hij gebruikt zijn achterhand niet...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dani_oortje

hij gebruikt zijn achterhand niet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 19:41

hoi

mijn paard gebruikt zijn achterhand niet. in de hoeken en op voltes lijkt het net een uitzwaaiende bus...
wat kan ik hier aan doen?

ben benieuwd naar de tips

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 20:32

zorg dat je de achterhand activeert voordat je aan de voorkant begint. Ik weet niet hoe je paard verder loopt maar ik zou je teugels wat langer doen, zodat je een lichte aanleuning krijgt. Hierbij moet je zorgen dat je paard niet zwaar in hand wordt, gebeurt dit wel dan valt hij dus op de voorhand. trek dan niet terug maar houd licht contact door dus de achterhand te activeren. dit kun je bereiken door schijnovergangen te rijden, je zorgt er dus voor dat je het tempo waarin je rijdt terug brengt alsof je dus een overgang wilt maken en als je paard bijna de overgang maakt rijd je hem weer voorwaarts. Hierdoor moet hij zijn achterhand wel gebruiken.
Belangrijk is ook dat je altijd licht in je hulpen blijft. Dus begint licht en krijg je geen reactie dan bouw je de hulp op. Je paard moet alert blijven reageren op jou hulpen.
Blijf dus veel schakelen.
Verder kun je veel afwisselen door bijvoorbeeld balkjes te gaan lopen.
Wat ook helpt (en dan met name om het binnen achter been te activeren) is het openen en sluiten van voltes.

shine_miesj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 20:42

ja idd ik ben het met loutjuh eens. veel balkjes lopen en heeeel veel overgangen maken heeft bij mij heel goed geholpen

Biepje

Re: hij gebruikt zijn achterhand niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 21:56

dani_oortje schreef:
hoi

mijn paard gebruikt zijn achterhand niet. in de hoeken en op voltes lijkt het net een uitzwaaiende bus...
wat kan ik hier aan doen?

ben benieuwd naar de tips

als hij uitzwaait, dan lijkt het me dat je geen of te weinig buiging hebt in de voltes. doet hij dit op een bepaalde hand? gebruik meer je buitenbeen om uitzwaai te voorkomen, en maak hem soepeler en richt hem recht door veel voltes te rijden, en vaak van kant te wisselen.

belinda73

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 22:29

veel overgangen rijden en niet lange stukken maar kort op elkaar volgend je kon hem ook af en toe met pessoa teugel longeren of af en toe met een gogue rijden dit vraagt meer ruggebruik waar door de achter hand er ook onder komt en ja balkjes lopen of naar buiten gaan en heuveltjes op en af rijden.
groetjes had het je ook op stal kunnen vertellen maar zie je niet zo veel. en dat hij uit zwaait kan ook omdat ie nie zo lang onder het zadel is moet ze eigen weg op ze eigen benen nog vinden en daar bij kan jij hem helpen maar dan moet je wel veel met hem bezig zijn en niet af en toe is er op gaan, conseqent blijven.

belinda73

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 22:30

oja gaat die verzorgster nog door was ff nieuwschierig.
groetjes

esziiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 22:59

veel voltes rijden en je pony/paard lekker los maken.. Ook veel (schijn)overgangen rijden! HEt gaat niet allemaal 1,2,3 dus je moet wel even gedult hebben

loutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 01:53

esziiY schreef:
veel voltes rijden en je pony/paard lekker los maken.. Ook veel (schijn)overgangen rijden! HEt gaat niet allemaal 1,2,3 dus je moet wel even gedult hebben

misschien niet 1,2,3, maar ik vind dat je bij de eerste keer rijden al direct verbetering moet zien. niet dat het perfect moet gaan maar je moet wel een reactie krijgen van je paard, anders blijf je weer aan sukkelen. Door het correct rijden en het goede onafhankelijke zit zal je paard hier direct op reageren. Wel is het handig om hier hulp bij te vragen

dani_oortje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 11:16

@loutjuh bedankt voor de tip ga het proberen
en laat natuurlijk weten wat de resultaten zijn

dani_oortje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 11:20

Biepje schreef:

als hij uitzwaait, dan lijkt het me dat je geen of te weinig buiging hebt in de voltes. doet hij dit op een bepaalde hand? gebruik meer je buitenbeen om uitzwaai te voorkomen, en maak hem soepeler en richt hem recht door veel voltes te rijden, en vaak van kant te wisselen.

hij doet dit op op de linker en de rechterhand. maar bedankt voor de tip

dani_oortje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 11:21

belinda73 schreef:
oja gaat die verzorgster nog door was ff nieuwschierig.
groetjes

nee gaat niet meer door. toen ik terug kwam van vakantie had ze al een ander paardje gevonden helaas...

Ntlie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 11:22

Mijn verzorgpaard heeft hier ook last van..
Maar nu ik alle tips in dit topic lees ga ik dat ook zeker gebruiken

xxxcatjuxxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 12:18

zorg er voor dat hij achter actief is ga dan pas in de weer met voor

allert op de benen n goed reageren op de hulper
als je paard wel gewoon buigt in de bochten weet ik het niet maar zoals jij het omschrijft lijk het ansof hij flink stijf (of lui) is
verhelp dit door je binnenbeel aan te drukken

dani_oortje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 12:36

xxxcatjuxxx schreef:
zorg er voor dat hij achter actief is ga dan pas in de weer met voor

allert op de benen n goed reageren op de hulper
als je paard wel gewoon buigt in de bochten weet ik het niet maar zoals jij het omschrijft lijk het ansof hij flink stijf (of lui) is
verhelp dit door je binnenbeel aan te drukken

op het moment dat ik van de lange zijde op de korte zijde komt valt hij in de eerste bocht door me binnenbeen heen en bij de 2e bocht pakt hij em wel beter. dus of hij nou stijf of lui is.... het ene moment denk je dat hij inderdaad stijf is en het andere moment denk ik dat hij er geen zin in heeft...