grondwerk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

atlanta13

grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 15:54

ik heb sinds 2 maanden een verzorgpony.
Ze heet atlanta en is 13 jaar, en is een welsh k.
7 jaar geleden, ben ik daar ook wel eens geweest, en toen was het een super beestje, ze reed les op een manege, en heeft wedstrijden gereden.
In die 7 jaar hebben er verschillende meiden op gereden.
En nu mag ik haar verzorgen, maar ik weet niet wat ik zag, ze is niet meer de pony die ik 7 jaar geleden kon.
Ze is heel schrikkerig, en heel erg druk.
Je kon gewoon haar halster niet eens omkrijgen, dan keerde ze zich haar kont toe, en wou ze je gewoon een trap verkopen, dat heb ik inmiddels opgelost, dat ze dat nu wel wil.
Maar aan het halster met touw lopen, gaat ook erg moeilijk, dan gaat ze steeds harder lopen, en is ze heel erg schrikkerig, het liefst wil ze gewoon heel hard weg lopen.
Onder het rijden, gaat ook heel slecht, ze heeft me laatst 4 keer erafgegooid, door middel van heel hoog bokken, zelfs bij het opstijgen en afstijgen.
Nu heb ik de tip gekregen om grondwerk met haar te gaan doen.
Heb me daar even in verdiept, en het lijkt me heel leuk en goed, om daar mee te gaan beginnen, alleen ook erg moeilijk, omdat ze liever niet naast je loopt, als ze een halster om heeft en je haar vast hebt met halstertouw, en als ze los in de bak is, en je gaat bij haar in de bak, dan wordt ze helemaal gek, en vliegt door de bak heen.
Dus denk dat het een zware klus wordt.
Nu wil ik dus graag weten, wat jullie ervaringen zijn met grond werk, en wat julllie zoal doen.

groetjes natasja.

Liins

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 22:35

ik doe dit ook met me pony freestyl grondwerk
het belangrijkste is ga eerst is 2weken alleen maar poetsen en neem niemand mee word niet boos op d'r laat alles gaan !
als je meer tips etc etc wilt moet je even pben.. dan kan ik je ales uitleggen

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 23:58

Het eerst wat ik denk als ik je verhaal leest is: AHHH dat paardje vertrouwd niemand meer!

Het is heel belangrijk dat ze leert dat jij de leider bent en dat jij te vertrouwen bent! Zelfsvertrouwen is hiervoor heel belangrijk.. Benader haar altijd heel voorzichtig maar niet onzeker, wees ervan overtuigd dat wat je doet dat het goed is voor jullie en er niets erg kan gebeuren.

Begon met een halstertje en touwtje in de bak te stappen. Neem een zweepje mee en leg een aantal balken en zet een paar pionnen neeer. Je start met gewoon rondjes lopen over de hoefslag. Bij deze oefening moet ze netjes naast je lopen en niet voor je of achter je. Gaat dit goed, belonen met je stem.. prijs der maar helemaal de hemel in. Als het niet lukt, niet opgeven maar blijven probern en blijven praten tegen der. Zodra ze iets doet wat niet mag (bijten, je omver lopen oid) straffen met je stem (zwaar maken, harder..).. Als het wandelen goed gaat ga je halthouden, staat ze netjes stil: belonen. Dit herhaal je een aantal keren tot ze het door heeft.

Als dit ook goed gaat ga je met der rond de pionnetjes draaien, tussen de balkjes door lopen ed.. Maar er een spelletje van waarbij je der beloond bij alles wat ze goed doet..

Ga hier eens elke dag een uurtje mee aan de gang, na een week zal je merken dat ze rekening met je houdt, op je les en voor je wilt werken omdat ze vertrouwen in je krijgt!

Heel belangrijk is dat je duidelijk bent in wat je wilt, wat je doet en wat er wel en niet mag. Pas als jij een duidelijke leider bent zal ze je vertrouwen..

Succes!

Sily

Re: grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 00:53

Ik ben het helemaal met M3 boven me eens, en was ook mijn eerste gedachte, ws heeft ze er zoveel zien komen en gaan dat het gewoon weg vertrouwen is geworden bij haar.

Ik zou zeker ook de oplossing die zij geeft proberen, en zeg er extra bij dat je vanaf het begin idd rustig en zelfverzekerd moet zijn, maar niet alles over je kant moet laten gaan, zeker het foute gedrag op een rustige maar vastberaden wijze afstraffen.

Succes, het is iig een leuke uitdaging.