Stil blijven zitten.... :S

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vigolove

Stil blijven zitten.... :S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 13:28

Okeej, dit zijn een paar vragen eigenlijk in een topic maarach:

Als ik aan het rijden ben, heb ik moeite met mijn handen op de goede plaats stil te houden, dus heb ik zo'n zitlesje genomen, en daaruit blijkt dat ik dan heel goed mijn handen stil kan houden heel vreemd iemand tips?

ik heb ook grote moeite om stil te blijven zitten in mijn zadel met doordraven, kan dit aan het zadel liggen? of licht het aan mij

en als laatste, volgens de eigenaresse van nairobi, doe ik te moeilijk met lichtrijden, ik weet niet hoe het komt maar volgens haar kom ik verkeerd en te hoog uit het zadel, en hierdoor word ik snel moe, maar als ik mijn beugels langer maak, verlies ik gelijk mn beugels.....

moet ik me nu schamen

Vigolove

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 13:36

niemand? ...

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 13:36

Je handen zijn 'stil' als je met gelijkmaitg kontakt met de paardenmond mee kan gaan. Dus niet stil alsin onbeweegelijk op één plek.
Als je moeite hebt met stilzitten ontspan je niet goed.
Ik zou toch je beugels wat langer doen.
Als je je beugels verliest betekend dat dat je je hak niet laag houd. Probeer door je enkels te veren ipv door je knieen.
Probeer ook is zonder beugels te rijden.
Het is echt de kunst om zo min mogelijk te klemmen en vast te houden. Zoveel mogelijk ontspannen en proberen de beweging te voelen, en mee te gaan.
Met lichtrijden, eigenlijk moet je je min of meer door de beweging van het paard omhaag laten komen, en dan maar een klein stukje uit het zadel komen (daar helpen ook je lange beugels bij) en rustig weer gaan zitten. Denk om je hakken, veren door je enkel.

Maar vooral, oefenen oefenen oefenen

Ennuh, je hoeft je nergens voor te schamen hoor Als je gewoon door blijft modderen omdat je dénkt dat je het allemaal goed doet, dan moet je je schamen
Niet als je advies vraagt.

Welshcob

Re: Stil blijven zitten.... :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 13:37

Nou dat van je handen heb ik geen idee, ik heb hier nooit last van gehad dus weet ik ook niks om je te helpen.

Dat je grote moeite hebt om stil te blijven zitten bij het doordraven ligt volgens mij aan jou . Probeer gewoon ontspannen in je zadel te zetten en je buikspieren goed aan te spannen. Als je eerst wat oefent met een paar pasjes doorzitten in draf en dit uitbouwt gaat het zeker beter gaan, maar het is echt een kwestie van oefenen. Ik zit elke keer op het einde van het rijden na de galop even door, en ik kan het al veel beter met oefenen.

Ik denk dat je bij het lichtrijden te fel je best wilt doen. Het is niet de bedoeling dat je recht gaat staan in je beugels en dan zitten, het is de bedoeling dat je meegaat met de beweging van je paard. Probeer gewoon mee te gaan met je paard, je kont moet maar een paar centimeter uit het zadel gaan als je gaat rechtstaan. Doe dit ook heel ontspannen, dan is dit uren uit te houden. Waarom maak je je beugels langer? Omdat de beugels die je nu hebt eigenlijk te kort zijn?
Dan zou ik eerst gewoon met die beugels verderrijden, en als je dan je goed voelt en zeker bent dat het paardrijden lekker gaat met die beugels, eens een gaatje langer maakt. Maar het gaat er eigenlijk vooral om hoe jij lekker zit. Ik zit bv. liever iets te lang.
Laatst bijgewerkt door Welshcob op 02-01-06 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Vigolove

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 13:39

@ allegra

bedankt voor je reactie, ik ga kijken of ik straks kan rijden en dan zal ik het uitproberen heb laatst al een betere zool laten maken onder mn jodhpurs en dat maakt al redelijk verschil

Vigolove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 13:42

@ welshcob

Ik zit al een tijdje op paardrijden, niet al te lang, maar ik heb weinig les, dat is mijn probleem. Maar binnenkort krijg ik van een meisje van stal les dus hoop ik dat het een stuk beter zal gaan.

Over de beugels, die heb ik kort zitten omdat ik ze gewoon te vaak verlies, best vreemd want daar had ik nooit last van bij een ander paard, maar bij dit paard wel heel erg. Ga vanmiddag even kijken hoe het nu gaat (heb 2 weken niet gereden, door een snee in Nairobi's tong ) en ik zal verslag uitbrengen

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 13:42

Je kan ook je beugels van je zadel halen met oefenen voor doorzitten.

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 13:43

Dat scheelt wel in je grip ja

Welshcob, je beugels langer maken kan helpen dat je niet zo in je beugels gaat steunen. Als je er niet heel erg in kan gaan staan moet je met lichtrijden wel vooral met de beweging mee gaan en met doorzitten kan je dan niet zo steunen in de beugels (en dus spieren gaan spannen).

Elsemieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 13:44

Ik denk dat je gewoon vooral veel moet oefenen en jezelf steeds wijzen op de fouten die je maakt. Succes!

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 13:44

Hoi,

natuurlijk moet je je niet schamen. Niemand is ooit uitgeleerd hoor! Alleen moet je je handen alleen niet helemaal stil houden, maar moet je rustig meegaan met de beweging van je paard. Probeer ook eens aan de longe te rijden met zadel, maar zonder dat je je teugels vast houd. Was die zitles op een ander paard? Of komt het doordat je geconcentreerder was?

Wat je bedoelt met 'blijven zitten met doordraven' weet ik niet precies, maar volgens mij bedoel je doorzitten Hoe gaat het doorzitten als je zonder zadel rijd? Als dat wel goed gaat haal dan je beugel er eens af en laat iemand het paard eens longeren. Probeer je dan goed te concentreren op je zit. Als dat aan de longe goed gaat ga dan eens los rijden zonder beugels.

En over het lichtrijden, weet je zeker dat je je beugels niet te kort hebt? Anders moet je deze toch langer maken. Eerst een gaatje daar aan wennen en dan weer een gaatje tot ze op de goede maat zijn. In het begin zal het erg wennen zijn en zul je veel je beugels kwijt raken. Probeer je benen dan goed lang te houden en ze niet op te trekken. Ook als je je beugels verliest, want door je benen op te trekken raak je uit balans. Succes!!!

Vigolove

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 13:49

@delphi, ja met doordraven bedoel ik doorzitten, zat aan draven te denken typfoutje en die zitles was aan de longe op hetzelfde paard en dan zonder teugels, het rare was dat het toen allemaal heel goed ging, ik pakte de teugels weer en het was weer een ramp..... weet het niet goed uitte leggen..

Welshcob

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 13:52

Vigolove schreef:
@delphi, ja met doordraven bedoel ik doorzitten, zat aan draven te denken typfoutje en die zitles was aan de longe op hetzelfde paard en dan zonder teugels, het rare was dat het toen allemaal heel goed ging, ik pakte de teugels weer en het was weer een ramp..... weet het niet goed uitte leggen..

Ik denk dat doordat je je handen zo beweegt dat je paard zich niet kan ontspannen. Misschien omdat je dan gewoon zonder teugels reed aan de longe dat het paard zich ontspande en dat je beter kon doorzitten en dat hij zich weer opspande toen je de teugels weer aanpakte, en dan is het natuurlijk een stuk moeilijker om door te zitten. Maar ik ben er eigenlijk niet zeker van.

Vigolove

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 14:04

ik zou het even niet weten, ik ga hopelijk straks rijden als de bak het toelaat ( hij was bevroren :S ) dus hopelijk horen jullie vanavond meer

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 14:22

En als je nou met losse teugels rijdt? Zonder kontakt, maar wel met de teugels in je hand?
Misschien probeer je onbewust je evenwicht aan de teugels te houden, of span je je bovenlijf te veel als je de teugels vasthebt waardoor je onderlijf ook niet kan ontspannen.

Welshcob, daar heb je ook een punt.

Lastig beoordelen altijd, dit soort dingen vanaf de pc

Kendra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 14:45

Misschien span je je schouders te veel, let er op dat je je schouders en je armen echt ontspannen hebt, zodat je de paardenmond ook echt in het gevoel krijgt. Als je je schouders of armen strak houdt zit je misschien wel mooi stil, maar kun je nooit meeveren met de beweging van je paard.
Allegra, je hebt gelijk, dit zijn moeilijke dingen vanaf de pc.

Vigolove

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 18:13

heb niet kunnen rijden,, de bak is nog steeds blubber, vreselijk wilde zo graag rijden..

Tja kan misschien vragen aan mn vriend of hij binnenkort eens een filmpje wil maken?

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 21:01

Welshcob schreef:
Nou dat van je handen heb ik geen idee, ik heb hier nooit last van gehad dus weet ik ook niks om je te helpen.

Dat je grote moeite hebt om stil te blijven zitten bij het doordraven ligt volgens mij aan jou . Probeer gewoon ontspannen in je zadel te zetten en je buikspieren goed aan te spannen. Als je eerst wat oefent met een paar pasjes doorzitten in draf en dit uitbouwt gaat het zeker beter gaan, maar het is echt een kwestie van oefenen. Ik zit elke keer op het einde van het rijden na de galop even door, en ik kan het al veel beter met oefenen.

Ik denk dat je bij het lichtrijden te fel je best wilt doen. Het is niet de bedoeling dat je recht gaat staan in je beugels en dan zitten, het is de bedoeling dat je meegaat met de beweging van je paard. Probeer gewoon mee te gaan met je paard, je kont moet maar een paar centimeter uit het zadel gaan als je gaat rechtstaan. Doe dit ook heel ontspannen, dan is dit uren uit te houden. Waarom maak je je beugels langer? Omdat de beugels die je nu hebt eigenlijk te kort zijn?
Dan zou ik eerst gewoon met die beugels verderrijden, en als je dan je goed voelt en zeker bent dat het paardrijden lekker gaat met die beugels, eens een gaatje langer maakt. Maar het gaat er eigenlijk vooral om hoe jij lekker zit. Ik zit bv. liever iets te lang.

Beter om niks aan te spannen, je gewoon richten op het ontspannen zitten.
Goed achterover blijven (niet overdreven natuurlijk) en door je buik ademen, anders krijg je pijn in je zij. (Althans, ik dan. )

Verder inderdaad; oefenen, oefenen en nóg eens oefenen.
Verlang niet in één keer teveel van jezelf, paardrijden is verdomd moeilijk!

Vigolove

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 21:11

bedankt voor de reactie

Welshcob

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 21:47

Het aanspannen van de buikspieren gaat bij mij bij het doorzitten eigenlijk vanzelf, misschien beter dat je dit niet te expres moet doen.
Maar ik heb een beetje last van een holle rug (ik heb dit ook als ik zo op de grond sta) en door rechter te zitten moet ik dus mijn buikspieren aanspannen, en ik denk ook dat je wel beter kan doorzitten als je recht zit, dan bv hol of bol

Vigolove

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 20:54

nou heb vandaag gereden, handen kan ik kennelijk al redelijk stilhouden, maar mn zit is het nog steeds niet, misschien komt het ook wel door de bak, want die is heel modderig en om de zoveel passen ligt er een plas, hierdoor moet ik misschien teveel op de bak letten? maar in iedergeval ging het aardig vandaag ga binnenkort een proeflesje vragen bij een meisje van stal, kijken of het klikt

Bjarni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 21:09

Ik denk dat alles een beetje met elkaar te maken heeft. Je schrijft dat je niet zo vaak les hebt dus is er niemand die je op je fouten wijst. Verder rijd je nog niet zo lang en heb je dus nog geen onafhankelijke zit ontwikkeld. Je hebt wat moeite om de bewegingen van het paard goed te volgen.
Helemaal niet erg, heeft iedereen last van (gehad) en zelfs heel ervaren ruiters hebben er soms op een nieuw paard weer moeite mee.
Misschien dat het paard in vergelijking met de anderen die je gereden hebt veel ruimer loopt of hoger opgooit, is moeilijker te volgen.
Probeer vooral heel erg te ontspannen, vraag of iemand je regelmatig aan de longe neemt en ga dan alleen maar zitten zitten zitten, beugels eventueel uit en stukjes met je ogen dicht rijden, dan kun je namelijk echt alleen de bewegingen van het paard volgen.
Probeer met lichtrijden ook niet te gespannen licht te rijden, maar laat je leiden door het paard (kun je ook oefenen met je ogen dicht aan de longeerlijn)
Veel succes in ieder geval, je bent jezelf ervan bewust dus dat is al heel goed, probeer er alleen op te letten dat je niet te geforceerd alleen maar daarop let want dan ga je onbewust meer gespannen zitten.

Vigolove

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 21:41

@bjarni bedankt voor je reactie, ja ik heb een nog een paar keer een les nodig aan de longe, tenminste ik vind dat ik ze nodig heb, misschien een keer zonder zadel een goed idee? om meer contact met je paard te hebben en meer gevoel in de bewegingen te hebben?

moniek_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 21:51

dat van je handen weet ik niet zo goed ik heb er ook heel lang moeite mee gehad maar op een gegeven moment is het vanzelf overgegaan (dom he)
mar van je zit,, daar heb ik ook moeite mee gehad maar toen heeft mijn lesgeefster mij (pony) gewoon aan de longeerlijn gezet en dan beugels uit knoop in de teugels, handen los en dan 'moet' je wel met de bewegingen van je pony meegaan als dat goed gaat moet je ook nog even met je armen zwaaien enzo en zelfs met ogen dicht! bij mij is het toen een stuk verbeterd!
ik hoop dat je hier iets aan hebt!

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 23:59

Vigolove schreef:
@bjarni bedankt voor je reactie, ja ik heb een nog een paar keer een les nodig aan de longe, tenminste ik vind dat ik ze nodig heb, misschien een keer zonder zadel een goed idee? om meer contact met je paard te hebben en meer gevoel in de bewegingen te hebben?

Lijkt er toch op dat je geen onafhankelijke zit hebt, waardoor je als je de teugels pakt hier (misschien onbewust) toch een beetje steun op zoekt. De zitlessen aan de longe zijn dus prima en je zal zien dat als je dat regelmatig doet dat wel helpt. Verder gewoon uurtjes maken een veel lessen.

MirZam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 10:11

Het is erg belangrijk dat je onafhankelijk zit.. dus niet hangen op de teugels en ook niet alle bewegingen in alle lichaamdelen door laten gaan.
Je schaniert al het ware tussen je armen door met draven. op die manier kunnen je handen stil blijven. Je heupen schanieren weer los van je bovenlichaam en hierdoor kun je ten alle tijden recht blijven zitten. Klemmen met je bovenbenen en goed op je kont zitten zorgt dat je beter kan blijven zitten in de draf. Ga niet te ver naar voren zitten met je bovenlichaam hierdoor verlies je makkelijker je evenwicht.

Om dit alles te kunnen doen moet je goed opletten op je zit en onertussen toch proberen ontspannen te blijven.

Hoop dat je hier iets aan hebt.