jonge haflinger merrie met hoog stekgehalte voor 1st bijzet!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

jonge haflinger merrie met hoog stekgehalte voor 1st bijzet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 22:04

vandaag verveelde ik me want femke_l ging weer vroeg naar huis voor een LOTR marathon. afgelopen week heb ik van de eigenaar van de merrie een nieuwe longeersingel gehad dus die moest uitgetest worden.

elite doet het heel braaf ze reageerd netjes als dat nodig is. stap draf en galop gaat al op commando aan de longe! ook balkjes draven aan de longe is geen probleem.

vandaag dus de 1ste keer bijzet. ze deed het supper. de foto´s van de bijzet zijn pas gemaakt op het moment dat hij het "strakst" zat. als je goed kijkt zie je dan hij dan nog redelijk los hangt!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

verder heb ik helaas geen foto´s van het in en uit stappen en galoperen. ik moest dan ook zelf én longeren én foto´s maken

elite is nu 3,5. ik heb totaal 3 keer op haar gereden met super goede vorderingen. hopelijk worden daar binnenkort ook foto´s van gemaakt!

harderwijk18

Re: jonge haflinger merrie met hoog stekgehalte voor 1st bij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 22:07

Leuke beestje

maar het word tijd dat je z'n staart iets bij knipt
lijkt wel of hij er haast op gaat staan!!

lllaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 22:08

hee!
leuke haflinger! mooie bouw heeft ze vind ik!
ziet er goed uit
en idd.. er mag wel een stukje van zn staart af!

_Buddha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 22:09

Mag ik vragen hoe oud ze is?

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 22:10

Leuk beestje, lekker wollig.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 22:34

Zit die bijzet er niet alleen voor de sier? Want inwerken doet hij zo totaal niet!

Maar gaaf beestje, lekker ponyvachtje!

mariska1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 23:50

Ik vind het juist erg goed dat ze hem niet ineens zo strak doet. weet het beestje ook niet wat haar over komt. ik vind dat je heel goed bezig bent, gewoon rustig beetje bij beetje strakker doen. zeker omdat ze nog jong is. en ja misschien een stukje van de staart, maar niet teveel! (advies is mij 1x gebeurd, niet mooi!)

Somebody_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 23:52

Sjonniej schreef:
Zit die bijzet er niet alleen voor de sier? Want inwerken doet hij zo totaal niet!

Maar gaaf beestje, lekker ponyvachtje!

met dat eerste ga ik mee, de bijzet zit er nu een beetje aan, maar werkt totaal niet in, dus je hebt hetzelfde effect als wanneer je zonder bijzets longeert... beetje zonde!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 23:57

zowiezo moet je bij jonge pony's geen bijzet gebruiken? waarom willen mensen ze toch altijd zo in de *krul* hebben????
Aan mijn paarden komen geen bijzets.

Somebody_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 00:02

Cinnepin schreef:
zowiezo moet je bij jonge pony's geen bijzet gebruiken? waarom willen mensen ze toch altijd zo in de *krul* hebben????
Aan mijn paarden komen geen bijzets.

dat is dus jou mening, iedereen heeft een andere manier en een andere mening. Aan mijn jonge paarden komen wel bijzets, wel rustig, maar wel zodat ze netjes over de rug lopen, en nee natuurlijk niet kin op de borst, maar als je zoals de ts er een bijzetteugel aandoet, die eigenlijk geen nut heeft(zoals je ziet op de foto's) waarom doe je t dan?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 00:10

rudi, ze is nu 3,5 dat staat ook in de eerste post
@sjonniej en de rest over de bijzet: ik doe het eerst rustig aan. ik laat haar lekker wennen dat er nog wat naast haar bungelt. ze hoeft niet in een keer in de krul. ik doe hem beetje bij beejte wat strakker. ik ken de merrie inmiddels en weet dat je haar echt alles stapje voor stapje moet leren. anders snapt ze het gewoon niet. morgen gaat de bijzet er weer aan. maar dan een gaatje strakker. dat was ik sowiso al van plan

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 00:12

ik heb een paard staan dat helemaal kapot is door slofteugels en allerlij andere bijzet dingen waardoor ie in de krul word gezet.! Je kan je paard ook op een veel betere manier goed laten lopen ipv je hem opknoopt!

MlieZ88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 00:32

ik heb geen verstand van inrijden enzo, maar maybe id om met dubbele longe je pony te longeren? dan went hij gelijk aan de manier waarop je het gaat vragen onder het zadel en kan zn kont er leker onder worden gegooid:)?? (of passoa ofzo!)

succes

ps leuke pony!

Oscar
Forumcoördinator

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 01:26

Cinnepin schreef:
ik heb een paard staan dat helemaal kapot is door slofteugels en allerlij andere bijzet dingen waardoor ie in de krul word gezet.! Je kan je paard ook op een veel betere manier goed laten lopen ipv je hem opknoopt!

Mag het een beetje minder?

Met een discussie is niet mis (integendeel), maar je trekt nu wel erg fel van leer.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 01:27

sorry ik zal wat aardiger reageren. Ben gewoon beetje aangebrabd omdat ik mijn paardje misschien moet laten in slapen door gebruik van dat soort dingen.

Djaleesa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 02:04

bijzet is dus helemaal niet van oke hup in de krul maar als je bijzet goed gebruikt dan lopen ze ook lekker over de rug en gaan ze vanzelf nageven.. bijzet kan je dus op een GOEDE MANIER GEBRUIKEN
leuk diertje hoor meis! is goed dat je alles beetje bij beetje doet

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 04:42

ik ben der ook niet gek van, maar dit kan ieder zijn eigen manier en techniek. En er lopen zo ontzettend veel paarden rond waarvan meerendeels met bijzet etc. gelongeerd word en deze paarden worden echt niet allemaal kapot getraind. Zolang je er professioneel mee omgaat alla...

verder is het een lekkere teddy haf, super lief

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 09:54

Leuke foto's hoor. Je pony loopt leuk!

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 10:53

Leuk ding hoor!
En idd, ieder zijn manier. Op deze manier ondervindt je pony er geen hinder van. Als ze er rustig aan kunnen wennen en hulpteugels goed gebruikt worden is er niks mee.
Alleen zou ik eerder een pessoateugel gaan gebruiken Daar kan je paardje niet op gaan hangen, want dat risico heb je wel met bijzets. Verder stimuleerd die ook het achterhandgebruik, wat bij andere teugels vaak achterblijft

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 18:04

altijd dat gezeur over een bijzet

ik durf te wedden dat ELK paard wat wat ouder is een dressuur loopt, ooit een keer aan de bijzet heeft gezeten!
bijzet is NIET om hem in de krul te trekken, maar om rugspieren te trainen, evenals de slof, die mer goed gebruik dezelfde werking heeft!

dan word er ook nog gezecht dat ie er voor de sier omzit, doe jij je paardje voor het eerst een bijzet om en gelijk op het strakst? dat denk ik niet, dus heb daar dan geen commentaar over!
dit heet OPBOUWEN, later zal ze hem heus wel strakker doen,je ziet dat hij naar beneden loopt, en z'n rug dus bol maakt, dus er is weldegelijk contact maar het paard doet het grote werk met de rug/nek/kont spieren zelf!
En als ze dit een paar maandjes vol houd loopt ie straks onder het zadel op licht contact aql '' in de krul'' (aan de teugel dus!!)

ik snap niet waarom er gelijk zo idioot gereageerd word,negatief gezeur- reactie op mijn bericht AUB via de PM!!

@ TS : leuke pony heb je, voor een 3½ jarige loopt ze goed, mischien de volgende keer een shabrakje eronder? mijn ervaring is dat een singel wel een wil schuren als je pony een keer in de teugels hangt...
mischien een stukje van de staart zoals al gezecht is..
succes ermee, en ik weet zeker dat dit een goed paardje word met lekkere spieren als je zo doortraint, gewoon lekker blijven doorgaan en goed opbouwen.

Anke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 18:09

Denk dat je er goed aan doet om haar lekker rustig en langzaam aan te laten wennen aan een bijzetteugel.
Over alle hulp- en bijzetteugels geldt dat men ze gewoon goed moet gebruiken en alleen wanneer nodig...

ik vind het een leuke, vrolijke merrie, ze lijkt er plezier in te hebben!

JoRiNe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 20:48

leuke haf! ik vind dat je er juist goed aan doet hoor, om 'm bijgezet te longeren, gaat ie lekker over de rug lopen maja...laten we daar maar niet over discuseren want dat ken ik hier op bokt:P

aladinXhvj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 22:47

ik vind dat je heel goed bezig bent !
leuke haf !

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 23:24

nageven komt dus niet vanauit de voorkant...maar vanauit de achterhand! Als je er dan zonodig een bijzet om gooit kan je nog het beste de pessoa gebruiken

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 00:06

Maar die achterhand kan je goed er bij houden door voorwaarts te houden, als je een beetje kan longeren Maar nageven komt idd niet alleen vanuit de voorkant