Mijn pony drukt steeds de rug weg..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dokihorse

Mijn pony drukt steeds de rug weg..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 21:40

Hallo Lieve mensen,

Mijn 4 jarige Welsh D-pony drukt steeds de rug weg onder het rijden.(vooral met de (het aanspringen) van de galop)

We zijn al 2 keer met haar naar de bottenkraker geweest (Rodinde Hoogenraad) maar dit heeft tot nu toe nog geen resultaat..

Ze heeft wel toen we haar kochten heel erg veel last van de wormen gehad (echt onwijs veel en groot). Daardoor heeft ze mogelijk een klap gekregen.. En het kan dus ook zo zijn dat ze nog niet sterk genoeg is voor het echte werk. ( om de dag rijden en om de dag longeren. + 2 keer in de week les. waarvan 1 prive)

Haar zadel past ook gewoon goed (17'' dressuur zadel van Stübben)die hebben we namelijk ook al diverse keren laten na kijken..

Wie heeft er een oplossing voor mij.. Want het is een heel lieve pony met een super karakter en veel potentie voor de hogere dressuur sport.. Ik zou het erg jammer vinden als ik dit niet meer uit haar kan halen

Ik hoop echt dat iemand reageert.. Die een goede raad heeft.. Alle reacties zijn van harte welkom

Le0nie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 22:03

Jammer dat het bij zo'n fijne pony zo gaat, ik zou de pony voor je aanspringt in galop zowieso zo goed mogelijk losrijden, laag instellen, maar niet te diep met zn hoofdje.. Houd de hals mooi horizontaal en ontspannen. Rijd links en rechtsom, probeer hem op een volte een beetje schoudervoorte laten lopen. Als hij braaf laag ingesteld ontspannen schoudervoor op de volte loopt zou je makkelijk aan moeten kunnen springen.
belangrijk: houd hem laag ingesteld, maar wel ontspannen! en het bakstuk moet horizontaal lopen (niet te diep)

Hop dat ik je kan helpen

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 22:25

4 jaar is nog jong en alls hij ook al een zware worminfectie heeft gehad...
Rugspieren moeten gewoon krachtiger worden.
Ik sluit me aan bij wat er hierboven staat en wil toevoegen dat balkjes lopen (ook aan de longe) kan helpen en een dikke gevouwen deken of westernpad onder je zadel om de druk over een grote vlak te verdelen, tot pony wat sterker is.
Ik weet niet hoe lang je les sessies zijn, maar een half uur werk is plenty. Een uur kan echt te lang zijn voor een jong dier.

Er kan ook meespelen dat er aanleuningsproblemen zijn, bv dat je teugel even los en dan weer strak komt bij het aanspringen... Laat ook even kritisch naar je houding en teugelvoering kijken.

muiszje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 22:52

mijn verzorg pony (die nu van mij is) heeft dat ook gehad,
ze was dan wel niet zo jong, maar ze was ontzettend druk, en drukte op een erge manier haar rug weg. Ik heb haar eerst gewoon gelongeerd, bijgezet zodat ze wat rustiger werd, en rusitg, zonder gewicht haar rugspieren kon ontwikkelen.
Met het rijden liet ik mn teugels lang, zodat ze niet door mijn druk op de teugels omhoog zou komen, en zodra ze met dr koppie naar beneden ging totaal geen druk/belemmering voelde. wel contact, maar geen druk zetten etc.
Zelf reed ik voornamelijk in verlichte zit, om zo haar rug zoveel mogelijk te ontlasten (niet meteen in de ren-zit gaat zitten, gewoon een beetje uit je zadel komen!)
En voor de rest heel erg goed meegaan in elke beweging die je pony maakt!
Bij het longeren balkjes neerleggen werkt ook erg goed (zoals hierboven genoemd)
veel succes!

maximee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 09:46

Een paard van mij, die kan haar rug ook niet goed gebruiken en we hadden al overwogen om naar de paardenfysiotherapeut te gaan. Maar mbv veel longeren en zorgen dat ze aan de teugel loopt, maakt het paard z'n rug bol. Nu loopt die super. Veel succes verder he!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 09:49

wat doet je pony aan de longe, kan ze dan wel ontspannen en springt ze dan wel goed aan? 4 jaar is nog erg jong je pony heeft misschien wel wat meer tijd nodig.

dokihorse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 11:27

Ik rij me pony alleen nog maar laag en diep rond.. (gewoon horizontale lengte) En ik longeer haar om de dag met de gogue. Maar balkjes lopen doe ik nog niet.. Dat lijkt me ook wel wat..
Ik ga waarschijnlijk met haar in Januari naar de masseur. Heeft iemand hier ook informatie over?

Alvast heel erg bedankt voor al jullie tips!!!! echt Thnx

maximee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 12:36

Staan de achterbenen er ook goed onder?

muiszje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 00:49

maximee schreef:
Staan de achterbenen er ook goed onder?

hoe bedoel je dit precies?
ik bedoel.. met rijden krijg je de achterhand dr goed onder, daar moeten we met deze pony nog naartoe werken lijkt mij zo. Daarbij vind ik niet dat je van een 4 jarige meteen moet verwachten dat hij zijn zwaartepunt naar achteren brengt en ondertreed.

Ik denk zo dat deze pony gewoon tijd nodig heeft, om te leren ontspannen onder een ruiter, drukt hij echt zijn rug heel erg weg, gewoon de tips volgen die meerdere bokkers in dit topic hebben gegeven.
Succes..

Soph12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 19:04

Voorwaarts neerwaarts lijkt mij de enige oplossing. Zorg dat hij de bovenlijn gaat rekken, en dat hij dit ook zelf wil. Rij veel overgangen zorg dat achter onder blijft treden (ook een 4 jarige moet niet op de voorhand vallen, dus hij is niet te jong daarvoor). Bij het terugrijden ophouding geven, maar blijf er met het been gelijk achteraan drijven. Verder kun je ook de rug masseren. Alles wat je voelt dat ik vergelijking hard is, is waarschijnlijk pijnlijk in de rug. Je kan er voor kiezen dit onder het zadel los te werken maar via masseren wordt het allemaal wat makkelijker onder het zadel.

Rambo007

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 20:49

wij hebben ook een paard die z'n rug niet los liet en alles uitgeprobeert wat hier boven staat bescheven wat ons niet lukte wat lukte was dat we minimaal 6 weken met losse teugels gingen rijden (het liefst met neus over de grond) en veel overgangen gereden daarna teugels weer stukje bij beetje oppakken maar alles heel voorzichtig

dokihorse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 19:32

Rambo,

Hoe is het nu ben dat paard? of ben je daar nog mee bezig.?

dokihorse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 19:32

rambo,

Hoe is het nu met dat paard? of ben je daar nog mee bezig...?

Rambo007

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 13:46

ik blijf er altijd mee bezig soms moet ik een week aleen maar in ontspaning rijden daarna kan ik haar gewoon weer op pakken je kan ook veel naar het bos gaan en daar veel heuvels rijden dit is goed voor zijn spieren en ontspanning zeker voor jonge paarden en pony's

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 16:22

krijg je op het moment les??
en hoe voel jij dat je paard zijn rug weg drukt??

als de achterhand van een paard goed ondertreedt en een paard in de aanleuning loopt (dus jou handen accepteerd en het bit accepteerd en de druk aanneemt) en je paard gaat hierop nagevelijk lopen. (en dat alles op een ontspannen manier). Dan is het imo niet zo dat hij zijn rug weg drukt.

Er zit dus zeker rijtechnisch ergens een fout. Dit is niet te beoordelen via internet dus imo zul je hier echt les in moeten nemen.

Een paard dat zijn rug weg drukt, doet dit niet voor niets. Er zit ergens te veel spanning en door zijn rug weg de drukken probeert hij deze spanningen te "ontwijken".

Dit kan ook komen doordat je paard scheef is. als je bedenkt dat een paard (bijvoorbeeld) normaal gesproken rechtsgebogen is, dan betekent dit dat zijn linker spieren langer en slap zijn en zijn rechterspieren kort en stijf. Doordat er tijden het rijden stelling wordt gevraagdt aan beide kanten zonder een paard eerst goed recht te richten krijg je een soort S-bocht. doordaat de achterhand in dit geval uitwijkt naar rechts en de voorhand in een linkerstelling wordt gedwongen (onbewust misschien). Hierdoor ontstaat er ook veel spanning in de rug en zal je paard zijn rug gaan ontlasten.

maar goed dit kan een van de oorzaken zijn, en hoeft dus niet het probleem te zijn.

nicoleflens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 16:29

voorwaarts neerwaarts....mijn verzorgpaard ook,die had een schouderblesure wat door trok naar haar rug, wij mochten haar echt alleen maar voorwaarts neerwaarts rijden....en nu gaat ze super....nooit meer problemen mee gehad...

dit advies hebben wij meegekregen vanuit emmeloord (muiswinkel)
wij hadden eerst ook een fysiotherapeute maar daar werd het eigenlijk alleen maar slechter van, eenmaal kraken blijf je kraken dus begin daar niet aan....maar voorwaarts neerwaarts (dus laag en rond) helpt echt super

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 16:37

nicoleflens schreef:
voorwaarts neerwaarts....mijn verzorgpaard ook,die had een schouderblesure wat door trok naar haar rug, wij mochten haar echt alleen maar voorwaarts neerwaarts rijden....en nu gaat ze super....nooit meer problemen mee gehad...

dit advies hebben wij meegekregen vanuit emmeloord (muiswinkel)
wij hadden eerst ook een fysiotherapeute maar daar werd het eigenlijk alleen maar slechter van, eenmaal kraken blijf je kraken dus begin daar niet aan....maar voorwaarts neerwaarts (dus laag en rond) helpt echt super

dit klinkt makkelijk, maar paarden die echt last van hun rug hebben kunnen niet goed neerwaarts lopen, door bijv. een blokkade. Dus het is makkelijk om te zeggen vw-nw maar in de praktijk lastig toe te passen. daarnaast is het zo dat er paarden zijn die zo scheef gereden worden/zijn, dat ze ook niet lang en laag kunnen worden en dus eerst recht gericht moeten worden.
Maar goed dit wordt offtopic...

nicoleflens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 18:11

je zal ze er naar toe moeten werken ja,denk je dat dit paard dat in één keer deed?? tuurlijk niet...daar is tijd voor nodig