Bedreigd voelen met staart tussen de benen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bianz

Bedreigd voelen met staart tussen de benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 16:44

Ik was heel erg benieuwd naar het volgende; als een paard zich bedreigd voelt doet hij dan om die reden zijn staart tussen de benen voor hij er vandoor gaat? Of is het een teken van zich niet fijn voelen? Andere staarthoudingen als b.v. bij rugklachten trekt het paard toch zijn staart vooral schuin tegen de billen? Mijn verzorgpony ging er nl. vandaag met zijn oren plat in de nek vandoor in galop en nam zijn staart tussen de benen. Dit nadat er heel dicht naast hem een groot paard kwam rijden waar hij niet zo dol op is. Ik hoop dat jullie het antwoord weten?

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 17:01

ja dat kan idd een vorm van bedrijging zijn.. is er ooit iets voorgevallen tussen deze 2 paarden?

Bianz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 17:32

Bedankt voor je reactie! Nee er is nooit echt iets gebeurt, maar ik denk dat hij gewoon onder de indruk van dit paard is; mede door de grootte. Mijn verzorgpony is een haflingerruin van ong. 148 cm en dat andere paard is een grote knol (merrie) die niet zo van andere onbekende paarden houdt. Deze deed dan ook meteen de oren plat in de nek. Het kan dus een soort vluchtreactie zijn?

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 18:40

bedreiging kan ja, maar het is ook een vorm van stress en spanning. Je voelt dan ook dat de staart heel moeilijk los te krijgen is van het lichaam. Hierdoor is er spanning in het hele lichaam. Paard die last van de rug (of ergens anders) houden hun staart vaak ook erg strak tegen de kont aan.

Zou het niet een onderdanige reactie kunnen zijn in
paarden taal paarden met hun staart hoog de lucht in zijn vaak wat dominanter...

Bianz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 18:55

In dit geval zou ik idd eerder aan een onderdanige reactie denken, omdat hij anders nooit zijn staart tussen de benen doet; ook bij het voelen aan de staart en -wortel (optillen is geen enkel probleem) en de wervelkolom afvoelen geeft hij geen pijnpunt aan. Ik ben erg oplettend voor rugklachen, dus vandaar dat ik meteen dacht; even vragen of het ook voort kan komen uit een gedragsreactie ipv pijn.

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 01:14

super toch, je kunt maar beter te oplettend zijn dan iets over het hoofd zien

Suzan1

Re: Bedreigd voelen met staart tussen de benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 10:05

staart tussen de benen duidt meestal op angst.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 10:10

Idd angst

Er zijn ook paarden die dat doen voor de ruiter (die dus niet zo fijn zadelmak zijn gemaakt)
Die knijpen uit angst de hele kont bij elkaar en de staart zit dan strak in de kont.

Maar dit kan idd ook als er andere paarden dichtbij komen waar ze bang van zijn.
Hierbij spannen ze ook de rug.
Het enige wat je kunt doen is ze geruststellen.