Mening gevraagd, hoe paard te rijden? 2 manieren, welke?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

rona

Mening gevraagd, hoe paard te rijden? 2 manieren, welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 17:27

Sinds 2 maanden heb ik een nieuw paardje. Het is een kwpn-er van 1.72 groot. Ik heb erg veel moeite met haar compact te rijden, achterhand eronder en dergelijke.
Nu heb ik afgelopen week 2 keer priveles gehad van 2 verschillende instructrices. Zij hadden allebei een andere manier van rijden.
Manier 1:
Voorwaarts houden, flink hoog tempo rijden om de achterhand eronder te krijgen en veel stelling vragen. Ze geeft aan dat ik zo het paard naar mijn hand rijd.
Manier 2:
Rustiger tempo rijden om de achterhand eronder te krijgen. Zij geeft aan dat het paard zo harder met zijn achterhand moet werken.

De manieren zijn heel kort beschreven.
Mijn vraag is nu wat de beste manier is volgens jullie.
De manier waarop ze nu loopt is te zien in het topic waarvan de link in mijn onderschrift staat.

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 17:29

tjah.. ik heb er ook niet veel verstand van maar ik denk toch dat het beter is om je pony voorwaarts te houden! Dus manier 1 kies ik

Urielle

Re: Mening gevraagd, hoe paard te rijden? 2 manieren, welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 17:33

Dat is vanaf het internet niet te zeggen.
Bij te voorwaarts rijden kan hij zijn passen niet afmaken, bij trager rijden kan het risico er zijn dat jijzelf niet actief genoeg eraan rijdt en de achterhand niet geactiveerd wordt.
Beide methoden hebben gelijk, beide methoden hebben hun nadelen.
Jij moet leren voelen wanneer de achterbenen actief ondertreden.
Mijn eigen methode is veel tempowisselingen en overgangen vanuit het basistempo van het paard. Zolang hij maar tactmatig blijft.

Chocopasta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 17:34

Ik ga ook voor 1; voorwaarts neerwaarts.

Ik heb op een vroegere manege de tweede manier moeten doen in de les, maar uiteindelijk was ze niet meer vooruit te branden.

Liberte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 17:38

geen een, gewoon iets tussen in zou ik doen.

lachmar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 17:42

Beetje moeilijk te zeggen vanaf internet, maar ik ben het in ieder geval helemaal met urielle eens.

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 17:47

het ligt aan de situatie...
Als je bij manier 1 te flauw rijdt dan kun je dat soort reacties verwachten en opvatten als tempo rijden.
Rijdt je te gejaagd dan kun je een reactie als meer gecontroleerd rijden opvatten als langzaam/slooom
Dus beide manier kloppen als je weet hoe er gereden wordt als dit advies/commentaar komt

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 17:50

Ik ga voor manier 2. Maar het zijn beide correcte manieren denk ik.
Ik rijd mijn paardje iig op manier 2

Kit_for_ever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 18:47

Ik heb een beetje het zelfde probleem. Lang paard wat moeilijk bij elkaar te rijden is. Als je dan heel hard gaat rijden, jaag je de boel alleen maar nog meer uit elkaar. Ik kies er voor om langzamer te rijden, uiteraard wel eerst wat vlotter om actie op te wekken, en dan verder naar 'verzameling' toe te rijden. Bijvoorbeeld in de galop, eerst stukje hard rijden, dan langzaam opvangen zodat hij steeds meer gewicht op de achterhand moet dragen en er dan weer uitrijden omdat hij langere stukken nog niet goed volhoud. En veel buigen, tempowisselingen en stukjes schoudervoor om het binnenachterbeen actief te houden.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 18:51

Beetje moeilijk zeggen zo achter de pc, ze kunnen het ook anders bedoelen. Ik rij mijn paarden trager in tempo, maar wel actief en voorwaarts, maar dus niet hard/snel. Ik probeer ze trager en ruimer in hun passen te rijden ipv korter en sneller. Maar dat wil niet zeggen dat ik ze niet actief rijd... Het is dus net hoe je het opvat

Verder moet jij doen waar je paard het beste op reageerd en wat jou het beste afgaat.
Laatst bijgewerkt door #Ymke# op 31-12-05 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 18:52

Waar jij je het best bij voelt.

Gimli_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 18:55

Sjonniej schreef:

Mee eens.
Ik denk dat jij best aanvoelt wat je paard - en jijzelf uiteraard - het fijnste vind.
Ik rijd veel op tempowisselingen en overgangen.
Voorwaarts en goed aan mijn been, van daaruit verder werken.

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 22:54

BasjeGuwrl schreef:
Sjonniej schreef:

Mee eens.
Ik denk dat jij best aanvoelt wat je paard - en jijzelf uiteraard - het fijnste vind.
Ik rijd veel op tempowisselingen en overgangen.
Voorwaarts en goed aan mijn been, van daaruit verder werken.

daar ga ik helemaal in mee (met beide reacties).

voorwaarts moeten ze zijn, maar ook weer niet te, dan zwiept die achterhand er ook maar achteraan (overgangen!!! en juist je been leren gebruiken), met een traag tempo ga je ook geen achterhand erbij hebben.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 22:55

Ik zou voor manier 1 gaan, maar ik ken jou en je paardje natuurlijk niet.

Hilde_92

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 23:17

Manier 2,als je een flink hoog tempo rijdt kan het paard zijn passen niet afmaken.

Maar het natuurlijk ook heel belangrijl wat jij het fijnste vind,en welke manier jij het fijnste vind daar moet je je instucteur bij kiezen.

Succes met je keuze

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 00:03

Manier 3 , actief voorwaarts rijden.
Nadelen van 1 en 2 zijn al genoemd. Als je een paard te snel laat gaan, valt hij op de voorhand en wordt de achterhand helemaal niet zo goed gebruikt.
Bij "rustig" rijden loop je risico dat het niet actief is.
Je moet een tempo zoeken dat zeker boven het natuurlijke tempo is wat hij zou kiezen aan de lange teugel, in alle gangen. Tenzij je een snel paard hebt, dan moet je een tempo zoeken wat eronder ligt. En je moet vooral veel tempo wisselingen doen en overgangen om de achterhand aan het werk te krijgen. En niet op de hoefslag blijven plaken en eindeloos doordenderen in een tempo waarbij je probeert het hoofd in een of ander houding te manipuleren, wat ik bij veel ruiters zie (dit is dus allemaal algemeen en niet aan een persoon gericht) Rijdt eens op de tweede hoefslag, rijd veel figuren, rijdt op twee hoeslagen (schouder voor, schouderbinnenwaarts, renvers, travers, wijken, appuyeren, net wat er binnen je vermogen ligt, natuurlijk.) Wendingen om de achterhand of oefeningen die daar toe gaan leiden. Dat soort remmende oefeningen dan goed afwisselen met uitstrekken, in alle gangen. Variatie is het sleutelwoord.
Ik zou zeker bij beide instructeurs vragen wat hun motivatie er voor is en vragen of je mag expirimenteren met het tegenovergestelde/middenweg.

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 00:26

Als je dat doet wat je zelf het fijnste vindt... dan hoef je ook niet te lessen.
Vele wegen zijn er om een doel te bereiken en het ligt eraan welke weg jou lesgever neemt om hetzelfde doel te bereiken als je andere lesgever...
Het simpelste is om beide lesgevers te vragen waarom je zo moet rijden als zij vragen...

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 10:11

helemaal mee eens!! maar even iets anders wat ook mee telt 1,72mtr hoe oud is dat kasteel eigenlijk?? een 3 jarige zet je toch anders aan het werk als een 8 jarige

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 12:13

Een paard hoeft niet hard te gaan om op het achterbeen te kunnen komen, vaak lopen ze dan juist van het achterbeen af als de ruiter niet handig genoeg is. De kunst is om in een normaal tempo de achterhand zodanig te stimuleren dat ie dan wat dóet, dus been erbij houden maar niet weg laten lopen in tempo. Veel schakelen om 'm sneller te maken, snel aan het been maar ook snel in het terugkomen (op jouw zit). Daarmee krijg je ze op het achterbeen, niet door langzaam of snel te rijden.

rona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 10:19

Dank jullie wel voor jullie meningen.
Heb zelf ook zoiets van de middenweg zoeken dus dat gaan we ook doen.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 11:04

Ik ben het met Lusitana eens, een manier drie proberen.

Ik denk dat beide manieren wel wat hebben, maar zelf rij ik zoals Lusitana zegt, mijn paard gaat snel te hard, dus die rijd ik er iets onder, al is dat soms hard werken.

_Madelon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 11:07

Je moet zelf aanvoelen wat jou het beste lijkt en wat jij het beste vind voelen.

Zelf ga ik voor het voorwaarts neerwaarts, maar dan meer op de manier van Lusitana. dus manier 3

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 11:18

Veel schakelen, dus niet in 1 tempo "hard" of "zacht" rijden. Belangrijk is het activeren en stimuleren van de achterhand. Dat kun je bijv. doen door in je basistempo je paard scherp aan je been te maken, af en toe met 2 benen even voorwaarts rijden en dan weer terug, je paard alert maken zodat de achterhand er ook bij moet blijven. Veel afwisselen dus, overgangen rijden, tempowisselingen. Dan rijd je "automatisch" van achteren naar voren, naar de hand toe.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 11:52

Afhankelijk van je paard. Als je een beetje een sloom paard hebt, dan heeft langzaam rijden weinig zin. Heb je een super snel paard, dan heeft sterk voorwaarts rijden waarschijnlijk niet veel zin. Ik ga voor veel tempo wisselingen.

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 11:58

Ook ik zit meer aan manier 3 van Lusitana te denken; vraag je instructrices naar hun mening en voel wat het beste aanvoelt.
Succes!