schrikachtig/ vandoor gaan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

miltonlover

schrikachtig/ vandoor gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 19:58

hallo

ik rijd op een arabier die soms behoorlijk vervelend kan zijn.
het kan ook echt een heel fijn en rustig (maar voorwaarts) paardje zijn, maar soms is ze opeens niet te houden..
dan schrikt ze overal van.
en als ze dan gewoon schrok, maar nee, ze gaat er dan constant vandoor, en let voor geen meter meer op mij, heeft alleen maar oog voor alles wat ze maar ziet, en ziet alleen maar spoken.
ze krijgt 1/2 schep brok s'morgens en s'avonds, en minder kan ik haar niet geven want ze is al heel mager.
ik weet niet goed wat ik met haar aanmoet, want als het bijvoorbeeld al hard waait, dan weet ik: ik kan niet rijden.
ik rijd ook heel afwisselend (dressuur, springen, buitenrit, freestyl) dus daar kan het niet aan liggen

wie kan me helpen??

PatriciaB

Re: schrikachtig/ vandoor gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 20:08

Hoi,
Ik rijd ook een arabier en die heeft tijdens buitenritten een orenkap op.
Heeft ze veel minder last van de spoken onderweg

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 02:26

umz, schriktraining?
ik heb het idee dat ze je niet genoeg vertrouwt, dus misschien kan grondwerk wat helpen, maar ja je freestylet al...
er iemand opzetten die haar overal doorheen durft rijden?

Appelflapje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 11:53

Let eens goed op wanneer ze dat soort rare acties krijgt. Dit doet ze volgens mij niet omdat ze schrikt maar om jouw uit te proberen. Ben jij de enige die haar rijdt? Als er nog iemand ouder en sterker is kun je die misschien een keer laten rijden. Ik denk ook dat als ze eenmaal bezig is dat je haar steeds op de volte moet trekken. Dat klinkt ruw maar zo blijft ze wel bij jou, en dat is toch wel de bedoeling.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 12:42

zelf heel ontspannen blijven zitten, en gewoon zoveel mogelijk door proberen te rijden, longeren voor het rijden, en anders helemaal even geen brokken geven.. de mijne is ook zo'n fel beest. maar die krijgt enkel brokken na t rijden, dus als ze niet is gereden, geen brok... en het kan ook gewoon uitproberen zijn, rijd je pony maar ik keer helemaal flink moe, gewoon doorzetten.. jij bent de baas

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 19:50

Een pony/paard word niet knetter van een kilo brok per dag dus daar ligt het echt niet aan.ik zou haar wel meer hooi gaan voeren je zegt dat ze mager is en dat hoort een paard niet te zijn.Misschien zit je paard dan ook beter in zijn vel en heb je al minder problemen.

Probeer je paard zoveel mogelijk bezig te houden zodat ze alleen tijd heeft om op jouw te letten en niet op allerlei andere dingen.Dus niet eindeloos op de hoefslag blijven rijden maar steeds kleine opdrachtjes geven.Opdrachtjes kunnen zijn overgangen of schijnovergangen rijden en heel veel en heel veel verschillende figuren rijden.als je 5 keer een volte rijd is dit wel 5 keer een opdrachtje maar na 2 keer weet je pony wel hoe laat het is en zal niet meer op jou letten en het is ook nog eens erg saai voor je paard.wissel veel af.probeer goed op je zit te letten zit je mooi recht boven je paard kijk je goed mee in de wendingen en als je zwaar gaat zitten komt je paard dan terug in tempo?

Mocht je paard ervandoor gaan raak niet in paniek en ga dus ook niet aan de teugels trekken dan zal je paard nog harder gaan maar probeer mooi contact met de mond van je paard te houden en geef haar een opdracht.Heb vertrouwen in je paard al jij al denkt bij harde wind dit wordt niets met rijden dan wordt het ook niets.Lukt dit jouw nog niet om voledig vertrouwen in je paard te hebben ga op die dag dan niet rijden maar ga wat anders doen.Als je welgaat rijden mislukt de training en zal je paard jouw weer iets minder vertrouwen.succes.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 11:33

jouw paard wordt misschien niet knetter na een kilo brok... maar t ligt eraan welk brok... de mijne reageert ook al op mais, en zelfs gewonen brok.... daar krijgt ze gewoon meer energie door... in de winter was ze helemaal gek van energie dus besloot ik haar enkel beetje brok te geven na t rijden, maar echt niet elke dag, en al helemaal geen kilo... maar dat is per paard verschillend..

mariska1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 12:36

minder krachtvoer, meer ruwvoer. misschien voor het rijden even los longeren, kunnen ze de energie even kwijt.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 15:40

Toch zal een DIK paard niet snel absurd bokkerig of rennerig zijn. Iets om over na te denken.
Waarom is een paard mager? omdat het wellicht een hoop nerveuse energie heeft. Wordt dus mager van het zichzelf druk maken... Is een mogelijkheid. Verder kunnen plotselinge pijnscheuten ook zulke reacties opropen. Wormen, nier problemen, bij merries baarmoeder- en eierstokproblemen. Dingen waar makkelijk overrheen gekeken wordt.

Verder is het belangrijk hoe jij met die schrikreacties omgaat. Wordt je boos, bang, ruw? Paardje leert van jouw reactie. Stel het schrikt en jij wordt boos, ruw of bang. Wat leert het daarvan? Ofwel het raakt volkomen vetrouwen in zijn leider kwijt of gaat zelf de leiding nemen, al gelang de aard van het beestje.
Kwestie is dus, en het is al genoemd, om het leiderschap duidelijk te maken en wel door zelf niet te reageren op gespring en geren. Lach het maar weg. Zet pony meteen aan het werk. Bedenk dat met flink draven er niet gebokt kan worden en zijspringen of er vandoor gaan ook niet zo in hem opkomt. Hoe meer je in gaat houden, hoe meer hij er uit zal willen barsten. Lees eens mee op
viewtopic.php?f=8&t=511947
misschien heb je daar iets aan.

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 15:46

JE moet de oorzaak zien te vinden van haar gedrag zoals hierboven al meerdere malen gezegt is.. kom het door pijn? Te weinig vertrouwen? Energie te veel? TE weinig leiding?

In de regel is het zo dat als jij goed de leiding geeft je paardje de leiding niet zal overnemen..

Succes

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 18:26

Ik ga mee met het bovenstaande.
Zoek eerst een de oorzaak uit. Is hij bang ? Doet hij het zodra hij iets moeilijk vind ? Doet hij het uit verveling ? Uit pijn ? Omdat hij te weinig vertrouwen heeft?
Het kan allemaal..

Probeer als hij schrikt er om te lachen. Blijf lekker ontspannen zitten, maar neem hem wel consequent terug. Ga daarna meteen lekker figuren rijden en lekker bezig zijn. Zorg dat hij op je blijft letten

miltonlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 19:32

bedankt voor de tips!!

vandaag was ze weer erg zenuwachtig in de bak..
ik heb haar eerst een half uurtje gelongeerd en daarna ben ik gaan rijden.
het ging best wel goed, ze liep mooi nageefelijk en ging er niet zomaar vandoor.
ook heb ik haar de hele tijd bezig gehouden.
alleen waneer ik achter in de hoek van de bak kwam.. dan ging haar hoofd omhoog, en zette ze al haar kracht (zo voelt het dan) om in een kei harde sprint.
die hoek heb ik maar vermeden.

en minder brok doe ik niet, dat heb ik namelijk al een keer meer gedaan, en toen is ze magerder geworden.
nu is ze niet mager, maar dat was ze eerst wel, en ik wil niet dat ze dat weer wordt.

bedankt voor de tips!!

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 20:32

Goed dat je er zo mee bezig bent !
Jij schrijft dat ze zenuwachtig was, en ik denk daarom dat het een combinatie van angst, en (nog) te weinig vertrouwen is. Ga ipv uitstappen op het paard er eens naast lopen, lekker dicht bij elkaar, en dan eens door een enge hoek, dit helpt bij mijn pony vaak

miltonlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 21:30

dat doe ik al erg vaak, en ik freestyl ook met haar.
we hebben een goede band samen, alleen als ze echt schrikachtig is loopt ze me gewoon omver.
maar meestal luistert ze wel, hoor!

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 21:42

laat haar anders gewoon een hele dag in de bak lopen.. met wat hooi en water, kan ze de bak eens rustig verkennen

miltonlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 14:36

ze loopt van 1 tot 5 elke dag in een hele grote wei, met andere paarden.
daar kan ze zich erg goed uitleven, duss..

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 16:46

maar dat haalt toch de angst voor de bak niet weg

Kimbers

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 17:29

Ik ben het eens metHollybolly. Laat haar de bak goed verkennen zodat ze er vertrouwd mee raakt. Mijn vorige verzorgpony was ook zon ongelofelijk stressig paard. Buiten ervan door scheuren als er een blaadje voor haar neus waaide. Heb haar dan ook vaak de bosjes in moeten sturen
Ik ben dus heel veel met haar gaan wandelen, ook blijven rijden natuurlijk, maar door het wandelen werd ze wel vertrouwd. Ik heb urenlang buiten gelopen met haar en als ze iets eng vond liet ik haar eerst kijken en ruiken. Na een tijdje ging het steeds beter en ging ook het rijden een stuk rustiger. Ook in de bak heb ik gelopen met haar, vast en los. Gewoon echt elk hoekje verkennen.
Voor het rijden gooide ik haar trouwens ook vaka los in de bak of ging ik haar even longeren. Alvast een beetje energie kwijt kan absoluut geen kwijt. Het zorgt ook voor wat meer ontspanning
Het heeft wel 1,5 jaar geduurd voordat ik zover was om fatsoenlijk met haar buiten en in de bak te kunnen rijden. Maar het resultaat is zeker alle moeite wel waard.
Hoop dat je hier wat aan hebt!

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 17:57

dan hebben wij t zelfde meegemaakt, bij mijn paard moest ik me ook suf lopen... het is wel minder geworden, maar echt weg zal t nooit gaan.. bij mijn paard dan... maar als je paard je vertrouwd doen ze alles, de mijne loopt nu geweldig

miltonlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 19:03

het is wel een goed idee, maar ik wandel al wel eens met haar, zowel in de bak als er buiten, en af en toe laat ik haar ook in de bak los, gewoon verkennen.
alleen blijft ze dan wel de achterste hoek, en die hele zijde trouwens ook, uit.
maar verder helpt voor het rijden even door die hoeken/zijde rijden ook wel, dan weet ze even van: hey, het is niet eng

maar heel erg bedankt voor jullie antwoorden!!!

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 19:07

de bak afzetten, en haar dus in die hoek laten staan...