mijn paard smijt altijd zijn hoofd in de lucht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

laurens_vh

mijn paard smijt altijd zijn hoofd in de lucht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 20:16

als ik met mijn paard overgangen rij dan vliegt zijn hoofd direct in de lucht, eerst dacht ik dat ik te veel op de teugel reed nu doe ik de overgangen met mijn zit , maar dan loopt hij gewoon door. ook als ik zacht met mijn teugels inwerk loopt hij gewoon door, hij geeft me dus geen keus. als hij zijn hoofd in de lucht steekt kan ik hem helemaal niet meer tegenhouden, niet dat hij dan begint te bokken of zo ,hij begint alleen maar rapper te lopen . heeft iemand een oplossing? sommige op de manège zeggen een hulpteugel , maar welke?

_Martine_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 20:47

Dat deed mijn paard eerst ook, dat is simpelweg gewoon protest. Je kan er idd meteen een hulpteugel aanhangen, maar het best is om stelling en als het heel erg is, buiging tijdens de overgang te vragen. Dan gaat het over. In ieder geval heeel veel overgangen rijden, met een geringe hulp en stelling moet aan het einde lukken.

laurens_vh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 21:27

ja, maar da is wel al 2 maanden bezig en soms is het echt geen zicht hoe ik moet zitten trekken, en ik vind dat niet leuk want ik heb schrik dat ik hem pijn doe. ik ben zelf van een trens naar een pessoa bit moeten overschakelen want met een trens was het niet te doen.

laurens_vh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 22:52

ook wil ik nog eens zeggen dat hij geen probleem heeft met stelling en buiging , want dat dacht ik eerst ook maar heb daar veel op getraind maar die overgangen blijven hetzelfde

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 22:54

Dan neem je in een overgang voldoende stelling of buiging, dat ze niet met haar hoofd omhoog kan komen. Dus veel overgangen bijvoorbeeld op de volte. Is het trouwens een manegepaard of heb je les met je eigen paard op de manege?

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 22:55

Mijn paard deed het ook.
Heb nu een ander bit, en hij doet nu zelden zijn hoofd in de lucht
En inderdaad veel overgangen met stelling.
Helpt het ook niet als je een beetje knijpt in de teugels?
En dan als hij langzamer gaat, belonen.
Bij mij heeft het geholpen...

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 22:57

Die van mij had eerst een enkelgebroken bitje, maar ben erachter gekomen dat hij schaart, dus dat bit komt in zijn gehemelte als ik een beetje daarmee inwerk.
Nu heb ik dan een dubbelgebroken, en hij loopt er super mee.
Misschien kan je ook een stukje appel in zijn mond doen. Dan gaat hij daar op knabbelen, en raakt hij ontspannen. Hij kan dan ook niet zoveel meer doen met het bit.

Chrissetje

Re: mijn paard smijt altijd zijn hoofd in de lucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 01:34

als het een manegepony is lijkt het me geen nut hebben om eraan te werken aangezien er verschillende mensen op rijden..

Het kan vanalles zijn waarom het paard zijn hoofd kantelt,misschien heeft hij haken,slecht passend tuig,te klein/te groot bit,protest..
Laat anders de DA eens langskomen voor zijn gebit na te kijken
Een goede instructeur kan ook wonderen doen!

laurens_vh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 09:43

het is mijn eige paard maar we hebben nog geen trailer dus kan ik er niet mee naar de manège. hij is wel ontspannen , want hij knabelt vanzelf op zijn bit. het probleem zit hem ook dat hij nu 14 is en ik heb hem nog maar 5 maand en ik heb met de tijd ondervonden dat hij bij de vorige eigenaar erg op de teugel is gereden waardoor hij me verplicht hard te zijn in de mond anders luistert hij gewoon niet maar daar heeft hij nu ook iets op gevonden hoofd in de lucht en mond een beetje open

laurens_vh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 09:44

welk bit raden jullie aan ?

OemmiejO

Re: mijn paard smijt altijd zijn hoofd in de lucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 14:11

Hoort dit niet bij RT?

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 14:20

Als je meteen hard bent, leert hij nooit te reageren op een kleine hulp. Eerst een kleine hulp. Geen reactie --> iets hardere hulp.
Consequent zijn!

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 14:32

JVMR -> RT

PrietPraat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 14:42

Een manege paard waar ik graag mee reed had dit ook enorm erg.
De ene leraar zei doe het zo, de andere doe het zo.

Dat paard had dat niet altijd, maar wel meestal...

soms kon ik het oplossen door gewoon mijn teugels zoveel mogelijk in contact te houden, maar niet door te trekken ofzo, dan werd het alleen erger.
Dat paard gaf ook enorm op in de draf waardoor het moeilijk was om je benen perfect stil te houden, maar als dat lukte en je een regelmatig tempo had direct, ging het al stukken beter

jacomijn1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 14:51

Hoi,
mijn paard deed en doet dat nu nog wel eens. Het is een stuk verbeterd met een Mylerbit level 1 en zacht contact met de teugels. Laat geen spanning op het bit komen. Hij moet zijn vertrouwen weer in het bit terugvinden. En dat duurde bij mijn paard best wel lang.

Rambo007

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 21:11

bij mijn paard was dat ook een kwestie van vertrouwen naar mijn hand en er ging ook veel tijd in zitten dus gewoon heel voorzichtig met zulke paarden (heb gewoon enkelgebroken bit)bitten maakt volgens mij niet zo veel uit, wel heel veel geduld