elmiran schreef:roooosje schreef:
hee hallo allemaal
Ik heb ook een probleem met het bit. De pony die ik rij pakt z'n bit vast als ik stelling vraag. Ook als ik die kan dan geef (teugel) houd hij hem vast en gaat helemaal met zijn hoofd naar buiten lopen. Ik heb het idee dat ie het bit maar aan één kan vast houd. Hoe kan ik mijn pony in de juiste stelling krijgen zonder teugelgebruik?
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!
Meestal als ze een kan van het bit vast pakken hebben ze aan de andere kant haken . Zou eerst even de tandarts laten kijken, misschien doet het wel pijn als je pony in de linker of rechter stelling moet lopen. Mijn paard moest zadelmak gemaakt worden en was daarbij heel erg onrustig met haar hoofd. Vooral het sturen vond ze vervelend, en een volte linksom. Heb de tandarts gelijk gebeld, ze had idd haken en een paar dagen later kon je het verschil ook goed merken met rijden.
Mijn paard pakt af en toe ook het bit nog gewoon vast. Ik heb bij mijn andere pony de fout gemaakt om er een ander bit in te stoppen. rijd nu weer met een gewoon dubbel gebroken bitje, gebruik ik bij alle paarden die ik rijd. Mijn paard doet het als ze ergens onderuit wil komen of hard wil gaan. Tijdens de bosritten doet ze het om voorop te mogen, of ze wil er vandoor gaan.
Klinkt stom maar m'n instructrice raade me aan om haar ook met bosritten nagevelijk te rijden, dan kunnen ze het bit niet meer vastpakken. Zou zowizo met een pony die het bit pakt even niet buiten rijden, gewoon zorgen dat het er in de bak helemaal uit is.
Met m'n paard reed ik dus een hele tijd alleen maar thuis in de bak.
Heb haar goed nagevelijk gereden, ben haar steeds voor geweest als ze weer omhoog wilde komen, en heb haar goed bezig gehouden met voltes, slange voltes enz. Toen het goed ging ben ik een paar keer in een andere bak gaan rijden, en daarna weer buiten.
Nu heeft ze met buiten rijden wel iets nieuws verzonnen om toch de baas te kunnen zijn, maar het probleem met het bit is opgelost.
Ik weer niet of het het gebit is, ik denk het niet, want het paardje blijkt het altijd al wel eerder gedaan te hebben (ik rij hem pas een jaar) Bovendien pakt hij bij de linker én de rechter stelling het bit vast. En mischien is hij dan stijf in zijn hals, maar hoe krijg ik hem los als ie geen stelling wil?
nagevelijk rijden lukt nog niet zo, wij zijn hard aan het oefenen! Maar ik denk dat ik de laatste tijd te hard van stappel ben gelopen en weer even een groot stuk terug moet. Dus dat probeer ik, maar zonder stelling rijden is wel weer heel ver terug
Ja ik wil eigenlijk niet met bitjes gaat wisselen en doen. Heb wel nagedacht over bitloos rijden. En dan niet tijdelijk maar voor altijd. Maar daar ben ik nog niet helemaal overuit, maar ga het denk wel een keer proberen, misschien vind mn paardje dat wel veel fijner.