Pony te fel met rijden...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tierania_

Pony te fel met rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 18:50

Ik ging vandaag weer rijden maar ze was veel te fel.
Dit is al 1 week zo....

Ze draaft en Galopeert veel te hard!!

Wat kan ik doen??

annepaardoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 19:07

veel stem gebruiken van hoooo rustig maar en goed inhouden, en niet te veel aansporen in de draf en galop

Tierania_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 19:12

ik spoor al niet aan en ik gebruik mijn stem

Robin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 19:14

ophoudingen maken zegt mijn instructrice altijd

miekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 19:18

Dit had ik vorige week ook met een paard.
oorzaak:
Ik zat niet goed. Ik had mijn tenen naar buiten (dus hakken naar binnen) Op die manier drukte ik dus steeds (onbewust) mijn kuiten in haar buik waardoor ze heeeel hard ging lopen en haar haast niet terug kon krijgen.
Advies: hakken omlaag en naar buiten en ontspannen zitten.

Tierania_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 19:56

... ik zal morgen kijken

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 20:14

longeer je pony eerst van te voren, zorg dat je zelf inderdaad goed zit, rijd in een afgezette bak, dat je maar een halve bak heb. rijd voltes, die openen en sluiten, veel stemgebruik, en overgangen...

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 20:20

Is de pony te fel of ben je niet genoeg baas,,? Het komt volgens mij vaak voor dat paarden/pony's een loopje nemen. Ik zou gewoon les gaan nemen en telkens als je denkt dat ie ervan door wil gaan direct terugnemen naar stap en als die in stap is goed belonen omdat ie dan doet wat je wou. Ik denk dat je gewoon niet genoeg de baas is. Wees consequent en hij zal op den duur goed luisteren

Dianta

Re: Pony te fel met rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 20:23

Voor het rijden longeren. Tijdens het rijden veel oefeningen rijden, zodat ze bezig is. Tijdens de winter zijn de meeste pony's hevig hoor.

KisSs_Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 20:23

Hollybolly schreef:
longeer je pony eerst van te voren, zorg dat je zelf inderdaad goed zit, rijd in een afgezette bak, dat je maar een halve bak heb. rijd voltes, die openen en sluiten, veel stemgebruik, en overgangen...

Mee eens
Ik vind niet dat je hem/haar moet inhouden,mijn ervaring is dat ze er alleen maar harder van gaan.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 21:08

als iemand meer wilt weten, ik heb ervaring met zo'n pittig beest, die gewoon regelmatig uitprobeer pogingen doet. Het is soms best zwaar, maar ik heb er voor gekozen dit paard te blijven rijden, en het resultaat is dat ik nu beter ben gaan rijden, en ze nu alles voor me wilt doen. het heeft wel drie jaar geduurt, en het blijft een pittige tante, maar dan is je ritje tenminste niet saai

jorien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 22:00

misschien helpt het als je hem gaat longeren of misschien moet je hem wat minder gaan voeren. ik heb er ook een hele tijd last van gehad met mijn oude pony en dat is zeer irritant.

Tierania_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 19:12

Unice_lover : Ze kreeg eerst 2 kg voer bij haar anderre baas en nu 1 kg

Ik heb haar nu al best lang en nu het koud word gaat ze heel hard galoperen

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 21:20

dat noemt men frisheid, gewoon drie uur stevig doorrijden, dan zwakt t wel af bij de mijne tenminste. gewoon geen brokken meer geven, de mijne werd er alleen maar nog heter van. staat die van jou dag en nacht binnen?

Le0nie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 22:09

Ik zie dat mensen adviseren je benen minder te gebruiken, maar dat moet je niet doen, je been moet er gewoon aan blijven anders rij je de pony nooit aan elkaar.. je moet niet trekken, zwaar zitten eventueel stemgebruik.. Veel oefening is belangrijk, het zal zelden binnen een week opgelost zijn. Beloon je pony op kleine veranderingen en houd overal RUST in.. In je zit, je handen enz.. Probeer de pony laag te rijden (niet te diep) en veel overgangen en voltes..

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 00:43

Welkom, dit heet winter
Euhh.. losgooien of longeren voor je gaat rijden.

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 00:44

Le0nie schreef:
Ik zie dat mensen adviseren je benen minder te gebruiken, maar dat moet je niet doen, je been moet er gewoon aan blijven anders rij je de pony nooit aan elkaar.. je moet niet trekken, zwaar zitten eventueel stemgebruik.. Veel oefening is belangrijk, het zal zelden binnen een week opgelost zijn. Beloon je pony op kleine veranderingen en houd overal RUST in.. In je zit, je handen enz.. Probeer de pony laag te rijden (niet te diep) en veel overgangen en voltes..

Helemaal mee eens.
Ookal gaat ie hard, houd je been eraan!! Het klinkt miss. bizar, maar als je paard er vandoor gaat, moet je ook met BEEN terug nemen
Als je je been eraan houd, heb je toch wat meer controle en laat ie zich los.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 01:37

Idd gewoon been eraan houden en blijven rijden.

En tsja...het is winter, kijk of je je paard kan longeren van te voren, los kan gooien of rij gewon een half uurtje langer door.

Niet eerder stoppen met rijden omdat die fel is (heb ik ook nog weleens zien gebeuren en dan zijn ze de volgende dag echt niet rustiger)

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 09:53

Been eraan, hand naar voren en gewoon net doen alsof er niets aan de hand is. Even losgooien van te voren kan ook helpen. Tijdens het rijden veel overgangen en figuren rijden en rijd hem maar lekker moe

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 00:09

been eraan en handen naar voren vind ik niet doen alsof er niks aan de hand is, je moet gewoon doorrijden zoals je anders doen, ben je op een volte en gaat hij er vandoor en was je net de stelling aan het oefenen? gewoon de hulpen geven die je daarvoor ook gaf, probeer stelling te houden en je paard met je stem rustiger te krijgen, en werkt dit niet de volte kleiner maken...

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 10:10

Hollybolly schreef:
been eraan en handen naar voren vind ik niet doen alsof er niks aan de hand is, je moet gewoon doorrijden zoals je anders doen, ben je op een volte en gaat hij er vandoor en was je net de stelling aan het oefenen? gewoon de hulpen geven die je daarvoor ook gaf, probeer stelling te houden en je paard met je stem rustiger te krijgen, en werkt dit niet de volte kleiner maken...

Ik weet niet hoe jij normaal rijd dan, maar ik rij mijn paarden voorwaarts zonder ze van voren tegen te houden met mijn kuit eraan. Dat is normaal doorrijden. Niet vastpakken en kuit eraan is toch niet zo gek? Dus been eraan en hand naar voren.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 10:19

dan geef je volgens mij juist t sein dat hij harder moet. tuurlijk doe ik ook mijn been eraan en houd ik mn paard van voren niet tegen, maar dat doe ik niet als hij er van door gaat, dan gooi ik m op een volte en probeer m weer rustig te krijgen... als ik mijn handen naar voren zou doen en mn been eraan dan vliegen we door de bak, dus dat snap ik bij jou even niet

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 10:23

Als je je paard terug neemt, dan heeft hij iets om "tegen aan te lopen", wanneer je geen druk geeft van voren en gewoon doorrijdt komt 98% van de paarden en pony's terug in tempo. Tis echt zo, als je paard aan de kletter gaat is dat ook de beste oplossing, hand naar voren en kuit eraan. Dan komen ze meteen terug. Als jij niet vastpakt, dan kan je paard ook niets vastpakken, omdat er niets is om vast te pakken.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 20:48

ieder zijn eigen manier zullen we maar zeggen. elk paard reageert anders, de mijne reageert daarop dat ze dus harder gaat en denk dat ze dan eindelijk mag sjeese... nou ik moet dus wel met de teugel en stem en op de volte terugnemen anders ben ik na een kwartier nog aan t galoperen.

maximee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 22:09

Praten en op zijn gemak stellen. Veel overgangen rijden dus bijvoorbeeld als je aandraaft en hij gaat heel hard moet je hem weer trug pakken en zo een paar keer blijven doen tot dat die gewoon normaal aandraaft. Dat kun je ook zo met de galop oefenen.