hoe een goede middendraf!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nikkiejj

hoe een goede middendraf!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 18:57

haai bokkers!
ik heb een verzorgpaardje en nou hebben we straks een onderlinge wedstijd op 14 januari, voorheen reed ik bijna altijd met een zweepje op haar alleen dat ging niet lekker, ik ging de heletijd met het zweepje in de kleine bochten tegen haar kont aan maar omdat ze daar heel snel op reageerd is dat niet lekker dus ben ik daar vanaf gestapt

maar wat is nou het probleem is dat ze voor de rest wel goed voorwaards is maar als ik een middendraf wil doen dat hij dat niet goed uitkomt of dat ze hem gewoon niet goed doet..meestal dan leg ik dan even me zweepje tegen haar kont aan en dan lukt het wel maar jah om nou alleen voor middendraf een zweep te gaan rijden vind ik ook niet nodig..

hebben jullie tips?

bedankt in iedergeval!

monsera

Re: hoe een goede middendraf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 19:06

Ik vond je stukje tekst niet helemaal duidelijk maar probeer toch even antwoord te geven.Het is niet de bedoeling om je paard een tikje te geven om middendraf te tonen.Je zegt dat hij verder wel goed voorwaarts is maar hoe gaan je overgangen en oefen je dit wel goed rijd je veel overgangen?

Melanie_B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 19:23

hoi,
je zegt dat je niet een zweepje wilt gebruiken, omdat je haar dan aanraakt in de bochten. Maar met de middendraf wil en gebruik je wel een zweep.
Ik zou eerst eens met je benen heel veel proberen en anders pak het zweep je erbij en probeer je paard in de bochten niet te raken.
Ik rijd zelf ook paard maar ik raak d'r nooit.
Veel succes

spunk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 19:32

ik weet niet wat je bedoeld met dat hij niet goed uitkomt, maar als je een goede middendraf wilt rijden, moet je zorgen dat hij actief is aan je been. Dat betekent dat hij op elke beenhulp van jou reageert. Rij dus heel veel overgangen, bijvoorbeeld 10 stappen stap, dan 10 stappen draf. Probeer dit uit te breiden dat ie als je wat meer been geeft, gaat verruimen. DEnk er wel om dat je beter 2 normaal aandrijft en dan de 3e keer hard als hij niet luistert, dan dat je een half uur blijft drijven, want dan stompt hij erop af. Probeer je verruimeingen op de lange zijde te rijden, en neem de eerste tijd genoegen met 3 passen middendraf. Ik weet niet hoe oud je paardje is en wat voor ervaring hij heeft, maar dit kun je iig wel proberen denk ik. Als hij egt helemaal niet aan je been gaat, kun je ventueel ook kleine knopspoortjes gebruiken, deze zijn niet hard of scherp en hele fijne sporen als je er voor de eerste keer mee begint.

nikkiejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 19:36

thanks voor jullie reacties alvast!..
ze is wel goed aan het been bij me en ze kan het ook een goede middendraf maar ik denk dat ik het dan niet goed doe..of dat ik een verkeerde hulp geef

spunkt thanks voor je advies vind ik een hele goede!

spunk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 20:08

als er meer is, pb je me maar oke? Graag gedaan

en het is wel wennen hoor al sje opeens zonder zweep gaat rijden, maar als je doorzet en consequent bent, lukt t

Hilde_92

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 20:14

wat bij mijn paard helpt om een goede middendraf te rijden is:rijdt het paard in de hoek een beetje terug en schakel steeds meer op.succes

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 20:23

monsera schreef:
Je zegt dat hij verder wel goed voorwaarts is maar hoe gaan je overgangen en oefen je dit wel goed rijd je veel overgangen?

Zou je hier ook antwoord op willen geven a.u.b.

nikkiejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 21:53

ow sorry..
ik rij veel overgangen meestal van stap-draf halthouden-draf en daarin is ze goed voorwaarts en luisterd ze goed!.
maar ik denk als ik dit nu hoor dat ik nog meer overgangen moet gaan rijden..

p.s. sorry voor het laten reageeren

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 19:17

Geeft niets hoor maar ik wilde het graag weten want dan kan ik je misschien weer verder helpen.Maar als jij dus je been aan legt dan gaat je paard direct in draf over of duurt het even voor je reactie hebt?Als je wel direct reaktie hebt gaat dat heel netjes en kun je gaan schakelen in de gangen.Als je bv in draf rijdt je paard bijna tot de stap terug rijdt en dan vlak voor dat je paard in stap wil overgaan draaf je weer weg en af en toe een paar pasje veruimen ik zou eerst maar een paar pasjes doen bv 2/3 pasjes en dan weer terug nemen en dan wel echt reactie verlangen van je paard maar een hele zijde is wel heel erg veel om gelijk van je paard te vragen.Lekker vaak oefenen dus niet 2/3 keer per uur.Als het schakelen goed gaat kun je al veel meer verwachten op je wedstrijd maar misschien is het nog te kortdag voor de wedstrijd en heb je langer nodig om je paard sterker te maken zodat hij beter zijn achterhand kan gebruiken.Ga ook af en toe balkjes lopen met je paard ook erg goed voor de achterhand en hoe sterker de achterhand hoe mooier je middendraf gaat worden.

nikkiejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 00:55

dankje monsera!
dat is een goed advies!

Anne_Loes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 10:05

Heey..

Ik vind je vraag een beetje onduidelijk, maar om een goede middendraf te krijgen rij je eerst kleine stukjes in tempo naar voren. Veel overgangen maken en tempowisselingen om je paard goed aan het been te krijgen.
succes!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 12:17

Maar ik zou niet alleen naar voren toe rijden wissel het heel veel af met ook veel terug rijden.Als je alleen naar voren rijd weet je paard dat en heb je grote kans dat hij al uit zichzelf gaat versnellen het is de bedoeling dat hij op jouw wacht tot jij zegt wat er moet gebeuren daarom is het belangrijk om veel af te wisselen.Maar wel steeds kleine stukjes een paar pasjes.

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 12:46

hooi

probeer je paard eerst aan de achterhand sterk te maken rijdt schijnovergangen en gelijk daar paar passen duidelijk naar voren! rijdt hem met middendraf ietsje terug en houdt druk aan de voorkant geef been en bouw het op door de druk er iets af te halen en om em weer naar de arbeidsdraf te rijden geef je weer wat druk op te teugels!! doe dit vaak schijnovergangen en tempowisselingen!

ik hoop dat je hier iets mee kunt..

panache

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 15:42

bij middendraf doe ik mijn paardje iets ronder zodat die meer oplet en dan veruimen ook in je lichtrijzit verruimen.. en wel bij je paard bij je houden hij mag niet wegrennen