hoe aan te teugel leren.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxxcatjuxxx

hoe aan te teugel leren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 22:09

hallo

ik heb een shetland merrie van nu bijna 5 jaar ze is heel braaf met rijden enzo.
de basis ken ze heel goed.
halt stap draf achterwaartjs en stelling binnen en buiten ook.

ik wilde graag weten hoe ik haar aan de teugel krijg ze heeft dit nooit gekund en het word tijd het te leren.

alvast bedankt.

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 22:10

dit hoef je niet te leren.
Aan de teugel is een teken van ontspanning..
Je kan het altijd proberen te leren met zagen, maar volgens mij zouden veel mensen dat niet doen

bergkraai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 22:11

ik zou een goede les nemen!

xxxcatjuxxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 22:12

Nancy_evita schreef:
Je kan het altijd proberen te leren met zagen, maar volgens mij zouden veel mensen dat niet doen

nee zagen ga ik niet doen dat verdient ze nite.
dat vind ik geen diervriendelijke manier.

maar dat van het vanzelf gaan vind ik niet waar want door kneepjes geven enzo gaat ze neit rond lopen en door niks doen ook niet dus leren moet je echt wel.

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 22:14

activeer de achterhand zorg voor een goede reactie op jou hulpen (alertheid) en zorg voor een licht contact met de mond zonder er in de trekken of spelen etc. Geef wat been en je paard zal meer steun op je handen zoeken, niet gaan trekken of meegeven maar opvangen. Door hem actief te houden van achter zal je paard licht in de hand worden en nageven (even in het kort verteld dus).

Het is eigenlijk een belachelijke zin aan de teugel rijden. Het is een reactie en beloning van een actief en ontspannen voorwaarts neerwaarts aan de hulpen gesteld paard.

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 22:20

xxxcatjuxxx schreef:
Nancy_evita schreef:

Dat was ook sarcastisch

Essiie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 22:25

Ja ik weet ook niet of je het wel kunt leren..
Met mijn vz pony ben ik gewoon veel gaan oefenen eerst liep tie voor geen meter en nu..
De hele rit super lekker ontspannen.. maar hoe ik het doe..
Ik doe het ook een heel klein beetje met me benen maar verder eigelijk niet zo veel...
Maar ja lekker off topic..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 22:33

Een paard hoef je niet te leren om 'aan de teugel' te gaan, die kan het al. Jij moet leren hoe je je paard goed nagevelijk krijgt en daar zijn al een flink aantal topics over geweest op bokt.
Kijk anders eens hier, het staat gewoon in een sticky:
viewtopic.php?f=8&t=173675

Door 'kneepjes te geven enzo' gaat jouw paard níet nagevelijk lopen, dat kan ik je bij deze meegeven. En dat heeft weinig met de merrie te maken.
Lees de topics eens door, kijk of je er wat aan hebt- maar misschien nog wel het verstandigste; neem goede les!

belinda73

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 23:05

begin eerst is met hem/haar goed voor waarts te rijden zodat de achterhand er onder komt tenslotte zit het motortje van je paard/pony in de achterhand als je die er goed onder rijd komt de rest vanzelf en alert op het been zijn . suc6

xxxcatjuxxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 12:16

allemaal heel erg bedankt mijn pony heeft de achterhand er heel goed onder zitten iedereen staat er versteld van zo goed en snel al eerst kon ze het absoluut niet.

ik heb al begionnen met het allert zijn op het been enzo werkt wel ze zakt wel maar komt niet rond te lopen ze kan tegewoordig wel heel laag der hals steken wat ze nooit deed:P

nu dus wel:D:D
mare heel erg gedankt maar allert op mijn been is ze meestal wel
ga vanmiddag weer proberen en lekker oefennen:D

maar hebben julllie nog tips voor me over die vraag van het longeren ????

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 13:09

Nancy_evita schreef:

En de reden daarvoor is dat je door te zagen de pony in de krul trekt. Dit kun je absoluut niet 'aan de teugel lopen' noemen! Maar meer in een valse krul getrokken. Het paard kan hierdoor hard in zijn mond worden en vaak maakt zo'n paard daarbij zijn rug ook nog eens hol met alle gevolgen van dien. Ik vind het zielige mensen die perse hun paard in de 'krul' willen zien lopen en het zo oplossen. Dat vind ik mensen met weinig verstand over paarden.

xxxcatjuxxx schreef:
maar dat van het vanzelf gaan vind ik niet waar want door kneepjes geven enzo gaat ze niet rond lopen en door niks doen ook niet dus leren moet je echt wel.

Dit is dus de grootste onzin die er is!!! Jouw pony moet gewoon soepel in het lijf gaan worden en zich gaan ontspannen. Dan zal hij jouw hand opzoeken i.p.v. dat jij hem naar beneden rijd. Dat hij dus niet zakt en dus niet ontspant ligt hoogstwaarschijnlijk gewoon aan jou en je manier van rijden. Kijk eerst eens kritisch naar jezelf. Erg belangrijk is dat jij de tijd neemt om de pony gewoon vriendelijk en op een eerlijke manier naar de ontspanning toe te rijden. En dat kan soms best even duren. Geef hier de pony niet de schuld van maar zoek de oorzaak bij jezelf.

Goed nou een stukje over hoe ik denk dat jij je pony aan de teugel kan laten lopen. Ik denk dat je eerst moet beseffen dat het is ook geen kwestie van je paard aan de teugel rijden. Het is geen kunstje. Bij een paard dat aan de teugel loopt spreek je van ontspanning. Het is ook een kwestie van je paard goed aan kunnen voelen. Probeer niet te focussen op het aan de teugel rijden, het paard moet zelf jouw hand opzoeken! En vraag jezelf ook eens af waarom je je paardje aan de teugel wilt hebben lopen. Is dit om hem ontspannen en goed over zijn rug te kunnen laten lopen of puur om het plaatje??? Ik durf te wedden dat het bij veel mensen puur om het plaatje gaat!

Waar jij op moet focussen is het paard goed aan je been te hebben en lekker aan het werk te zetten. Staat het paard goed aan de hulpen? Hoef je geen 2 of 3 keer aan te sporen voor je paard reageert? Je moet hem van achter naar voren rijden. Rijd gewoon met normaal contact en op beide teugels evenveel druk en ga niet spelen met je handen o.i.d. Maak je paard lekker los in zowel stap, draf als galop. Maak veel tempowisselingen, overgangen, figuren en rijd diverse oefeningen (wijken, schouderbinnenwaarts, travers). Hierdoor zal het paard zijn achterhand er ook meer onder gaan zetten. Zet het paard echt lekker aan het werk. Vaak merk je dan al dat het paard losser wordt en gaat ontspannen en je hand gaat opzoeken. Maar het aller belangrijkste is gewoon dat je de tijd neemt en wacht tot hij jouw hand gaat opzoeken en daarbij goede instructie hebt die je hier mee begeleid!

Je kunt je pony gaan longeren met bijzets. Maak dan een longeersingeltje vast. Ik maakte dan een touwtje vast aan een wat hoger ringetje dan door de bitring terug naar een lager ringetje. Het is heel afhankelijk per paard welke ringetjes je pakt. Stel de touwtjes dan wel zodanig in dat je pony nog ruim met zijn neus voor de loodlijn kan komen. En let er ook op dat hij voorwaarts is en niet in de bijzets gaat 'hangen'.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 22:39

loutjuh schreef:
activeer de achterhand zorg voor een goede reactie op jou hulpen (alertheid) en zorg voor een licht contact met de mond zonder er in de trekken of spelen etc. Geef wat been en je paard zal meer steun op je handen zoeken, niet gaan trekken of meegeven maar opvangen. Door hem actief te houden van achter zal je paard licht in de hand worden en nageven (even in het kort verteld dus).

Het is eigenlijk een belachelijke zin aan de teugel rijden. Het is een reactie en beloning van een actief en ontspannen voorwaarts neerwaarts aan de hulpen gesteld paard.

amen

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 22:40

Delphi schreef:
Nancy_evita schreef:

En de reden daarvoor is dat je door te zagen de pony in de krul trekt. Dit kun je absoluut niet 'aan de teugel lopen' noemen! Maar meer in een valse krul getrokken. Het paard kan hierdoor hard in zijn mond worden en vaak maakt zo'n paard daarbij zijn rug ook nog eens hol met alle gevolgen van dien. Ik vind het zielige mensen die perse hun paard in de 'krul' willen zien lopen en het zo oplossen. Dat vind ik mensen met weinig verstand over paarden.

Lees jij nou maar eerst goed het topic door.
zoals ik al zei, dat was sarcastisch

Horsea_nl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 23:05

xxxcatjuxxx schreef:
Nancy_evita schreef:

maar dat van het vanzelf gaan vind ik niet waar want door kneepjes geven enzo gaat ze neit rond lopen en door niks doen ook niet dus leren moet je echt wel.

dat is het zeker niet.. lopen parden in het wild aan de teugel? nee,, parden doen het echt niet voor hun plezier.. maar e zijn wel ontspannen als ze hun bit neit vast klemmen

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 23:07

lotjj92 schreef:

dat is het zeker niet.. lopen parden in het wild aan de teugel? nee,, parden doen het echt niet voor hun plezier.. maar e zijn wel ontspannen als ze hun bit neit vast klemmen

Lees jij nou maar het topic door
[/quote]

Peperkroket

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 12:56

mies_tinus

Re: hoe aan te teugel leren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 17:40

Ik ben mijn welsh verzorgpony nu ook aan het leren om aan de teugel te lopen!
Ik deed eerst in stap aan de teugel ( dat pakt ze heel goed op ). Ik geef daar gewone kneepjes mee en als ze het niet wil gewoon hardere kneepjes geven ( ik geef vaak hele zachte ).
Ik ben nu ook bezig om het in draf te doen en dat vind ze wat moeilijker maar ja... ik zet gewoon door met kneepjes geven!
En zo ga je steeds verder!!

misschien hier ook een tip: als je, je pony aan de teugel wilt krijgen dan doe je kneepjes geven, als hij/zij daar niet op reageert dan ga je kneepjes geven en een volte maken! Dan lukt het vaak wel!!!!!

Veel succes met je verzorpony aan de teugel te leren

dOeii