hoe aangalloperen (hulpen)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jove

hoe aangalloperen (hulpen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 16:13

Hallo,

Ik zit met een klein vraagje : als je gallopeert vraag je de galop dan aan met je buitenbeen dat achter de singel ligt of met je binnenbeen dat op de singel ligt.
Dus kunnenjullie de hulpen voor de galop eens kort samenvatten

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 16:14

Met beide Buitenbeen op de singel en je binnenbeen op de singel.. Van te voren even een halve ophouding dat je paard weet dat hij op moet letten. Verder bij het benen verplaatsen een lichte druk met de kuit geven

_Anouck

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 16:15

Binnenbeen op de singel buiten been er achter stelling na binnen en wegdrukken....en natuurlijk ook aan je teugelhulpen denken

jove

Re: hoe aangalloperen (hulpen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 16:16

je zegt met beide benen op de singel maar hoe ga je je galopchangementen dan aanvragen als je geen verschil maakt tussen beide?

zweetvos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 16:19

Aangaloperen op je binnenbeen.

Het is een combi, zonder het een gaat het ander niet.
Buitenbeen alleen iets naar achter leggen, hier niet mee aandrijven. Op het moment dat jij de binnenbeen aandrukt moet je paard in galop gaan.

Hanin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 18:22

Het is een combinatie van zit-, kuit- en teugelhulp. Met je zit druk je hem weg, je buitenbeen iets achtersingel, binnenbeen op de singel en kneepje in je buitenteugel. Zo heb ik het tenminste geleerd.

OemmiejO

Re: hoe aangalloperen (hulpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 19:02

Binnenbeen op de singel, buitenbeen achter de singel. Stelling naar binnen en je buitenteugel erbij houden. Met je binnenbeen (kuit) drukken. Enn.. in galop

xjessx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 19:05

Amen
Alleen niet teveel stelling, bij die van mij hoef ik m alleen naar achter te leggen en niet eens aan te drukken maar da's een kwestie van oefenen

Klaasje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 19:09

Ik rijd western, maar in principe is het hetzelfde. Wij vragen wat stelling naar binnen, en geven been met ons buitenbeen achter de singel.

maximee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 20:58

Heej, zorgen dat je inderdaad voldoende stelling hebt en dan binnenbeen op de singel en buiten been erachter. Van te voren ook goed doorzitten, dat helpt ook beter om het paard gereed te maken voor de galop. En de hoeken niet te vergeten! Succes!

Piroska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 21:17

idd, zoals iedereen al zegt: doorzitten, binnenbeen op de singel, buitenbeen erachter, beetje binnenstelling, binnenkuit drukken en dan galopperen maar!

Suc6!

Klaasje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 21:23

klaasjuhhh schreef:
Ik rijd western, maar in principe is het hetzelfde. Wij vragen wat stelling naar binnen, en geven been met ons buitenbeen achter de singel.

én we zitten op de buitenkant..

Jeaninee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 22:40

oeps.. eigenlijk sta ik er helemaal niet bij stil hoe ik aangaloppeer, misschien doe ik het wel helemaal niet goed! Nee.. dat valt mee denk ik anders gaat mijn paard niet in galop toch? maar volgens mij smokkel ik wel een beetje met de hulpen. Zal er de volgende keer even opletten

xjessx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 22:43

Haha lang geleden toen ik in de manege lessen reed gaf ik gewoon een paar schopjes dacht altijd dat het zo moest

cheyentic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 11:05

als je paard niet wil of het nog niet snapt kun je ook nog heel lichtjes met de zweeptegen het binnen achterbeen tikken zodat hij die het verste onder zet, dan zit hij iig in de goede galop

Arielle_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 17:45

xjessx schreef:
Amen
Alleen niet teveel stelling, bij die van mij hoef ik m alleen naar achter te leggen en niet eens aan te drukken maar da's een kwestie van oefenen

heb ik ook bij mijn paardje

monsera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 20:43

klaasjuhhh schreef:
klaasjuhhh schreef:

én we zitten op de buitenkant..

Jullie geven toch een kus om aan te galoperen

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 22:55

Piroska schreef:
idd, zoals iedereen al zegt: doorzitten, binnenbeen op de singel, buitenbeen erachter, beetje binnenstelling, binnenkuit drukken en dan galopperen maar!

Suc6!

Jup, alleen met je binnenbeen duwen. In de buik zitten namelijk de zenuwen die naar het binnenvoorbeen en binnenachterbeen gaan. Die moet je activeren om deze benen naar voren te laten grijpen, dus binnenbeen aandrukken.
Het buitenbeen is om te voorkomen dat hij naar buiten wegvalt. Dat doe je voornamelijk met je bovenbeen.
Zorg dat je binnen wel stelling vraagt, maar niet te veel druk erop houdt, anders heeft het binnenbeen weer geen ruimte om aan te springen. Je buitenteugel is ook weer om te voorkomen dat je paard over de buitenschouder wegvalt.

Grietzz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 16:29

Hm aangalopperen is bij mij heel erg makkelijk.
Als ik m'n buitenbeen naar achter leg gaat ze galopperen.
Hoef ik niet eens persé voor in een hoek te rijden. Zo doe ik het ook in het bos.
Is wel training aan vooraf gegaan hoor.

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 16:35

Jeaninee schreef:
:o oeps.. eigenlijk sta ik er helemaal niet bij stil hoe ik aangaloppeer, misschien doe ik het wel helemaal niet goed! Nee.. dat valt mee denk ik anders gaat mijn paard niet in galop toch? maar volgens mij smokkel ik wel een beetje met de hulpen. Zal er de volgende keer even opletten

Ik lette er eerst ook niet op hoor. Totdat ze ineens wissels gaan roepen.
Haha.. vroeger drukte ik gewoon mn been een en ´t paard ging in galop. Boeiend, hij gaat toch dacht ik.

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 16:39

de hulp geef me met je binnenbeen.. Ik ben erook achter waarom.. Bij een apuyement geef je bijna de zelfde hulp alleen geef je dan de druk met je been die achter de singel ligt..