paard niet te stoppen, kan niet longeren en stijf in nek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sanderlover

paard niet te stoppen, kan niet longeren en stijf in nek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 23:32

hoi, ik heb een verzorg-fjord

de problemen zijn:

* je kan hem echt niet meer stoppen als hij naar huis wil(je kan er alleen afspringen)

* longeren kan hij niet
- hij loopt of naar binnen hij hij rent weg en hij is ook bang voor de zweep , of hij gaat niet vooruit en hij loopt alleen als ik ook loop.

*hij is heel stijf in zijn nek wat kan ik eraan doen om hem losser te krijgen (ik doe er een uur over om hem een beetje los te krijgen)
en hij sjokt er maar bij (hij tilt zijn voeten niet op)

thankx eej
Laatst bijgewerkt door Karin op 05-01-06 00:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

CaroSJ

Re: probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 23:43

met longeren meot je gewoon blijven oevenen en trainen, vooral op je stem dat is erg belangrijk. En met z'n tweeen kan je veel meer, met longeren raad ik je aan met z'n tweeen te trainen, dan kan je sneller reageren en je paardje kan een van de twee, dan ook op het begin vast houden, zodat je paardje het door krijgt wat hij moet doen.

En met dat losser krijgen, ik weet niet hoeveel je met je paardje loopt, maar probeer hem elke dag te laten lopen, door het trainen wat hij al stukje voor stukje losser.

Probeer je paardje te laten merken dat hij voetjes heeft door de voet op te pakken en voordat je hem neerzet op de punt van zijn hoef te zetten kan je hem daardoor meer alletter krijgen, en leert hij zijn voetjes optillen

Succes

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 00:45

probleem 1: ik denk dat je je paard consequent en goed op je zit moet rijden, met name het terug rijden. Vooral niet bang zijn je been eraan te houden. Het kan zijn dat het een gewoonte is geworden dus probeer hier verandering te brengen door bijv. onverwachts een ander pad in te slaan en dat soort dingen. Let zelf ook goed op je houding en ademhaling, misschien dat je zelf al zenuwachtig wordt bij het idee dat je het pad naar huis in slaat. Als het echt link is oefen het met een ander paard of desnoods met iemand ernaast.

probleem 2: longeren. Misschien heeft ze erg moeite met zichzelf in balans houden?? dit probleem kan ook (een gevolg of oorzaak) van het stijf zijn.

ik denk dat je voor probleem 2 en 3 toch lessen voor moet nemen. Misschien dat iemand je kan helpen met de dubbele longe. Hierdoor wordt je paard recht gericht en in balans gebracht. Ook de stijfheid in de nek is goed op te lossen met oefeningen maar dit is verstandig als iemand het je een keer voor doet. De spieren zijn erg kwetsbaar.

Was ze eerst nooit stijf? en is dit in eens op komen treden??

Navidad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 07:30

simpel zat, als ik eerste wat ik je kan vertellen is goed les gaan nemen.

en ook een tip, wat er ook gebeurt al kan je hem niet stop zetten spring er niet zomaar af. trainen trainen en trainen.

een paard wat stijf is moet je rustig aan zien los te krijgen, ik zal als ik jou was gaan beginnen bij de basis, weer beginnen met longeren, heel erg veel. twee keer in de week zal ik er op gaan zitten en proberen haar aan me been te krijgen, ze is bang voor de zweep zeg je? dan doe je een klein knopspoortje om, en denk erom alleen voor verfijning van je hulpen, anders heb je dat beestje dadelijk helemaal niet ana je been!!

het lijkt me in iedergeval belangrijk als je je paard eerst leert wat longeren is. geduld is een schione zaak

Anoniem

Re: paard niet te stoppen, kan niet longeren en stijf in nek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 08:34

Ik denk dat je paard super stijf is en dat kan je alleen verbeteren door veel beweging en oefeningen doen

Om te leren longeren kan je ook een rond stuk afzetten met lint en dan laat je hem zonder lijn lopen op stemcommando's. Probeer eens een boekje over longeren te lenen of te kopen, daar staat in waar je positie is van je lichaam tov je paard om hem te stoppen en op te drijven.

Om hem soepel te krijgen zul je bijna elke dag met hem bezig moeten zijn, af en toe een keer heeft geen zin.

Als hij het principe van longeren kent, kun je met dubbele longe gaan lijnen, dan kan je stelling en buiging vragen net weer even wat hij aankan. Pesoateugel zou ook nog kunnen, maar ik zou eerst los beginnen. Alles opbouwen vanaf het begin. Waarschijnlijk is je paard ook op een kant heel erg stijf.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 10:06

Hoevaak heb je les? En is dit een echte instructeur of gewoon iemand die je verteld op welk been je moet lichtrijden?

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 10:17

Het zou wel heel toevallig zijn...maar heet die Fjord Sandra?
Bij mij in de buurt heeft iemand een fjord gehad en die had het over exact dezelfde problemen als jij.
Als het idd Sandra is (wat wel heel toevallig zou zijn) dan kan ik je wel wat tips geven....

sanderlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 19:48

oke , ik heb vandaag geprobeert te longeren het ging al wat beter en eerst liep mijn broertje ernaast en tien ging hij erop zitten maar het gaat al beter en zijn baas rijd met de kar dus is hij ook wat harder in zjn mond,ik rij met gebroken bit en zijn baas met stang voor de kar, ik heb eerst ook met stang gereden maar dat reed niet prettig dus... ben ik weer overgegaan naar gebroken ik ben heel vaak met hem bezig en als ik het niet ben is zijn baas het wel . hij kan wel aan de teugel rijden als je echt dooorzet . ik heb af en toe les en niet iedere weeek omdat de manege best ver is (3 kwartier rijden met paard) en zijn baas heeft geen trailer maar ik rij wel op een veld (met zand) en af en toe huur ik de rijbak.

sanderlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 19:49

amondi zei:
Hoevaak heb je les? En is dit een echte instructeur of gewoon iemand die je verteld op welk been je moet lichtrijden?

ik heb 1 keer in de week les op de manege op manege paarden en ik rijd al 6 jaar paard hoor

sjarieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:55

Hoi.

Meestal is het ook goed om met een pasoa teugel te longeren,en laat hem anders desnoods eerst los lopen met de pasoa er om.zodat hij er aan kan wennen en later gewoon proberen
als dat niet zou lukken veel buigoefeningen doen met rijden veel voltes en figuren rijden en zou gauw jij merkt dat hij het goed doet meteen stoppen met rijden en belonen en de volgende dag gewoon weer het zelfde dan krijgd je paardje lol in het rijden en zal hopelijk snel de stijfheid overgaan?

Xx

sanderlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 22:03

okej , kan je een pessoa teugel ook gebruiken zonder longeer-singel want die heb ik niej

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 09:21

Als je weet hoe je de pessoa moet gebruiken kan je ook een goedkope deken/longeersingel gbruiken. Ik heb bij de hakkenbar onderaan aan weerskanten een extra ring laten zetten en zo heb ik hem als longeersingel voor de pessoa gebruikt.

diddi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 11:23

hij neemt je in de maling,je moet er echt voor zorgen dat jij de baas wordt en dat hij respect voor je gaat krijgen.

monsera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 11:38

sanderlover schreef:

ik heb 1 keer in de week les op de manege op manege paarden en ik rijd al 6 jaar paard hoor

Het gaat er niet om dat je "al"6 jaar rijdt het gaat er om of je goede begleiding hebt met deze pony en dat is niet zo.Misschien is het mogelijk om iemand aan huis te laten komen om dan les te rijden.Ik denk niet dat jij al ver genoeg bent op dit moment om dit zelf op te lossen.Het is best moeilijk om je paard los te rijden maar als je hulp krijgt leer je beter je paard aanvoelen en zal het makkelijker gaan.

Dat de eigenaar met een stang ment wil helemaal niet zeggen dat je paard hard in de mond is.

Het longeren zou ik lekker vaak gaan oefenen ik zou dan wel een stukje afzetten om het jezelf en je paard wat makkelijker te maken.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 11:43

ik denk dat hier inderdaad alleen goede les een uitkomst kan bieden.

zo te horen is het gewoon een superverwend beest