Paard niet bang voor auto's. Wel voor trekkers!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paard niet bang voor auto's. Wel voor trekkers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 18:38

Ik heb een verzorgpaard dat geblesseerd is en alleen mag stappen.
Vandaag mocht ik voor het eerst door het land en dan een boerenweg op. Er kwamen wat auto's langs en fietsers en Erik reageerde er helemaal niet. Na een tijd kwam er een trekker aan. Hij remde af en ik ging netjes de soppige berm in en liet Erik rustig doorstappen. De trekker rijd langs, gaf wat extra gas en reed langs. Ineens begon Erik helemaal te flippen. En liep achteruit bijna de sloot in. Ik mijn handen helemaal naar voren en hem naar voren gedreven, wat gelukkig wel werkte.

Maar wat nu als het de volgende keer weer gebeurd.
Ik weet niet of het komt doordat die trekker extra gas gaf..
Straks liggen we echt een keer in de sloot ofzo.
Donderdag gaat er wel iemand mee, die kan hem dan teminste vast houden als er een trekker aan komt. En voortaan probeer ik een erf op te gaan bij iemand als er een trekker komt, maar dit keer was er geen erf in de buurt. Zelf blijf ik wel gewoon rustig en ontspannen, dat hij schrikt maakt mij niet bang. Maar het idee dat we straks in de sloot liggen vind ik wat minder.

Heeft iemand tips om te zorgen dat hij hier niet of minder op reageerd en dat ik in iedergeval voorkom dat hij naar achter loopt, half draait en dus bijna de sloot in loopt?

elmiran

Re: Paard niet bang voor auto's. Wel voor trekkers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 18:43

zelf rustig blijven en misschien kan er wel iemand mee gaan met een wat ouder paard die goed verkeersmak is. Mijn pony was er ook heel bang voor maar na een tijdje ging het vanzelf over.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 19:09

de mijne is ook bang voor tractoren en niet voor auto's, het is nooit over gegaan

Udo2001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 20:48

Jep hier ook nog zo'n geval. Maar ze zijn ook groot en doodeng. Maar sommige boeren heten oprecht boeren, de polderweg is van hun (denken ze) en scheuren maar met die trekkers, al diverse keren meegemaakt. Zo worden de paarden vanzelf bang en paniekerig

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 21:02

Ik heb echt een pesthekel aan die dingen.
Ik bedoel, rijd dan gewoon rustig langs, maar ga dan geen extra gas geven. Wat als die echt de sloot in was gelopen.. :S

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 21:52

mijn merrie komt dagelijks in aanraking met de tractor, ze staat op eenboerderij. ze blijft t eng vinden, heb haar er heel vaak aan laten snuffelen enzo... maar goed de ene blijft er kalm onder de anders schrikt zich kapot

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 15:59

Als hij schrikt oké daar kan ik nog mee leven.
Maar hoe kan ik zorgen dat hij in ieder geval voorwaarts gaat in plaats van schuin naar achteren richting de sloot.

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:47

Denk dat je dan ook moet proberen om gas te geven, probeer als je er eigenlijk toch al naast bent dan liever naar vóren aan te draven, daarna wel meteen weer stoppen anders wordt het straks een renpartij...
Eigenlijk moet je dit oefenen, misschien kun je dat regelen?
Ik weet wel een heel goed voorbeeld, met mijn oude paard!
Hij was altijd bang voor een klein vrachtwagentje met van die flapperende zeilen aan de zijkant....maar mijn geluk was dat hij heel langzaam reed en overal stopte: het was de groenteboer!
Die vroeg dus een keer of hij hem een appeltje mocht geven, ik zei natuurlijk ja!
Sindsdien is hij er niet meer bang voor geweest!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:49

Ik kan dus geen gas geven. Want Erik mag alleen stappen.
Hij is namelijk nog steeds geblesseerd.

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 18:06

Olga heeft het ook.
Alleen heeft ze het de ene keer wel en de andere keer niet. Wij 'parkeren' meestal ff aan de kant, maar dan moet er wel plaats voor zijn.

Wat wij ook wel eens doen is gewoon je hand in de lucht steken naar de chauffeur en zo gebaren dat ie rustig aan moet doen.
Komen ze langs achter, dan zet ik Olga even iets meer naar het midden van de weg en gebaar ook... Als ze rustig voorbij rijden, is er meestal geen probleem.