Wijken

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Namiira_hvj

Wijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 21:20

Ik rijd nou al zo'n 8jaar paard, maar ik weet nou nog steeds niet hoe ik moet wijken Omdat ik eerst op een manege reed, waar ze dat nooit deden. Hoe begin je met de basis principes van het wijken?

_Dunja_

Re: Wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 22:05

deze vraag kun je beter bij rijtechnische problemen zetten.
ik tem hem even

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 22:22

Ja, hoort bij rijtechnisch

*oeps te snel gekeken vlasta had al getemd

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 22:24

Hm, ik denk dat je dat aan je instructrice moet vragen
Maar de hulp;
Binnenhand wat van de hals, binnenbeen ietwat naar achter die als hulp geven.
Buitenbeen er gewoon aan, buitenhand blijft op zijn plek, en jij kijkt naar de hoefslag(die kant op )
Zoiets toch
Ben niet zo goed in uitleggen op papier, als ik erop zit gaat het vanzelf

Kwanyin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:06

verplaatst naar RT

Vayo

Re: Wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:47

Hoi,

De hulpen om naar rechts te wijken zoals ik het geleerd heb:
Eerst een halve ophouding maken. Druk de linkerkuit iets achter de singel en leg de rechterkuit bij de singel om het paard voorwaarts te houden. Neem een lichte stelling aan naar links en houd de rechterteugel er bij om het paard op beide schouders te houden.

Let bij het wijken erg op dat je niet te veel focussed op het zijwaarts, maar dat je voorwaarts blijft rijden. Deze fout wordt vaak gemaakt!!! Je kunt beter voorwaarts rijden en een paar passen zijwaarts en weer rechtdoor rijden dan teveel terugvallen in tempo en veel passen zijwaarts rijden.

Nog een tip Veel paarden vallen over de schouder weg tijdens het wijken van de A-C lijn naar de hoefslag, omadt ze 'aangetrokken' worden door de hoefslag. Daar willen ze graag heen. Ik moet van mijn instructeur van de hoefslag naar het midden toe wijken en niet vanaf de A-C lijn naar de hoefslag. Dus als ik door de hoek kom rijd ik eerst een paar passen rechtuit en stel ik hem recht en dan wijk ik naar de A-C lijn toe. Eerst een paar pasjes wijken en dan belonenen verder rechtdoor rijden. Het aantal passen wijken kun je steeds verder uitbouwen. Sinds ik zo ben gaan wijken valt mijn paard niet meer over de schouder als ik vanuit de A-C lijn naar de hoefslag wijk. Ik hoop dat je wat aan deze tips hebt! Succes!

Siempie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 20:40