paard gaat er vandoor. wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_fjord

paard gaat er vandoor. wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 23:21

Laatst was ik op buitenrit met iemand anders. haar paard ging plotseling erg hard draven waarna mijn fjord het in de bol kreeg en als een gek er langs heen gallopeerde. Na de hele weg af te hebben geraced in rengalop kon ik hem eindelijk stil krijgen... was doodsbenauwd en wil dit niet graag nog een keer mee maken. Heb veel geprobeerd: omdraaien zelfs met 2 handen aan 1 teugel geprobeerd hem om te trekken, en rustig achterover gezeten. Maar het hielp niks. Hij reageerde nergens op, deed gewoon hoofd omhoog en rennen.
Hebben jullie tips? of ook ervaring ermee??

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 23:25

Iets omhangen zodat hij zijn hoofd niet meer zo hoog kan doen. Op het moment dat een paard het hoofd zo hoog doet, zit er geen rem of stuur meer op. JE bent dan uitgeschakeld. Je kunt er dus een martengaal aan hangen en die mag dan best strak zitten, en anders een slof (die overigens niets doet als slap hangen, totdat die kop weer de lucht in gaat en jou uitschakelt).

Ik weet dat ik hier iedereen dan weer over mee heen krijg met deze opmerking, maar dan moeten ze zelf maar eens op zo'n paard gaan zitten. Ik kan er over mee praten! Overigens, ik loste dat ook op met de slof als ze haar hoofd in de lucht deed en ik dan genoodzaakt was in de bak te remmen m.b.v. de muur (!!!) maar ja, die heb je niet tijdens een buitenrit. Dus wat doe je dan? ik heb geen zin om te verongelukken!
Inmiddels doet ze dat allang niet meer. En de slof? Die ben ik allang kwijt.

Renske_fjord

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 23:34

hmm ja bedankt.. ik heb wel een elastiek. misschien moet ik dat es proberen. ben ik in iedergeval wat sterker, want hij is gewoon zo sterk. heb je echt geen houden meer aan. pfff echt eng joh!

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 00:23

@Desiree: Mij krijg je niet over je heen:) Ik snap je wel!! Denk ook wel een goede oplossing. Als je de slof maar los laat hangen als het paard rustig is:)

OemmiejO

Re: paard gaat er vandoor. wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 00:26

Ik ben het met Desiree eens. Mijn paard word alleen helemaal gek als 'ie bijzetteugels om heeft. Dus ik ga altijd gewoon zagen en zn hoofd naar beneden trekken. Als 'ie eindelijk is gestopt krijgt ie nog wel een klap op zn kop (oew, wat ben ik weer diervriendelijk ) Euhh ja, het helpt

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 13:04

maar dan straf je hem op het moment als hij eindelijk luistert! Dat zal hij niet snappen! hij zal denken dat hij juist niet moet snappen, want hij krijgt een klap op zijn kop.

Ik denk dat je dat beter niet meer kunt doen. gewoon stoppen en als je hem zover hebt eerder belonen. Dan weet hij dat hij er goed aan heeft gedaan om te stoppen.

OemmiejO

Re: paard gaat er vandoor. wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 13:09

Ja, tuurlijk beloon ik hem ook wel als ie rustig door blijft stappen (als ik hem geen tip geeft, rent ie weer verder) maar ik denk dat het per paard verschil. Ik ken mn paard gewoon goed en weet wat het beste is. Natuurlijk sla ik ook niet elk paard wat dat doet