kunnen strekken....Met het aanspringen in galop zit je dan op een glijbaan(naar links!) Doordat het paard die belasting niet meer aankan kunnen jullie samen dus voorover vallen of jij naar links!!!!!Ook de overgangen draf-stap-gaat abrupt en stap naar draf vluchtig een rustige maar stevige stap is moeilijk,maar ook stilstaan en dan nageven!!! Klopt dit ?????

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 21:57

Hoeft idd niet rijtechnisch te zijn, kan ook heel goed een medische oorzaak hebben.

Hoefkatrolontsteking openbaart zich namelijk door heel erg veel struikelen

courage

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 22:02

Heb ook met een paardje gereden die vaak struikelde.
Ze was wat onrustig onder het zadel en daarom reed haar met lange teugel zodat ze meer 'vertrouwen' kreeg. En ze struikelde ook vaak, ook toen ze op haar gemak liep. Nu ik haar achterhand beter onderkrijg is dat veeeeel verbeterd

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 22:30

alle paarden met hoefkatrolontsteking, die ik tot nogtoe heb gedaan liepen op de voorhand, door ze te trainen om extra op de achterhand te lopen konden ze er weer wat mee, helaas heb ik ook paarden meegemaakt, die dit niet meer konden aanleren (leeftijd , versteende spieren, of van nature slecht ontwikkelde spieren) Het is dus ook afhankelijk van het type paard (bouw, ontwikkeling) Ook al speelt dus hoefkatrol dan óók extra stimuleren met de achterhand!!!!!!

moniek_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 22:54

laat de veearts er een keer na kijken

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 17:17

Ik heb zelf ook een tijdje een paard gereden wat vaak struikelde. Ik ben zelfs een keer zomaar over de kop gevlogen omdat hij struikelde. Dit was dan wel een jachtpaard, wat altijd gewend was om naar voren gereden te worden en hij liep dus vaak op de voorhand. Als ik veel overgangen met hem reed en probeerde te verzamelen ging het wel beter. Ik weet niet of er bij jouw paard wellicht iets anders aan de hand is, maar het klinkt alsof hij ook teveel op de voorhand loopt.

FenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 19:42

Hooii allemaal

Bedankt voor de reacties ik probeer even wat meer info te geven en wat antwoordne op de vragen die gesteld zijn:

@ Brittkitt: Mijn instructrice zei een keer dat als hij het nog een keer deed dat ik hem dan maar een tik moest geven.. Ik denk dus dat zei denkt dat hij het expres doet.. Maar waarom zou hij dit doen?? Ik geloof het dus niet. (ik geef hem ook geen tik hoor als hij struikelt)
@ Babootje: ik denk het niet kan een paard met zwaar bloedarmoede dan ook manege paard zijn en zo'n 3 uur per dag lopen? Of heeft het er niets mee te maken?
@Sha_: ja ik geloof ook dat mijn instructrice dat ook denkt zie wat ik bij Brittkitt heb geschreven. Het zou opzich kunnen want hij is vrij sloom tijdens het rijden. Maar ik weet eigenlijkj niet of hij vaker struikelt als hij wat slomer loopt daar zal ik eens op gaan letten. Even goed om naar te kijken inderdaad.
@ Broadway: JA! Dit komt me heel bekent voor!! Alles wat jij beschrijft doet hij inprincipe. Alleen ik had laatst wel een 8 voor mijn middendraf met hem dus daaruit blijkt dat hij toch wel kan strekken... Of heeft dat er niks mee te maken? Hij is ook heel stijf denk ik want hij is heel moeilijk om hem "ontspannen" en laag te laten lopen. Zijn nek lijkt af en toe wel gewoon op slot te zitten.
@ Youngster: Ik denk niet dat hij hoefkatrol heeft. Daar zou je toch iets van moeten zien?

Even ter informatie voor iedereen: Hij struikelt gewoon op heel verschillende momenten dus niet persee wanneer ik een figuur maak ofzo. Ik begrijp uit jullie reacties dat ik goed moet proberen zijn achterhand eronder te rijden en dan te kijken of het beter gaat.

xxx Carolien

mememe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 19:45

ik had gisteren les en daar reed een meisje mee die vroeger erg voorover zat en toen struikelde het paard oook heel erg maar toen ze gewoon recht boven haar zadel bleef en niet meer naar voren hing struikelde het ppaard niet meer.
weet niet of het helpt en of je naar voren zit weet ik niet dat heb ik gister alleen maar gehoord.

succes. miranda

FenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 20:02

@mememe: denk niet dat dat het is want dan zou iedereen die wel is op hem rijd tever naar voren moeten zitten (de halve manege ) en dat lijkt met tog niet Toch bedankt

xxx Carolien

Goofy44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 21:32

Het is niet banketstaaf bedoeld, maar eigenlijk is het een probleem van de manege waar je rijdt. Ze kennen de paarden meestal door en door en ze zullen zelf bepalen wanneer er wel of geen DA of andere therapeut wordt ingeschakeld. Ik zou de manege attenderen op het probleem, dan kunnen zij dat als ze het nodig vinden, het probleem proberen op te lossen. Voor mezelf zou ik zorgen dat je op het voor jou meest geschikte paard komt. Op een gegeven moment is rijden op verschillende paarden heel goed om beter te leren rijden. Vraag zelf om een goed gaand paard, daar heb je bij les recht op.

Madelief28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 21:47

Ik merk ana het struikelen van sjors wanneer de smid weer moet komen....kortom zijn de hoeven niet te lang (of ijzers)

kiekpjot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 18:14

Is het toevallig ook niet dat hij niet genoeg naar de hoefsmid gaat , de pony van min vriendin struikelde ook vaak onder het rijden en is met paard enal gevallen ook in de wei enzo deed hij het soms maar ook alleen maar omdat zijn hoeven te lang waren ..

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 18:32

Als het paard zijn achterhand goed gebruikt kan hij super strekken, maar dit paard moet daarnaartoe gereden worden, tenzij hij in zijn schouder( in dit geval links) blokkeerd, dan is zijn voorhand en zijn mond een blok beton! Dan wordt hij stuurloos.
Probeer goeie hulp te krijgen, anders wordt hij kreupel of krijgt hij rugklachten.

meisjeJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 20:13

Goofy44 schreef:
Het is niet banketstaaf bedoeld, maar eigenlijk is het een probleem van de manege waar je rijdt. Ze kennen de paarden meestal door en door en ze zullen zelf bepalen wanneer er wel of geen DA of andere therapeut wordt ingeschakeld. Ik zou de manege attenderen op het probleem, dan kunnen zij dat als ze het nodig vinden, het probleem proberen op te lossen. Voor mezelf zou ik zorgen dat je op het voor jou meest geschikte paard komt. Op een gegeven moment is rijden op verschillende paarden heel goed om beter te leren rijden. Vraag zelf om een goed gaand paard, daar heb je bij les recht op.

Tja dat had ik ook al gezegt, het ie een manegepaard dus kan je er weinig aan doen.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 20:26

ik ben stand-by voor de manegepaarden en privépaarden de Waddenruiters (massage/fysiotherapie) als er paardenproblemen zijn onderzoek ik het paard en geef aanwijzingen om dit op te lossen, dus aangepast naar jouw paard leren rijden, met de manegepaarden letten de instructrices op welk paard in welke les, dus wat wel kan of niet! Het is een behoud voor de paardjes en ze werken met plezier, want als je weet wat er aan de hand is dan begrijp je het paard ook beter!!!!Je leert bewuster te rijden!