recht krijgen en rechts sterker maken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

XUlyssesX

recht krijgen en rechts sterker maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 22:06

hallo

ik heb nu een maandje een nieuw paard in bezit

hij is op links helemaal super (nou jah in voltes enzo)

maar op rechte stukken merk ik dat hij niet recht is in zijn rug n.
en constant scheeft loopt niet erg scheef natuurlijk maar je kunt het wel een beetje zie

ik oefen veel door hem recht te rijden op de 2de hoefslag en verder weet ik eigelijk niet precies wat ik eraan kan doen.

mijn instructrice helpt mij er goed bij maar hebben jullie nog goede tips?

op rechts wil hij niet buigen en zodra je het vraagt wil hij nog welleens me eruit trekken. op rechte lijnen loopt hij erg op links.

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 22:27

doordat je paard het moeilijk vind om naar rechts te buigen betekent dit dat de linker kant van het lichaam (spieren niet soepel en lang genoeg zijn). Door dat je hem op rechts vraagt te buigen heeft hij hier verschrikkelijk veel moeite mee en doet hem zeer, dus vandaar de reactie van je paard. Bouw dit dus rustig op.

Het is raadzaam om aan de dubbele longe te gaan trainen, hierbij kun je vanaf de grond af zien hoe je paard loopt, en het rechtrichten gaat beter/makkelijker. Op deze manier kan je paard ook makkelijker balans vinden.
Je longeert dus op de linkerhand met contra stellen, om de linker spieren op te rekken. Op deze manier wordt hij ook uitgenodigt om voorwaarts neerwaarts te gaan lopen.

Daarnaast kun je op op de rechterhand longeren, en ervoor zorgen dat hij de buiten longeerlijn aanneemt Hij moet dus gaan wenden d.m.v. het nageven van de buiten teugel. Op deze manier zal hij dus op zijn eigen benen moet lopen, hierdoor wordt hij recht in zijn lijf.

door dit onder het zadel ook toe te passen zal je paard soepeler beide kanten op kunnen draaien, en zal het paard recht zijn. Hierdoor zal het geen probleem meer zijn op de rechterhand stelling te vragen

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 22:29

super ik zal gelijk eens kijken of het me lukt met dubbele longe. natuurlijk zal ik dat ook helemaal op moeten bouwen. of kan ik gelijk de dubbele longe eraan doen?

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 01:16

je kan op de grote volte op de linkerhand ook eens contrastelling vragen, zodat de spieren opgerekt worden op de moeilijke (holle) kant.
ook de binnenhoefslag en zo corrigerend inwerken.

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 01:46

XlucienneX schreef:
super ik zal gelijk eens kijken of het me lukt met dubbele longe. natuurlijk zal ik dat ook helemaal op moeten bouwen. of kan ik gelijk de dubbele longe eraan doen?

je moet het inderdaad opbouwen, het valt zowiezo niet mee. Het beste kun je denk ik even de hulp inschakelen van iemand die er ervaring mee heeft. Je moet even de handigheid er in krijgen en het gevoel voelen wat je moet voelen. Buiten dat is het natuurlijjk ook voor jepaard geheel nieuw en geef hem de kans om te wennen en te leren. Succes ermee

Hilde60

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 09:08

Als je in het begin met de dubbele lounge werkt is het wel makkelijk om de eerste tijd de bak af te zetten. Maak een bakje van ongeveer 15 bij 15 meter. Op deze manier heeft het paard in eerste instantie een begrenzing en kun jij makkelijker leren om met de dubbele lounge om te gaan en te voelen wat er precies gebeurd.

Anoniem

Re: recht krijgen en rechts sterker maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 09:24

Voor en na het rijden je paard "stretchen".
Neem een brokje en ga naast je paard staan zodat hij zijn hals helemaal moet buigen om het te pakken.
Voor het rijden moet je dit maar even laten aanhouden maar na het rijden als hij lekker warm is kun je dit uitbouwen na 8 a 10 seconden.
In de loop van de tijd kun je zelf steeds iets verder naar achteren gaan zodat hij met zijn neus richting zijn flank moet om het snoepje te pakken, hij zal dan echt moeten buigen in zijn lijf.
Dit is een mooie rustige manier om de spieren op te rekken zonder dat je je paard zelf in de weg zit.

lOttiiee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 11:24

ik weet niet hoor Ilindra maar ik weet niet of iedereen dat zomaar opeens mag gaan uitvoeren. Rare manier doe het dan op de volte kan je zelf aanleuning zoeken daar leer je zelf van rijden. Je paard loopt misschien niet goed maar dat komt ok MISCHIEN omdat je zelf niet goed meegaat en goed rijd.

Kendra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 13:19

lOttiiee schreef:
ik weet niet hoor Ilindra maar ik weet niet of iedereen dat zomaar opeens mag gaan uitvoeren. Rare manier doe het dan op de volte kan je zelf aanleuning zoeken daar leer je zelf van rijden. Je paard loopt misschien niet goed maar dat komt ok MISCHIEN omdat je zelf niet goed meegaat en goed rijd.

Beetje vreemde opmerking - stretchen is absoluut niet dieronvriendelijk en als je het doet zoals Ilindra beschrijft geeft het dier zelf aan tot hoe ver het kan gaan. Op de volte (zeker als je er op zit) raakt een paard veel sneller in onbalans; wat je dan vaak ziet is dat het op de ene hand LIJKT alsof het paard super loopt (maar beter bekeken blijkt vaak dat het binnenachterbeen niet goed ondertreedt en het paard permanent iets over de buitenschouder wegloopt) terwijl op de ander hand het paard plankig blijft, omdat ie niet wil buigen.
Stretchen, longeren, etc. is dan een manier om het makkelijker te maken voor je paard. Vaak zit je als ruiter ook niet helemaal super recht, dus enige correctie vanaf de grond is alleen maar eerlijk tegenover je paard.
Ik denk trouwens dat het beschreven probleem alleen rijtechnisch op te lossen is samen met een lesgever omdat het vaak veel subtieler is dan het op het eerste gezicht lijkt; zit je zelf net niet recht boven je paard, 'gooit' je paard je op één kant, hou je je zelf te vast op één kant, enz. enz.

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 13:34

bedankt voor de omschrijving ik pak inderdaad links wel eens iets meer vast mijn instructrice roept dan wel gelijk toestaan toestaan in je linkderhand omdat ik anders welleens vergeet hem te ontspannen. maar juist omdat ik links welleens vast pak leek het mij dat rechts fijner moet zijn omdat ik hem daar lekker laat ontspanne (in mijn handen)

Kendra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 14:41

Het lijkt er meer op dat ie rechts niet aanneemt. Wat je kunt proberen is op de linkerhand, je paard wat naar rechts (naar buiten dus) te laten buigen. Gewoon binnenbeen-buitenteugel rijden, maar dan wat extreem. Op deze manier krijg je wat meer contact op rechts en dan kun je ook weer op 2 teugels rijden. Dan gaat het meestal ook wat gemakkelijker rechtuit.

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 14:44

dank je wel!

ancksunamun

Re: recht krijgen en rechts sterker maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 15:37

Mijn paard is ook links heel erg zwaar in de hand enzo en k merk bij mezelf dat k links altijd veel meer druk heb dan rechts, maakt niet uit op welke hand k rij. Volgens mijn instructire komt dat omdat hij het heel erg moeilijk vindt om rechts te buigen en is rechts dus zijn slechte kant. Ik moet er dus vooral op letten dat k voor mijn gevoel mijn linkerhand meer naar voren hou dan mijn rechterhand en evenveel druk op beide teugels hou en heel veel voltes rijden, veel van hand veranderen en veel contrastelling op de voltes. Stelling rijden doe k dan door hem eerst goed voorwaarts te rijden en helemaal recht te maken op de volte en dan rustig mijn binnenhand naar binnen brengen, niet trekken ef naar achteren, maar rustig naar binnen en hem met mijn buitenhand begrenzen zodat hij niet naar buiten valt en dan volgt hij mijn binnenhand en zogauw hij dat doet, weer ontspannen, recht maken en weer opnieuw. En als hij dat goed doet kun je hetzelfde met de buitenhand proberen.

MayoHippeia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 16:02

blijf ook vooral oefenen met de 'goede' kant, als hij daar sterker wordt, wordt het op de 'slechte' kant ook beter. begin altijd met rijden op de goede kant, doe met die kant de meeste (zwaardere)oefeningen, dan moet hij zich recht gaan richten en zal zijn slechte kant ook beter ontwikkelen. door hem veel op de verkeerde kant te gaan rijden (je zou denken dat dat goed is natuurlijk, maar dat is niet zo) forceer je hem alleen maar. de dubbele longe zal ook veel goeds uitrichten inderdaad! succes!