buigen en stijgeren op onbekende plaats! (muildier)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ramgad

buigen en stijgeren op onbekende plaats! (muildier)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 16:14

hey hey! mijn 2de topic maar dit keer over mijn muildiertje...

kheb eigenlijk enkele kleine problemen met hem...

1) ik kan hemniet mooi onder krijgen... hij is wel mooi aan het been maar buigen doet hij niet. ik rijd hem soms wel met slof maar dat helpt eigenlijk niet.

2) hij is nogal sterk en ik kan hem dus moeilijk houden als hij geen zin heeft om te werken. Als ik dan trek om hem kalmer te houden, dan helpt dat niet, het lijkt wel of hij dat niet voelt dat ik trek...

3) en ook, als ik op een onbekende plaats kom (bijvoorbeeld een vreemde manege of een jumping wedstrijd ga rijden) dan stijgert hij heel hard, ook niet tegen te houden, springt hij uit de piste, hoofd omhoog en kei hard crossen, springt zeker 1 meter boven de sprong dan, weigeren... hij heeft heel veel schrik dus...

hebben jullie soms tips voor mij? ik hoop dat jullie kunnen helpen want het is een superbeestje met nog veel toekomst en hij kan suuuuuuper springen en ik hoop echt dat hij door deze probleempjes niet van de wedstrijden wordt gehouden....

xxxxxxxxxx dagmar

hieronder een paar voorbeelden van mijn springwedstrijd enz...

Afbeelding
Afbeelding zo komt hij dus binnen: 2 keer uit de piste springen, de piste gaan toe, dus stijgert hij kei hard en loopt achteruit tegen de kant

Afbeelding dan crosst hij kei hard en stopt hij ineens voor de sprong en is niet te houden in de mond

Afbeelding en thuis doet hij nochtands alles super... (hier buigt hij maar ik rijd met slof hoor)

Vayo

Re: buigen en stijgeren op onbekende plaats! (muildier)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 16:35

Hoi,

Ik denk dat je eerst moet beseffen dat het is ook geen kwestie van je muildier aan naar beneden rijden. Het is geen kunstje. Door met een slof te rijden dwing je hem in de krul te lopen, maar dit heeft niets te maken met nageeflijkheid en voorwaarts neerwaarts rijden!!! Je moet zonder slof gaan rijden en hem van achter naar voren rijden anders gaat hij op de voorhand lopen!!! Ik heb je zelfs eens zien springen met redelijk strakke slof op foto's, dit is erg gevaarlijk! Bij een paard dat aan de teugel loopt spreek je van ontspanning. Het is ook een kwestie van je paard/muildier goed aan kunnen voelen. Probeer niet te focussen op het aan de teugel rijden, je muildier moet zelf jouw hand opzoeken! En vraag jezelf ook eens af waarom je hem aan de teugel wilt hebben lopen. Is dit om hem ontspannen en goed over zijn rug te kunnen laten lopen of puur om het plaatje???
Waar jij op moet focussen is dat hij goed aan je been is en jij hem lekker aan het werk zet. Staat hij echt goed aan de hulpen? Hoef je geen 2 of 3 keer aan te sporen voor hij reageert?
Rijd gewoon met normaal contact en op beide teugels evenveel druk en ga niet spelen met je handen o.i.d. Maak hem lekker los in zowel stap, draf als galop. Rijd ook in galop wendigen, voltes (verkleinen en vergroten) een gebroken lijn e.d. Maak veel tempowisselingen, overgangen en rijd diverse oefeningen (wijken, schouderbinnenwaarts, travers). Zet hem echt lekker aan het werk. Vaak merk je dan al dat hij losser wordt en gaat ontspannen en je hand gaat opzoeken.

Elk paard/muildier is sterk. Qua kracht zul je het ook nooit winnen van je paard/muildier! Trekken om hem kalm te houden heeft geen zin, je moet juist niet trekken in zijn mond! Als hij hangt in je handen moet je hem iets meer ruimte van voor geven en been geven en wat extra pasjes voorwaarts rijden. Vergeet niet een paard/muildier kan pas hangen als jij hem iets geeft om op te hangen!!!

Probeer hem eens wat meer mee te nemen aan de hand op vreemde plaatsen. Zorg dat hij aan onbekende situaties wend. Vind hij het eigenlijk wel leuk? Probeer hem wanneer hij wilt stijgeren voorwaarts te rijden en hem op een kleine volte ofzo te zetten. Er zit ezelbloed in en deze staan natuurlijk bekend om hun koppigheid!!!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 19:27

offtopic maar wel heel stoer zo'n muildier!

Mick_G

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 19:32

je springt toch niet met slofteugel!!??

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 20:38

l Er zit ezelbloed in en deze staan natuurlijk bekend om hun koppigheid!!![/quote]

nee,EZELS ZIJN NIET KOPPIG!

ezels zijn trots,afdwingen lukt nooit, alleen samenwerking uit volle 100% vertrouwen doet wonderen.hang je slof maar in de wilgen!

muildieren hebben gelukkig wel vaak de looplust van de pony geerfd.
maar behandel je muildier met respect,meer belonen als straffen.
en echt nare dingen als stijgeren en achterwaarts moet je negeren(dus niet boos worden).

laat hem gaan,blijf zitten en wanneer de rust weerkeert is pas wegstappen wanneer JIJ wil.
voorwaarts rijden moet je leuk maken voor hem.

hoe is hij aan de longe?
heeft hij respect voor de zweep?

neem eens een handje brokjes in je zak en heel af en toe(ook onder het rijden of springen) mag je eens wat geven wanneer hij heel braaf is geweest.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 20:52

Geen slof erom hangen omdat hij niet wil ontspannen. Dat werkt echt niet. Vind je paardje het wel leuk om ergens anders naar toe te gaan, of speelt hij een spelletje. Als jij hem niet ontspannen kan rijden (nageeflijk) dan moet je daar eerst aan werken voor je op spring wedstrijd kan gaan.
Heb je les? Zou wel handig zijn nl. Succes

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 14:24

Whispertje schreef:
je springt toch niet met slofteugel!!??

viewtopic.php?f=10&t=500291&hilit= Ik bedoel mijn commetaar op het springen met slof niet vervelend naar Dagmar toe, maar ik heb wel eens iemand een koprol zien maken door het springen met slof.

casanova schreef:

Ow sorry . Ik moet zeggen ik heb ook weinig ervaring met ezels. Dan houden we het er op dat ezels trots zijn

Liberte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 14:29

waarom denken heel veel mensen dat ezels koppig zijn? dat zie je meestal in tekenfilms, maar in het echt zijn ze dat niet. je hebt wel sommige die wel koppig zijn , maar dat zijn sommige paarden en pony's ook.

ik zou zonder slof gaan rijden, want mischien krijgt hij daarvan een hekel, waardoor hij niet met z'n hoofd naar beneden wilt rijden

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 15:51

Cassanova schreef:
ezels zijn trots,afdwingen lukt nooit, alleen samenwerking uit volle 100% vertrouwen doet wonderen.hang je slof maar in de wilgen!

Volgens mij is dit ook met paarden zo, maar goed, je hebt gelijk!
Is dit de kruising met de Arabier?
Haha, ik denk namelijk dat je dan een best moeilijk diertje hebt, aangezien Arabieren ook heel intelligent zijn en trots, daar heb je dus dubbel geduld voor nodig
Verder ben ik het helemaal met bovenstaande eens, je moet geduld hebben en hem op een rustige manier overal aan laten wennen.
Neem een stapje terug en ga eens kijken wáárom je diertje zo onrustig is?
Mij lijkt het namelijk dat hij gewoon bang is, je zult dan gewoon eens zonder te springen naar de manege kunnen gaan en rustig eens rond te rijden. Dat kun je dan gaan oefenen totdat hij het gewend is.
En dressuur is heel moeilijk, het hangt van zóveel dingen af of het goed gaat, soms doe je zelf iets niet goed zonder dat je het merkt, soms ligt het niet aan jezelf, maar ik denk dat je het beste kunt gaan lessen, dan kun je alle problemen uit de wereld helpen!
Succes!

Elsjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 23:13

Mijn paard heeft in de zomervakantie heel vaak geprotesteerd en gesteigerd,
je moet er gewoon door rijden en als ja voelt dat ie gaat steigeren overdreven
buiging naar links of rechts vrage waardoor ie niet genoeg evenwicht heeft
voor te gaan steigeren.