Harder aanpakken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ppl0026

Harder aanpakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 09:22

Ik ben dus gister alwéér van m'n pony afgevallen.. Ze had 2 weken stilgestaan na kreupelheid en ze was wel rustig enzo, maar ineens begon ze uit het niets keihard te bokken en lag ik er weer af. Dit doet ze de laatste tijd steeds vaker. Vlak voor die blessure was ik er ook al afgevallen, precies door dat bokken. En nu moet ik haar gewoon harder aanpakken, maar vaak durf ik dat helemaal niet.. Want het is nogal een hete pony en als ik er een zweep bij houd oid gaat ze alleen maar keihard draven. Maar ik heb dus geen zin om er elke week af te liggen.
Iemand misschien tips om me over m'n angst heen te zetten?

theaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 09:37

Longeer haar eventjes tot ze lekker ontspannen loopt voor dat je er op gaat. En dat doe je iedere keer tot dat je weer wat meer zelfvertrouwen hebt teruggekregen.

jarrah

Re: Harder aanpakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 10:24

Tsja dat is het grote nadeel van dit weer, de meeste paarden reageren er op die manier op! Idd, even longeren zodat de ergste energie eruit is! (als dat iig mag na de blessure)

Gaat ze alleen bokken, of gaat ze er eerst vandoor?

Als ze alleen bokt, dan moet je zorgen dat je haar voorwaarts houd, dan kan een zweepje wel van pas komen, om haar te waarschuwen.
Maar als je paard er ook vandoor gaat, heeft een zweepje weinig nut, dan gaat ze waarschijnlijk alleen nog maar harder! Wat je dan kan doen is óf haar op de volte zetten, zodat ze geen vaart kan maken óf haar een hoek insturen en haar daar tot stilstand laten komen, waarna je haar even twee tellen laat stilstaan om vervolgens een aai over dr hals te geven en verder te gaan alsof er niks gebeurt is! Als je dat elke keer herhaald, gaat voor die beesten de lol van het vandoor er vanzelf af!
Maar......als plaatsvervangend energie afvoer, moet je je paard dan wel echt bezighouden, lekker aan het werk zetten, maak het maar een stapje moeilijker voor dr dan kan ze daar dr energie overschot insteken!!!
Suc6 ermee!!

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 14:14

Hoi,

Is er toch niets aan haar voer verandert omdat ze dit de laatste tijd steeds vaker doet? Krijgt ze niet teveel energierijk (kracht)voer?

Longeer voortaan je pony inderdaad eerst een tijd en zorg dat ze haar energie kwijt kan. Als je daarna gaat rijden moet je haar echt aan het werk zetten. Veel tempowisselingen, overgangen, figuren en oefeningen (wijken, schouderbinnenwaarts, travers, volte openen en sluiten enz.) Zorg dat je nooit een rondje over de hoefslag rijd zonder dat je haar een figuur of oefening hebt laten doen. Hoe harder jij haar aan het werk zet hoe meer ze zich op jou zal moeten concentreren.

Durf je er niet op laat dan een andere ervaren ruiter haar eens een keer aanpakken. Daarna stap jij er dan weer op. Als je al bang op stapt zal je pony dat voelen. Succes!!!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 14:37

cece schreef:
En nu moet ik haar gewoon harder aanpakken,...

Citaat:
Want het is nogal een hete pony en als ik er een zweep bij houd oid gaat ze alleen maar keihard draven.

en dat vind je vréémd

Citaat:
Iemand misschien tips om me over m'n angst heen te zetten?

Lees bijvoorbeeld het 'perspectief'-topic hier op RT eens. Bij paarden is de snelste weg zélden de kortste.

palousa_boy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 14:46

als ze gaat bokken, probeer dan hoe dan ook dat hoofd omhoog te houden, dan kan ze minder hoog bokken en val jij er minder snel vanaf.

Malima

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 14:49

ik zou het haar niet gaan leren door haar te gaan slaan. dan vertrouwt ze je helemaal niet meer. laat haar gewoon eerst even uitrazen ofzow aan de longe zodat de energie eruit is en zorg dat ze gewoon vertrouwen krijgt zodat ze niet meer hoeft ze bokken.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 16:06

Hoi,

toen ik dit topic nog eens las vroeg ik me gelijk nog iets af. Ik dacht dat hij al was nagekeken maar dat was dus weer een ander topic Heeft je paard geen last van zijn rug en ligt het zadel wel goed? Laat hier eerst eens goed naar kijken.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 18:17

Ik vind het logisch dat je paard ging bokken. Misschien is het handig om hem eerst te longeren voor je erop gaat. Je paard heeft gewoon energie te veel. Probeer hem daarom ook zoveel mogelijk beweging te geven. En als dat niet werkt of je geen tijd hebt miss. minder krachtvoer en meer hooi o.i.d. (ruwvoer), zodat ze toch wat binnen heeft.

Ik heb ook een tijdje gehad dat mn pony me er maar af blééf bokken en dan word je bang, ja. Je moet er niet aan denken dat je bang bent. Onspan je!! Soms ging ik er op zitten met de gedachte: Als je maar één ding flikt, ram ik je helemaal in elkaar. Klinkt dom, maar je paard voelt dat een en reageert daar ook op. Bij mij hielp het althans.

En je mag je paard natuurlijk best corrigeren als 'ie jou eraf probeert te gooien

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 18:40

Om een goed antwoord op jou vraag te geven moet je de situatie van dichtbij mee maken denk ik. Er kunnen zoveel dingen spelen.

Lichamelijke klachten, karakter, opvoeding, voer, manier van omgang met het paard, rijtechnische onkunde etc. etc...

Is er niemand in je buurt die echt verstand van zake heeft en je kan helpen. Daar heb je meer aan als iemand die vanaf de computer loopt te gissen wat er aan de hand is. Succes ermee iig. En stap niet met angst op je paard, zeker niet in deze situatie, laat dan eerst een goede ruiter het corrigeren als de oorzaak gevonden is.

ppl0026

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 22:53

Delphi schreef:
Hoi,

toen ik dit topic nog eens las vroeg ik me gelijk nog iets af. Ik dacht dat hij al was nagekeken maar dat was dus weer een ander topic Heeft je paard geen last van zijn rug en ligt het zadel wel goed? Laat hier eerst eens goed naar kijken.

Aan het zadel ligt het in ieder geval niet. De zadelmaker is laatst langsgekomen en ik heb bij hem een nieuw zadel gekocht, dus dat zal het probleem niet zijn

Maargoed, de mogelijkheid tot longeren voor het rijden heb ik niet. De buitenbak is een te hard en glad en binnen kan niet, alleen als de bak leeg is, maar dat is natuurlijk bijna nooit zo.

Vandaag heeft iemand anders erop gereden die heel veel ervaring heeft en daar begon ze ook bij te bokken (het leek meer op een soort spong in de lucht met een bok), maar die durfde het wel aan en reed haar ook gewoon goed door. Het punt is dat ik helemaal verstijf en bang word en het maar opgeef. Ik weet het, jullie kunnen me er eigenlijk niet goed bij helpen en het zal niet in 1x goedkomen!

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 22:54

cece schreef:
Ik weet het, jullie kunnen me er eigenlijk niet goed bij helpen en het zal niet in 1x goedkomen!

We kunnen je wel raad geven, waar jij dan misschien iets mee kunt doen.

Macha876

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 22:57

laat hem eerst eens nakijken

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 20:09

Ik vind het ook niet erg handig om met dit koude weer en je pony heeft 2 weken stil gestaan er zo weer op te gaan rijden.Je moet eerst weer even rustig aan beginnen en even de energie van je paard laten minderen.Mensen zullen toch wel begrip voor je hebben dat je eerst even wil longeren nadat je pony 2 weken heeft stil gestaan en jouw even de ruimte geven om je pony te longeren.

Vervelend dat je bang bent en dan verstijfd mss is het mogelijk om een tijdje iemand anders de pony te laten rijden en zelf alleen onder begleiding gaan rijden een tijdje zodat iemand je de hele tijd aanwijzingen kan geven wat je het beste op welk moment kan doen.