Paard erg sterk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tyra_Tyra

Paard erg sterk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 13:59

Ik vroeg mij af wat jullie zouden doen met een erg sterk paard. Bijvoorbeeld met galloperen...ik kan bijna geen overgang maken naar de draf omdat ze zo sterk is...Ze is ook heel hard in de mond...weten jullie een oplossing? Want ik merk dat ik nu aan de teugels ga trekken...wat dus absoluut fout is.. .maar ik weet niet hoe ik het anders moet doen...help..

pienTjeh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 14:12

In galop proberen op de volte, als het paard steeds sneller wil kleinere volte maken, gewoon goed je been er bij houden. Vaak overgangen oefenen galop draf , draf galop. Niet aan de teugels gaan trekken maar buitenteugel er goed bij houden en binnenteugel ophoudingkjes maken.

Zou ik proberen,, Ik weet niet of het bij jouw helpt maar bij mij wel.

Appelflapje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 15:00

Ik zou heel veel voltes rijden zoals net gezegd, maar ook andere figuren. Je moet jouw paard echt bezighouden, dan denkt hij/zij niet meer aan dat harde lopen. Soms helpt het ook wel eens extra been te geven. Hij gaat dan eventjes wel harder, maar let wel weer helemaal op jou. Bovendien is hij dan eerder moe en krijg je hem altijd nog eerder terug dan als hij nog barst van de energie.

Soph12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 15:52

Het klinkt heel tegenstrijdig, maar BEEN. Geef been als hij trekt, en ga vooral niet terugtrekken. Dat is precies wat jou pony wil. Terug rijden doe je door een ophouding te geven en weer been te geven, zo kan hij namelijk niet op jouw hand gaan vallen, maar moet hij op zijn eigen benen gaan lopen.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 17:00

Idd, been geven en met de kuitdruk die je er van voren uit rijd opvangen met je hand (niet trekken, maar een halve ophouding) Als je vasthoud gaan ze alleen nog maar harder. Veel succes.

monsera

Re: Paard erg sterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 18:19

Toch proberen los te laten dus niet gaan trekken maar een mooi constant contact met de mond van je paard houden.Ik zou eerst heel erg goed gaan oefenen om je paard op je zit terug te rijden en dan heel veel overgangen rijden van stap-draf-stap-draf-stap-draf.Als je een overgang terug rijdt dan ga je zwaar zitten en maak je de overgang terug.Je kan ook eerst proberen als je van draf naar stap een overgang wilt rijden om heeeel erg langzaam te gaan lichtrijden en dan net zolang tot je pony gaat stappen en dan ongelofelijk belonen zeg hem maar dat hij de knapste paard van stal is en lekker even goed door zijn manen en over zijn hals wrijven en dan natuurlijk nog een keer proberen.Ik gebruik zelf ook altijd eerst mijn stem heel veel erbij.Zorg er voor dat je een mooie stap en draf hebt dus hij mag niet harder lopen als dat jij wilt als hij dan toch snel gaat draven maak je direct een overgang terug naar de draf.Probeer ook niet te veel op de hoefslag te rijden daar kunnen ze juist vaart maken maar rijd heel veel figuren maar blijf wel overgangen rijden.Je kan ook op een kleine,grote,slange volte overgangen rijden.Rechtomkeert,linksomkeert recht oversteken op de lange zijde en op de korte zijde van de bak ik noem maar even een paar oefeningen.

Melanie_B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 18:24

hoi,
Ik zou zeker doen wat ze hier boven allemaal vermelden. Soms als het echt NIET helpt moet je mischien een ander bit,..maar probeer eerst maar zo als er boven word vermeld!
Succes!

josiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 19:46

Als die van mij zich sterk maakt rij ik altijd veel overgangen.....vooruit gallopere dan weer opvangen......dan weer vooruit...opvangen.......ga zo maar door... en als je zelf een beetje ontspant in je hand kan het paard zich ook beter ontspannen...nouja.. veel suc6 ermee!

SHALALA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 19:50

Idd op de volte, evt steeds kleiner draaien, en gewoon veel oefenen.
Misschien ook handig om eerst flink te draven zodat het paard moe wordt, en je makkelijker terug kunt nemen.
En ook veel overgangen natuurlijk.

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 21:02

Melanieetjuh schreef:
hoi,
Ik zou zeker doen wat ze hier boven allemaal vermelden. Soms als het echt NIET helpt moet je mischien een ander bit,..maar probeer eerst maar zo als er boven word vermeld!
Succes!

mijn advies: begin nooit aan een ander bit, het ligt niet aan het paard maar aan de ruiter. Misschien dat een ander bit even helpt, maar je lost het probleem er niet meer op.

ik zou beginnen met je hulpen te verfijnen, misschien zijn ze te sterk en reageert je paard daar heftig op?

daarnaast kan het zijn dat jij als ruiter niet ontspannen genoeg zit, dat je te veel inwerkt met je zit (onbewust) en je je paard eigenlijk alleen maar voorwaarts rijdt, dus inprincipe doet je paard wat je van hem vraagt. Bekijk eens goed naar je houding of laat iemand anders mee kijken die er verstand van heeft, dit is beter te zien vanaf de grond dan dat je dat zelf moet beoordelen.

Oamaru

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 17:49

idd, zoals loutjuh zegt, en rij een keer met een rijhalster (GEEN hackamore) zodat ze het weer even in de gaten heeft, en dan heel voorzichtig de hulpen geven. Ze is nu doof voor al je hulpen, en probeer een keer een join-up. Dit is niet voor je probleem, maar voor je relatie met je paard, die niet perfect is op dit moment.

succes

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 17:56

mischien fijnere hulpen geven, mischien geef je ze iets te hard en reageert je paard heftig daar op

Navidad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 02:56

zelf licht in je hand blijven en blijven oefenen op die overgangen, hoe meer je vasthoud hoe averechts dat werkt

Zietje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 18:27

Let er vooral op dat je zelf los blijft laten, dit is soms best moeilijk omdat je het niet door kan hebben haal er dus af en toe iemand bij die je er op kan wijzen dat je te lang druk houdt.
Antoine de Bodt vertelde mij donderdag nog: Alles wat je paard vast wil houden moet jij loslaten.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 18:34

idd, minder lang druk op de teugels geven. Liever kort maar krachtig als hij erg sterk is.Natuurlijk aanpassen aan het paard - eerst vriendelijk proberen en steeds wat krachtiger, maar wel erg kort! later dooroefenen tot kort en subtiel..
Naturlijk - lijkt me lochisch ook met je been en zit werken!
Niet moe maken, want dat helpt toch niet!

Nanak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 21:06

niet terugvechten want je wint het toch nooit is mij altijd gezegt...goed je benen erbij en je handen niet vastzetten...buitenteugel erbij en met je binnenteugel korte ophoudinkjes...als je ze daar niet op reageerd maak je de ophoudinkjes wat sterker...maar altijd je benen erbij blijven houden...probeer terug te rijden op je zit...diep zitten en rustig in je handen blijven...

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 21:17

het licht maken in de hand is al veel over verteld denk ik. Maar het terugnemen naar de draf moet gewoon op je zit kunnen. je haalt het paard net een beetje met je zit uit zn galopritme/balans en zo kan je het weer terugkrijgen in de draf.
(zo heb ik eens een hele dressuurles gehad met een errug voorwaarts paard, galop en dan zwaarder zitten en proberen op de zit terug naar de draf, toen het uiteindelijk goed ging was het paard ook wel bezweet maar ik geloof dat het toen wel beter ging dan eerst.)

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 19:53

Diep zitten. Je wint het toch nooit, idd.
Mijn paard is ook echt sterk, en een gevecht heeft geen zin. Ik spreek uit ervaring.

Juist je handen meegeven, zodat ze niet op je handen kunnen hangen.
Leer op je zit te rijden. Diep zitten, en benen er wel aanhouden.

Succes!