lOttiiee schreef:ik weet niet hoor Ilindra maar ik weet niet of iedereen dat zomaar opeens mag gaan uitvoeren. Rare manier doe het dan op de volte kan je zelf aanleuning zoeken daar leer je zelf van rijden. Je paard loopt misschien niet goed maar dat komt ok MISCHIEN omdat je zelf niet goed meegaat en goed rijd.
Beetje vreemde opmerking - stretchen is absoluut niet dieronvriendelijk en als je het doet zoals Ilindra beschrijft geeft het dier zelf aan tot hoe ver het kan gaan. Op de volte (zeker als je er op zit) raakt een paard veel sneller in onbalans; wat je dan vaak ziet is dat het op de ene hand LIJKT alsof het paard super loopt (maar beter bekeken blijkt vaak dat het binnenachterbeen niet goed ondertreedt en het paard permanent iets over de buitenschouder wegloopt) terwijl op de ander hand het paard plankig blijft, omdat ie niet wil buigen.
Stretchen, longeren, etc. is dan een manier om het makkelijker te maken voor je paard. Vaak zit je als ruiter ook niet helemaal super recht, dus enige correctie vanaf de grond is alleen maar eerlijk tegenover je paard.
Ik denk trouwens dat het beschreven probleem alleen rijtechnisch op te lossen is samen met een lesgever omdat het vaak veel subtieler is dan het op het eerste gezicht lijkt; zit je zelf net niet recht boven je paard, 'gooit' je paard je op één kant, hou je je zelf te vast op één kant, enz. enz.