Aanleuning

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BellyBel

Aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 20:13

Hallo bokkers!

Ik zie/hoor wel is van "Mag iets meer aanleuning" of iets in die richting. Maar ik weet niet precies wat het is, wat is het nou eigenlijk precies? Aanleuning dan.

Groetjes,
Alvast bedankt

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 21:04

aanleuning is, wanneer een paard zijn achterhand er goed onder heeft en het bit op een zachte manier aanneemt, door een zachte meewerkende hand... het is dus aan de teugel lopen, meer aanleuning kan je krijgen, door zijn achterhand erbij te krijgen, en wat kneepjes te geven. het paard moet dus 'beter' aan de teugel gaan lopen.. snap je?

Melanie_HCS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 22:56

Kan je die achterhand er dan goed bij krijgen door veel overgangen naar voren te rijden? Dus bijvoorbeel een schijn overgang naar de arbeidsstap, maar op het laatste moment weer naar voren rijden...is dit een manier om de achterhand eronder te krijgen?

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 23:05

ja, en je mag dus schakelen en schijnovergangen maken, veel voltes met goede buiging/stelling rijden...

Melanie_HCS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 23:46

oke dank je wel

Navidad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 12:11

Hollybolly schreef:
aanleuning is, wanneer een paard zijn achterhand er goed onder heeft en het bit op een zachte manier aanneemt, door een zachte meewerkende hand... het is dus aan de teugel lopen, meer aanleuning kan je krijgen, door zijn achterhand erbij te krijgen, en wat kneepjes te geven. het paard moet dus 'beter' aan de teugel gaan lopen.. snap je?

ben het met je eens, je vergeet alleen een puntje het paard moet dan ook volledig je hand volgen, je moet hem laag in kunnen stellen en dan weer oprichting erin krijgen

BellyBel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 13:14

Oke bedankt, ik snap het een beetje.. Zal is kijken of ik me pony ook zo kan rijden..

@ Navidad wat bedoel je met: Je moet hem laag in kunnen stellen en dan weer oprichting erin krijgen? Snap die zin niet helemaal.

Navidad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 13:42

ik denk dat het dan mischien verstandig is om goed les te nemen, ik kan het wel uitleggen over de computer maar dan heeft het denk ik nog weinig nut, laag in stellen is met het neusje naar de grond en de oprichting rijden is een wedstrijdhouding.

SarahJ

Re: Aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 19:13

Aanleuning heb je als je de achterbenen in je hand kan voelen.
Zo zou ik het omschrijven .

Het paard loopt van achteren uit, gaat op zoek naar het bit/je hand, vertrouwt je hand, en heeft als het ware de neiging om er lichtjes op te leunen.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 20:52

het paard moet rond lopen, stel je voor dat je een buigzame lat heb: __ nou als je aan beide kanten buigt onstaat er een boogje, dus de bovenste helft van O als je de achterhand er dus niet onderhoud onstaat er geen boogje en als je de mond van het paard niet in je hand krijgt, krijg je ook geen boogje, je moet dus aan die dingen gaan werken door veel overgangen en stelling op een volte te rijden. en schijnovergangen te maken.. succes

xjessx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 23:24

Mooi gezegd Navidad!
Dus van achter naar voor rijden, hij moet als het waren omhoog klimmen.