onzekerheid op het paard hoe op te lossen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_babette_

onzekerheid op het paard hoe op te lossen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 20:35

hallo allemaal

ik heb niet echt een rijtechnisch probleem maar wil het wel even kwijt.
ik ben 2 weken geleden in 2 weken 2 keer van het zelfde paard afgevallen doordat het in de galop stil ging staan en heel erg ging bokken. ik ben die 2 keren alle bij op me hoofd gevallen een keer tegen de muur en een keer tegen het schot hier bij is me cap ook kapot gemaakt. maar de afgelopen twee weken met paardrijden men ik tog erg onzeker. ik voel niet meer de baas op het paard ( ook al gaat het wel erg goed) nu wilde ik vragen aan jullie wat jullie er van vinden dat ik gewoon door moest gaan hoe ik vroeger deed of tog even wat rustiger aan gaat doen en wat voorzichtiger ben

alvast bedankt babette

ps: ik rij op een manege een keer in de week en de paarden zijn vrij druk in de winter

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 21:21

Ik zou gewoon verder gaan op dat paard en dan de eerste paar keren niet galoperen in de les tot je weer wat meer zelfvertoruwen hebt. Het heeft ging zin om dat probleem nu op te zoeken als je er toc neits mee kan, iets wat wel lukt op het moment dat jij weer durft te rijden en aan te pakken.

Als dit in draf ook niet lekker gaat probeer je het toch gewoon een keertje op een andere pony!?

Succes

Eefske

Re: onzekerheid op het paard hoe op te lossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 21:35

Ik sluit me aan bij m3isSi3j, gewoon een poosje niet op deze pony galloperen, en het rustig weer opbouwen, en misschien op een barvere pony galloperen, zodat je wat meer (zelf)vertrouwen krijgt tijdens het galloperen!! Veel succes ermee!!

kusjeva

_babette_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 21:37

Bedankt voor de reacties alleen heb ik al weer op 2 andere paarden gereden die op zich wel braaf is maar toch ben ik onzeker maar bedankt voor de tips en als andere tips hebben hoor ik ze graag

lightmorebh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 22:19

vragen aan diegene die je les geeft of hij/zij je wilt helpen. en het gaat vanzelf over zonder dat je het merkt. en als je een moment weer bang bent evcen heel diep adem halen en tegen jezlef zeggen ik ben niet bang ik kan het wel. dat heeft mij ook erg geholpen.

_babette_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 22:50

lightmorebh schreef:
vragen aan diegene die je les geeft of hij/zij je wilt helpen. en het gaat vanzelf over zonder dat je het merkt. en als je een moment weer bang bent evcen heel diep adem halen en tegen jezlef zeggen ik ben niet bang ik kan het wel. dat heeft mij ook erg geholpen.

mijn instructiese helpt min er al mee omdat ze weet dat ik het kan maar bedankt voor de goede tip

_babette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 19:54

niemand meer?

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 20:15

Als het kan wat vaker gaan rijden dan 1 x in de week. Heb ik mijn dochtertje (overigens ook een babette, M3isSi3j weet wel wie) ook laten doen en dan schiet het wat meer op. Gewoon dus uurtjes maken. Kijk of je een verzorgpaard of pony kunt vinden, waar je ook op kunt rijden.

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 20:41

Zeg tegen jezelf ; ik kán het, dus waar maak ik me druk om?

En zoals je zegt zijn de pony's in de winter veel drukker. Als je dit echt heel eng vind kan je aan je instructrise vragen of je de pony voor de les even los mag gooien in een andere bak..

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 22:07

Ik zou gewoon doorrijden, misschien op hetzelfde paard weer oefenen, anders op een ander paard.
Denk niet dat het zo is dat hij het zonder reden doet.

Poulain

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 23:28

Tja, ik weet niet of het kan, maar ik zou grondwerk met hem doen. Om zo het vertrouwen in elkaar weer terug te krijgen. Ik ben zelf in ongeveer drie weken tijd 14 keer van mijn paard gevallen, omdat hij vreselijk begon te bokken bij aanspringen in galop. We zijn toen o.a. veel grondwerk gaan doen en nu gaat het heel goed. Maar ik heb nog steeds niet het blinde vertrouwen dat hij niet gaat bokken bij het aanspringen. Terwijl hij het nu nog geen één keer gedaan heeft sinds ik twee weken geleden weer begonnen ben met rijden. De angst zit er goed in. Het vervelende is dat jij, naar ik begrijp ook wel lelijk gevallen bent. Maar ik zou vooral wel doorgaan en anders idd op een ander paard galloperen.

Sterkte ermee, en goed tegen jezelf zeggen "wat kan mij gebeuren"!! Niets en huppakee, doorgaan!!

_babette_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 13:29

Babootje schreef:
Als het kan wat vaker gaan rijden dan 1 x in de week. Heb ik mijn dochtertje (overigens ook een babette, M3isSi3j weet wel wie) ook laten doen en dan schiet het wat meer op. Gewoon dus uurtjes maken. Kijk of je een verzorgpaard of pony kunt vinden, waar je ook op kunt rijden.

ja een verzorgpony waar ik op zal kunnen rijden zal een goede zijn nou zoek ik al heel lang een verzorgpaardje maar ik kom telkens overal waar je er niet op mag rijden maar ja ik blijf wel zoeken...

grappig dat je dochtertje ook babette heet

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 16:14

Wij wonen in Den Haag, dus dat schiet voor jou niet op. Succes met het zoeken naar een verzorg/rij paardje

Poenarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 16:18

Ik heb het ook hoor.
Nu inmiddels al veel minder, durf weer op paarden te rijden en alles te doen.
Ik heb het opgelost door ontspanning te zoeken met het stap en draven.
Dat het paard niet onder mij doorloopt en dus behouwener ( hoe zeg je dat? )
Hoe vaker je op dat paard rijdt die jouw eraf gooit, hoe meer je over dat paard te weten komt.
Ga desnoods eventjes bij de lessen kijken hoe dat paard bij andere mensen loopt en hoe hun dat doen.

[edit;] bij mij komt het ook een beetje omdat ik 5 jaar op één vast paard heb gereden en die dus door en door kende.
Toen kreeg ik een ander paardje en daar was ik vanaf gevallen, omdat het zadel niet paste en toen dus zakte; daar was het begonnen, ik was negatief.

miepmiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 16:21

Ik ben ook op een gegeven moment erg onzeker geworden. Ik kon nog zo hard zeggen "kom op, wat kan je nou gebeuren?" maar dat hielp voor geen meter.

Wat wel geholpen heeft om mijn zelfvertrouwen terug te krijgen is een paar lessen op brave beginnerspaarden rijden. Natuurlijk kunnen deze ook draken, maar als je niks vraagt doen ze ook niks, dus als ik me even onzeker voelde vroeg ik gewoon even niks van de paarden.
Na een paar lessen voelde ik me al een stuk zekerder.

_babette_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 12:26

Niemand meer??

PatriesjeMR2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 12:45

Ik heb zelf ook zoiets.

Een paar jaar geleden ben ik op de manege waar ik destijds les had ook met galop van het paard gedonderd. Meneer stond vanuit galop in 1 keer stil en bokte een keer goed. En hup ik lag ernaast. Heb daarbij mijn pols gebroken.

Daardoor ben ik ook angstig geworden in de galop. Ik verkramp als ik moet galopperen. Ik heb veel geoefend, ook veel op "brave"paarden, maar ook op hele drukke paarden. Langzamerhand wordt het steeds minder.

Goede instructie helpt ook heel veel. En elke keer als je gegaloppeerd hebt en het ging goed jezelf de hemel inprijzen zodat je weer wat meer zelfvertrouwen krijgt. Dan zit je ook rustiger in het zadel en kun je beter ontspannen. En als jij ontspannen bent is het voor het paard ook makkelijker.

_babette_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 13:48

niemand meer tips voor mij?

secricible

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 10:08

Ik ben bij de derde keer in mijn hele leven galloperen er ook afgevallen. Niet eens spectaculair, ik gleed gewoon weg, maar durfde daarna ook niet meer te galloperen.
Ben toen op de braafste pony's gestapt en heb niet gegallopeerd, gewoon gedraafd en gestapt.
Toen ik daar een beetje vertrouwen in had (heb echt weken lang op een pony gereden die nauwelijsk vooruit te krijgen is) heb ik eens op deze pony gegallopeerd. Dit heb ik ook een aantal weken gedaan (reed toen wel maar 1x per week eh )
En toen dat goed ging ben ik op een vluggere pony gestapt. Ik zal nooit de woorden van mijn instructeur vergeten "Nu zit je nog steeds op Sambal (die slome pony), maar dan in de vorm van een racepaard." en dat was de eerste keer eng, maar later ging dat steeds beter.
Succes er mee!

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 10:20

doet de pony dat alléén bij jouw en altijd in galop? ook de pony kan iets mankeren.....ik zou dan voor een andere pony kiezen! Bokken is vaak balansverlies , dus bokt hij omdat hij weer in balans wil komen, dus niet tevéél voorover gaan leunen, zorg dat je zelf in balans blijft

_babette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 10:35

broadway schreef:
doet de pony dat alléén bij jouw en altijd in galop? ook de pony kan iets mankeren.....ik zou dan voor een andere pony kiezen! Bokken is vaak balansverlies , dus bokt hij omdat hij weer in balans wil komen, dus niet tevéél voorover gaan leunen, zorg dat je zelf in balans blijft

Neejj Hij doet het bijna bij iedereen op de rechtergalop maar het lijkt wel of er een muren omhem heen zitten en dat die niet weg kan en dan gaat die bokken hij is ook al wel oud en heeft slechte benen maar hij rijd wel elke keer gewoon mee

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 10:42

Babette, misschien is het mogelijk om een paar keer priveles te nemen in plaats van groepsles? En dan desnoods de galop weer even een keertje aan de longe? Misschien dat je je dan wat zekerder voelt?

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 10:43

ligt dus aan de pony, dus....andere pony nemen tot je goed aanvoelt wat jouw balans is, want dan pas kun je de balans van de pony verbeteren of in ieder geval blijven zitten

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 10:45

Sonja schreef:
Babette, misschien is het mogelijk om een paar keer priveles te nemen in plaats van groepsles? En dan desnoods de galop weer even een keertje aan de longe? Misschien dat je je dan wat zekerder voelt?

Aan de longe vind ik een goeie tip!!!