pony wil alleen maar galoperen...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eefske

pony wil alleen maar galoperen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 23:13

Hallo, de titel klopt niet helemaal maar ik wist niet hoe ik het anders moest noemen.. Het zit namelijk zo: mijn verzorgpony is redelijk temperamentvol en ze loopt altijd flink door. Ik heb toen een poosje geoefend dat ze rustig liep en mooi nagaf en dat deed ze ook goed. Ook de galop ging stukken beter, dat wil zeggen niet meer keihard door de bak crossen, maar netjes nageven en redelijk rustig galopperen. Maar nu heb ik al een paar keer gehad dat nadat ik lekker had losgereden, ze mooi aan de teugel liep in stap en in draf ook wel mooi. Alleen na een poosje wordt ze dan heel vervelend en als ik dan ga doorzitten in draf of als ik haar netjes met haar neus naar beneden rij (als ze haar hoofd omhoog heeft gedaan) dan springt ze in galop aan en gaat ze heel langzaam galloperen of op de plek galloperen. En als ik haar met de teugel tegenhoud komt ze omhoog, maar als ik been geef gaat ze wel weer gewoon draven. Zo blijf ik dus bezig want ik wil dan dat ze weer gewoon netjes nageeflijk lopopt of dat ik normaal kan doorzxitten in plaats van in galop. En ik had vanmiddag toen liep ze een paar passen netjes in draf en toen sprong ik in galop aan en toen wouy ze alleen maar heel hard galloperen..:S Ik hoop dat iemand mij kan helpen..

kusjeva

Nannes

Re: pony wil alleen maar galoperen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 23:18

Nu het wat frisser weer is, is denk ik je pony ook wat frisser.
Als ze ineens uit draf in galop gaat of op de plaats galoppeert moet je denk ik ontspannen met je teugels en haar ff de ruimte geven, wanneer zij dan weer op een normaal tempo gallopeert weer rustig terugnemen naar draf. En zelf ook heel de tijd ontspannen.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 23:20

hmzz ik denk dat je misschien moet longeren?.. met touwtjes of elastiek en gewoon rustig laten lopen.. en anders longeer je em eers tot dat ie wat moe is en dan ga je erop en galoperen want dan si die altijd makkelijk.. en als ik jou was zou ik gewoon je zin doordrammen dus gewoon gaan doorzitten en aanpakken.. want jij bent de baas niet die pony.. of je gaat gewoon een kwartier lang galoperen en daarna hem rustiger laten lopen

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 23:23

Nannes schreef:
Nu het wat frisser weer is, is denk ik je pony ook wat frisser.
Als ze ineens uit draf in galop gaat of op de plaats galoppeert moet je denk ik ontspannen met je teugels en haar ff de ruimte geven, wanneer zij dan weer op een normaal tempo gallopeert weer rustig terugnemen naar draf. En zelf ook heel de tijd ontspannen.

Ik ben het met je eens dt het waarschijnlijk komt doordat de pony iets frisser is. Maar ik ontspan wel met m'n teugels als ze op de plek begint te galloperen maar als ik dan been geeft dan gallopeert ze ook niet door, maar dan gaat ze weer in draf..maar bedankt voor je bericht en lotjj92 ook bedankt!

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 12:59

Vlgens mij is het medisch.. Heeft die geen haken, slecht passend tuig of last van zn rug..? Wa tjij aangeeft is volgens mij een stukje verzet op het doorzitten..

Probeer eens een keertje iemand ernaar te laten kijken die er verstand van heeft.. die ziet meteen of die goed over zn rug loopt.. des noods ga je er aan de longe zonder zadel op om te zien hoe die dan zn rug gebruikt..

succes

Eefske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 23:43

Ik denk niet dat het iets medisch is, omdat hij in de galop zelf niet vreemd doet, (dan zit ik dus ook door.) Ze gebruikt haar rug verder ook goed.

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 01:23

je zegt zelf dat ze het alleen doet op het moment dat jij gaat doorzitten.. toch wel apart vind je niet?

Je moet het niet denken, je moet het zeker weten.. Pas als het echt is uitgesloten kan je verder!

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 01:34

Amen M3

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 12:17

thnx u, thnx u

Heleen_B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 12:22

ik heb dat oook met me pony gehad....
maar moet je je niks van aantrekken en gewoon doorrijden..
dan gaat het vanzelf weer over
ikheb dat ook gedaan en men pony doet dat nu niet meer

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 12:40

Verandert jouw houding/zit of verplaats jij je gewicht als je gaat doorzitten? Je hebt best kans dat jij bv bij het doorzitten misschien toch extra je been tegen je pony gaat klemmen omdat je je evenwicht wilt bewaren. Daar reageert ze mogelijk op. Zorg dat je als je gaat doorzitten ontspant, je been lang houdt, diep en recht zit en contact houdt met de mond van je paard.

Probeer verder af en toe kleine stukjes doorzitten, enkele passen en weer lichtrijden. Veel overgangen terug waarbij je duidelijk eerst zelf gaat doorzitten waarna je pas daadwerkelijk de overgang naar stap terug vraagt. Gewoon rustig blijven en consequent. Geef je paard de tijd om te accepteren dat hij bij doorzitten niet automatisch in de galop moet aanspringen maar moet wachten totdat jij de hulp aangeeft.

Succes..

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 21:06

Sorry, dat ik misschien niet helemaal duidelijk ben geweest, maar ze doet het ook als ik lichtrijd, maar ze doet het voornamelijk als ik doorzit. Vandaag ging het beter dan maandag. Ik ging, als ze op de plek ging galloperen en haar hoofd in de lucht gooide, weer nageeflijk vragen en als ze dan haar hoofd naar beneden deed, (eerst kwam ze dan omhoog) dreef ik weer vooruit, dan ging ze wel weer draven en als ze dan weer in galop wou hield ik haar weer tegen met de teugels zodat ze als het ware vast zat tussen m'n teugels en m'n been.. *sorry voor de vaagheid* Ik weet niet of dit een slechte manier is, maar het hielp wel, (ze werd er wel moe van) en na een hele poos *koppigheid heerste* werd het minder en heb ik ook een poosje normaal kunnen draven.. Dus het ging gelukkig wel wat beter, maar ik weet niet of dit een hele slechte manier is??

groetjes eva

hildetc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 17:16

mijn paard is op het moment ook zo bezig. ik probeer het voornamelijk voorwaarts op te lossen en dit gaat aardig goed. ik merk ook dat mijn paard dit vooral doet als hij in de gaten krijgt dat het bijna galloppeertijd is. bijvoorbeeld als ik net een gallopje heb gemaakt op een hand en van hand ga veranderen. ik geef daar dan juist niet aan toe en als mijn paard dan ophoud spring ik pas weer aan in gallop. het is ook een manier om zich te onttrekken aan stelling en buiging

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 12:15

Ik heb het gevoel dat je veel te veel met de voorkant bezig bent vergeet dat als je paard zelfstandig gaat aangaloperen rijd je haar direct terug je gaat niet eerst je paard na laten geven en dan weer terug nemen.Je wilt draven dus dan ga je ook draven als je paard dan gaat aangaloperen heeft hij gewonnen.Je hebt er niets aan dat je paard met zijn hoofd in de krul loopt je moet er juist voor zorgen dat hij mooi recht en van achteruit loopt dan komt de rest van zelf.Je moet ook echt nooit aan de teugels trekken om je paard tegen te houden als hij nou in galop aanspringt ga je zwaar zitten maak je een ophoudingkje met je buiten teugel en laat zo je paard terug komen.Als je paard op de plaats gaat galoperen betekend dat dat hij geen ruimte heeft om naar voren te gaan en dat jij dus de teugels veel te strak hebt op dat moment.Probeer hier op te letten en je zal zien dat het veel beter zal gaan zoek de ontspanning op.