mijn paard rent weg en is gevaarlijk wat moet ik doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hildetc

mijn paard rent weg en is gevaarlijk wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 10:56

hallo allemaal,

ik heb mijn paardje bijna een jaar en het is een merrie van 7 jaar. ze heeft zo nu en dan ineens hele vervelende dingen tijdens het rijden. ze wordt dan onbestuurbaar en rent weg richting een bakrand en gaat dan ineens een andere kant op en bokt echt superhoog. dit gebeurd zelfs vanuit totale ontspanning en je voelt het niet aankomen. gisteren had ze weer zo'n dag en omdat ik dacht dat het misschien aan mij lag heb ik iemand anders er eens op gezet, maar die vloog net zo hard tegen de bakrand. t begint nu onderhand echt een beetje gevaarlijk te worden. ze heeft ook soms maanden nergens last van, maar dan ineens heeft ze weer zo'n periode. op stal is het echt een superlief dier, maar tijdens het rijden doet ze nog wel eens raar. ze maakt zich dan ook superkwaad en wordt kletsnat van de opnaaieritus. ik heb al gekeken of ze hengstig was, maar dit is niet het geval. kan iemand me helpen? heeft iemand een idee waar het vandaan komt?

nu een beetje bang geworden hilde

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 11:14

Zou ze niet lichamelijk iets hebben wat haar dwars zit? Misschien zenuwen die afgekneld raken (ja ik verzin maar iets). Ik zou haar toch even door laten lichten door de DA; al is het maar om pijn als oorzaak uit te sluiten.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 11:28

Ja kan er altijd even een fysio bijhalen, dit om lichamelijke problemen uit te sluiten. Als je zeker weet dat ze geen pijn heeft, dan moet je haar eens goed aan apkken, want ze speelt dan gewoon een spelletje met je. waar woon je?

hildetc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 11:34

ik woon in omgeving utrecht, ik heb zaterdag ook weer les. dus ik ga het probleem in ieder geval aan mijn instructie voorleggen.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 11:36

Juist, waarschijnlijk kan je instructrice je een eind op weg helpen.

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 11:51

heb je al het topic "vond dit een goede tekst" gelezen?
lijkt me een gedragsprobleem.

imposant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 11:55

hoi ik ken dit gedrag ook.. ik had een pony en die deed precies het zelfde.. ik heb die pony al een hele tijd geleden verkocht..
maar ik las dit en dacht joh net mijn pony..
bij mij was er niets te vinden niet van de kraker, fisio, DA, röntgen niets! ik zou nog steeds niet weten wat het is... mijn beestje moet nu ook zo`n 7 jaar oud zijn... en was ook een merrie

Dealer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 12:00

hildetc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 15:24

het is niet dat ik haar niet de kans geef om haar energie kwijt te kunnen. ik longeer haar van te voren als ze teveel energie heeft en houdt haar niet teveel bij me maar rijd haar eerder voorwaarts, alleen neemt ze het er dan ineens van en gaat zelf het tempo bepalen want ze gaat er dan ineens keihard vandoor, en ik houd haar echt wel bezig door veel oefeningen en figuren te rijden. ik heb vandaag ook eens gevoeld aan haar rug en net achter het zadel is ze ook wel gevoelig, na het longeren echter niet meer

MayoHippeia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 15:40

het kan zo zijn dat je haar verkeerd voert en dat ze daarom zo raar en druk doet. maar misschien is ze gewoon erg schrikachtig en mankeert haar iets. mijn paard bleek blind te zijn aan één oog, die ging er ook altijd vanuit niets als een dolle vandoor(omdat hij dus blijkbaar iets niet zag aankomen, of er ineens iets opdoemde in zijn gezichtsveld). toen we daar achter kwamen was het probleem vrij snel opgelost omdat ik er rekening mee kon houden en hem altijd rond liet kijken, heb gewoon M met hem gesprongen. hij bokte echter nooit... zou inderdaad eens de DA erbij halen en wat tesjes laten doen...

hildetc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 13:51

ik heb net les gehad en het bleek dat ze gewoon niet voorwaarts voor mijn been wilde zijn. het is dus gewoon protest. ik moet haar gewoon elke keer net iets meer voorwaarts drijven dan zij wil lopen. zodat ik het tempo bepaal. en voor het rijden longeren.

bedankt voor alle tips!

groetjes hilde

hildetc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 10:19

hallo jongens ik zit nog niet zo lang op bokt. kan iemand me vertellen hoe ik dit topic nu kan verwijderen. probleem is namelijk al aardig opgelost. ik heb al gekeken bij FAQ, maar kon het daar niet vinden. groetjes hilde

monsera

Re: mijn paard rent weg en is gevaarlijk wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 10:25

Wauw heb je dit probleem al in 3 dagen opgelost.Dat vind ik wel knap.

Je kan een berichtje aan een moderator sturen en die zou het topic dan op slot kunnen doen maar volgens mij doen ze dat niet zomaar want meestal kunnen andere mensen ook nog wel van je vraag en antwoorden leren.Je kan het zelf niet verwijderen.

hildetc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 13:10

ok. ik dacht dat dat wel de bedoeling was. ik heb het probleem trouwens nog niet opgelost, want daarmee ben ik idd. langer bezig dan 3 dagen. maar heb dit weekend sinds lange tijd weer prive les gehad en mijn instructrice kon me heel goed helpen. ik moest namelijk mijn paard toch meer bezig houden en zij heeft me wat tips gegeven. waarschijnlijk komt het ook bij een soort van spierpijn vandaan, omdat ze het ook niet iedere dag had, maar voornamelijk als ze die dag ervoor erg goed liep. dus ik heb nou colemans of zoiets (weet niet precies hoe het heet) wat ik op haar rug moet doen om spierpijn tegen te gaan. dus we gaan weer met goede moet aan de slag.

groetjes hilde

kiekpjot

Re: mijn paard rent weg en is gevaarlijk wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 15:05

pff..
Dit zal toch wel niet het uittesten van de ruiter zijn ..
Misschien doet ze dat omdat er iets is waar ze bang van is ..?

hildetc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 16:54

nou ze is wel degelijk aan het uittesten en t is totaal geen schrikkerig paard want toen ik les had toen liep ze ineens als een trein, omdat ik haar toen bezig hield en vandaag had ze ook geen centje pijn dus...............