travers & renvers?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kamide

travers & renvers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 11:06

ik had een vraagje over travers en renvers..
wat is nou precies het verschil en hebben jullie misschien foto's waarop duidelijk het verschil is te zien??

thnx alvast!!

benangelique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 11:12

Travers
Travers is een oefening op 2 hoefslagen met 4 sporen. Dat wil zeggen dat wanneer je achter het paard staat je steeds duidelijk alle vier de benen kunt zien.
Het paard gaat licht gebogen om het binnenbeen en kijkt in de richting waarin het gaat. De voorhand blijft hierbij op de hoefslag en de achterhand wordt met je buitenbeen naar binnen geplaatst. Hierbij zullen de buitenbenen de binnenbenen kruisen.
Hoewel vaak van de jury afgereden wordt en het dus niet altijd goed te zien is, is stelling heel belangrijk voor uitvoering van de oefening!
In de meeste proeven begint de travers direct na een wending. Maak dan gebruik van de stelling en buiging die je in de hoek had.
Travers kost veel impuls. Zorg dus dat je je paard zo licht mogelijk in de hand hebt. Werk hierbij nooit met de hand naar buiten.

Travers op de rechterhand is hetzelfde als renvers op de linkerhand.

benangelique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 11:13

Travers op de linkerhand.
De heupen van het paard binnenwaarts gericht.
De achterhand is t.o.v. de voorhand naar binnen geplaatst. Travers MOET 4- sporig zijn. Stelling en buiging naar links.

Renvers op de linkerhand. Dat is hetzelfde als travers op de rechterhand.
De stelling en buiging is nu naar rechts terwijl het paard op de linkerhand loopt.
Zou je de hoefslagkering (= het schot ) links van het paard denken, dat is dit travers op de rechterhand.
Lijkt moeilijk maar 't valt best mee.

Kamide

Re: travers & renvers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 11:42

je zou dus kunnen zeggen dat renver travers is maar dan tegenovergesteld, (wel op dezelfde hand)...??

benangelique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 11:44

dat klopt!

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 11:45

thinka schreef:
je zou dus kunnen zeggen dat renver travers is maar dan tegenovergesteld, (wel op dezelfde hand)...??

travers op links, is renvers op rechts
en travers op rechts, is renvers op links!

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 11:49

Ik zie dat mijn voorgangers het al smakelijk hebben uitgelegd Toch ingewikkeld als je het zo nagaat, ik mag er niet te veel over nadenken

Zoro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 14:44

hahah indd nogal moeilijk om te lezen makkelijk om te doen haha

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 15:01

De travers is een zijgang op twee hoefslagen met vier sporen, waarbij het paard kijkt in de richting waarheen hij gaat. Elk been heeft een eigen spoor. Bij de travers blijft de voorhand op de hoefslag en wordt de achterhand naar binnen gebracht. Het paard is hierbij om het binnenbeen van de ruiter gebogen. Het paard kruist met zijn buitenbenen voor die aan de binnenzijde langs. De hoek van de beweging bij een travers is groter dan bij de schouderbinnenwaarts.
Om travers te rijden geef je een halve ophouding voor de hoek van de rijbaan. Leg het binnenbeen op de singel om het paard omheen te buigen en voorwaarts te rijden. Vraag een binnenstelling met binnenteugel. Leg het buitenbeen achter de singel om de achterhand mee te nemen. Gebruik de buitenteugel om paard in balans en juiste buiging te houden.
Afbeelding

De renvers is een zijgang waarbij de voorhand naar binnen wordt gebracht en de achterhand op de hoefslag blijft. Het paard is gebogen om het buitenbeen van de ruiter. Zoals de travers wordt deze oefening op twee hoefslagen met vier sporen uitgevoerd.
Om renvers te rijden geef je een halve ophouding. Gebruik de binnenteugel om de voorhand naar binnen te brengen. Leg het buitenbeen op de singel om het paard omheen te laten buigen. Leg het binnenbeen achter de singel om de achterhand op de hoefslag te houden. Gebruik de buitenteugel om stelling te verkrijgen, terwijl de binnenteugel de balans en de voorhand controleert.
Afbeelding

Solitair

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 16:09

dus..renvers is een soort van schouderbinnenwaarts met verkeerde stelling op 4 sporen..
of lees ik dit nu verkeerd..

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 17:37

VMR -> RT

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 18:01

Op welk niveau komt Renvers voor? Nooit van gehoord.

Mick_G

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 18:06

geen, het word niet in proefen gevraagd, maar je zou het wel moeten kunnen als je ongeveer op M niveau rijd.

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 18:07

Whispertje schreef:
geen, het word niet in proefen gevraagd, maar je zou het wel moeten kunnen als je ongeveer op M niveau rijd.

Oké, bedankt. Vandaar dat ik ook niet wist wat het was.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 18:07

OemmiejO schreef:
Op welk niveau komt Renvers voor? Nooit van gehoord.

Het komt niet in een proef voor, maar in duitsland wordt het wel vaak gevraagd, van mijn oude instructeur(Duits) moest ik het ook vrij vaak rijden.

Roosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 18:27

Ben ik nu blond of was hier was nog een topic over?
[edit; allebei dus.
Misschien heb je hier iets aan?
viewtopic.php?f=8&t=506316 ]

Somebody_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 18:30

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 18:35

Hier een slotje.