spieren trainen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rowie

spieren trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 02:32

Haai!!

Spieren zijn essentieel voor een paard, nu is mijn vraag: wanneer gebruikt een paard welke spieren en hoe ontwikkel je die spieren. Hiermee bedoel ik dus ook, welke spieren gebruikt een paard bijvoorbeeld bij het wijken voor de kuit en hoe kan je die spieren ontwikkelen/verbeteren (--> bijv door welke oefening?). Weet er wel het een en ander vanaf maar zou graag meer informatie erover willen, alvast bedankt!

Groetjes Willemijn

Huertecilla

Re: spieren trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 11:28

rowie schreef:
-> bijv door welke oefening?)

Onder meer:
Voor de rug achterhand; bv. door los zand heuvelop.
Voor de rug en voorhand; schouder binnenwaards
Beiden aan de lange, doorhangende, lijn.

Citaat:
Weet er wel het een en ander vanaf maar zou graag meer informatie erover willen, alvast bedankt!

Lees Steinbrecht en Solinski.

Verder kun je laten strekken en buigen op 'targetten'; lees daarover Teblick.

HC

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 19:34

Spieren worden sterker door ze afwisselend aan te spannen en vervolgens weer te laten ontspannen. Tijdens deze ontspanning worden de afvalstoffen afgevoerd en herstelt het weefsel wat beschadigd is door de verrichte arbeid sneller.

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 21:46

Dat is niet even zo te beantwoorden. Iedere spier heeft zijn eigen functie en ook weer niet, omdat ie moet samenwerken met andere spieren.
Welke spieren bedoel je in het bijzonder?
Voor het wijken voor de kuit zijn vnl. de spieren aan de buitenkant van de bovenbeen werkzaam, in samenwerking met heel veel rompspieren.
Buikspieren schijn je vooral bij regelmatig springen goed te trainen.
Zeg voor welke oefeningen je vooral spieren wil trainen, dan kan je misschien beter geholpen worden!

Adil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 23:12

heleenxx schreef:
Dat is niet even zo te beantwoorden. Iedere spier heeft zijn eigen functie en ook weer niet, omdat ie moet samenwerken met andere spieren.
Welke spieren bedoel je in het bijzonder?
Voor het wijken voor de kuit zijn vnl. de spieren aan de buitenkant van de bovenbeen werkzaam, in samenwerking met heel veel rompspieren.
Buikspieren schijn je vooral bij regelmatig springen goed te trainen.
Zeg voor welke oefeningen je vooral spieren wil trainen, dan kan je misschien beter geholpen worden!

Mee eens, doel je bijvoorbeeld echt op de achterhand of de hals? Iets specifieker zijn

ancksunamun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 15:26

Gewoon rijden en veel verschillende oefeningen doen, dan komen die spieren vanzelf. Toen ik mijn paard bijna een jaar geleden kocht had hij helemaal geen bespiering, een hele hoekige kont, hele dunne hals en echt zo'n kuil onderaan de manenkam voor de schoft. Ik ben begonnen met rechtrichten en zijn achterhand gaan trainen (veel overgangen, stap-galop-halt-achterwaarts-galop etc) en heb totaal niet op nageeflijkheid of zijn halsbespiering ofzo gelet maar na een half jaar was die kuil helemaal weg en heeft hij nog steeds wel een slanke hals, maar lang niet meer zo dun als eerst. En hij begint al een goede kont te krijgen. Nu ben k bezig met nageeflijkheid en stelling enzo.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:01

Ik denk ook dat vooral afwisseling in oefeningen essentieel is om het hele lichaam te trainen.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:13

Spieren worden altijd getraind als je ze lang maakt maar ook weer kort.
Dus bijvoorbeeld als je de draf varieert van arbeidsdraf tot uitgestrekte draf maar ook verzamelde draf en weer naar arbeidsdraf.
Het wijken en dergelijke dus ook travers, renvers, traint natuurlijk de schoudervrijheid van het paard door het overschenkelen dus ook weer het langer maken van de spier gevolgt door het korter maken.

Train je met verstand en beleid vraag je niet teveel en belast je geleidelijk meer ben je op de goede weg. Zo is het logisch dat je niet alleen uithoudingsvermogen van de atleet traint maar ook de kracht van het paard. Dus lekker lange afstanden maar ook een keer kracht vragen d.m.v een fijne verzameling of een rengalop die niet alleen kracht maar ook weer uithoudingsvermogen pakt.

Stel daar tegenover dat je het paard ook iedere dag paard laat zijn dus lekker op de weide of de paddock.

En belangrijk is ook een goede voeding

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 20:09

Amen

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 13:04

mijn ervaring is veel overgangen rijden