HELP, paard doet het niet meer!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

paardenmaf

HELP, paard doet het niet meer!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 19:58

Zoals de titel zegt: soms doet m'n VZ-paard het niet meer!!!

Als ik aan het rijden ben gaat hij ineens bovenop de rem, ankers uit en staat stil....... ........... ................. en blijft stil staan..............

en staat stil.......

soms loopt 'ie nog wat achteruit..... maar eigenlijk vriest 'ie vast

Als je hem dan om wil draaien, draait ie alleen zijn hoofd om.... en kijkt naar je schoenen.....

Okee ik heb zo een half uur op het strand gestaan en in het bos en ik snap hier echt geen reet van!!!!!!!! Hij gaat ook ECHT niet verder.... als ik hem aanmoedig niet, als ik niks doe niet....... ik hoopte dan dat ie stiekum toch na een tijdje weer zou gaan lopen maar nee..... ik heb zo echt een half uur op het strand gestaan........!!!

Uiteindelijk moet ik afstappen om hem ergens mee naartoe te krijgen of hij draait uiteindelijk om en gaat terug.... ...... maar goed dat is wat tegen mijn principes in.

Bij de eigenaar doet hij het niet en hij vertoont dit gedrag ook niet op vaste plaatsen.

Het paard is door de vorige eigenaar ruw beleerd en veel geslagen.... (helaas) hij kijkt niet op of om van een zweep.....
dus die kan net zo goed in de kast blijven staan.

Omdat hij ongeveer 1:75 hoog is en ik niet lenig, gaat het niet echt handig om telkens af te stappen en hem aan de hand mee te nemen.

Maar goed, hij doet dat dus niet bij de anderen. Het lijkt meer een protest van hem ofzo...... hij hapt ook wel eens naar achteren zeg maar naar mij....

volgens mij vind 'ie mij niet lief ofzo.......

Anyway.... iemand tips????????

Obsessed

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 20:02

Als je er mee aan de hand buiten loopt (zeg maar vanaf het begin, dus niet wanneer je af bent gestegen na zijn stilstaan) gaat ie dan ook veel stilstaan? Jouw probleem is zo te lezen best wel groot, dus een oplossing vinden lijkt me niet makkelijk. Belangrijk is toch denk ik wel om altijd rustig te blijven dus niet gaan schreeuwen of meppen of wat. Mijne had het ook wel, maar dan in mindere mate. Als ik daarbij gewoon mn hand naar voren deed en been gaf, liep die op een gegeven wel door. Ben ook gewoon een keer net zo lang dom niks blijven doen, totdat ze zelf wel door kreeg dat het weinig zin had om stil te blijven staan.

paardenmaf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 20:05

Obsessed, bedankt voor je reactie!

Het is inderdaad een groot probleem!!!
Dat laatste heb ik ook geprobeerd, maar hij blijft gewoon staan!! Ik probeer inderdaad wel rustig te blijven.... maar ja je raakt er ook gefrustreerd van.

Meppen daar hoef ik niet aan te beginnen.... door zijn geschiedenis, doet het hem niks....

ook aan de hand blijft hij veel silstaan. Maar ik weet wel dat ie een beschermer voor zich zoekt... maar het vreemde is dat 'ie het niet bij het andere meisje doet!!!

paardenmaf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 20:06

Eigenlijk best een maf paard.............

Obsessed

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 20:07

Uhm, ik weet niet of je de mogelijkheid er voor hebt, maar misschien is er iemand anders die met je mee kan (evt. te paard) en dat jij dan gewoon vooral voorop blijft? Waarschijnlijk zal ie dan nog wel eens blijven staan, maar als het dan écht niet meer wil, laat je die ander even voorgaan. Misschien helpt het?

pretty_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 00:43

ik denk dat je probleem is dat je niet streng genoeg bent.
als het paard het bij het andere meisje niet doet is zij strenger met het been lijkt me.
zit je op les met het paard?
zo niet ik denk dat het wel een goed idee is.
volgens mij is het paard je gewoon aan het uitproberen. met eroplos meppen los je het probleem niet op als hij je niet aan het uittesten is maar het wat anders is. rijd je met spoortjes?
hoe oud is het paard?
heb je vaker problemen gehad met het paard?
ik hoop dat je er wat aan hebt.
xXx

Sunshine4u

Re: HELP, paard doet het niet meer!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 16:35

Hoi, wel interessant forum. Mijn paard heeft dat ook. Hij vriest als het ware vast en doet dan ook niks meer. Soms krijg ik 'm er wel doorheen en dan loopt hij weer een paar passen door, maar niet van harte. Andere keren is er echt niks mee te beginnen en dan maakt het ook niet uit hoe streng je bent...Hij heeft het echter alleen buiten, want de manege vind hij helemaal geweldig! Ik moet echter een halfuur rijden voordat ik naar de manege ga en op deze manier kan ik ook nooit een buitenrit maken, want we komen het weggetje nooit af...

Sunshine4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 16:38

...Het enige wat hij dan wil is zo snel mogelijk weer terug naar huis...terwijl hij in eerste instantie gewoon wel heel vrolijk loopt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 16:53

Mijn paard heeft dat ook gedaan,met buitenrijden kwam ik nooit het pad af.De mijne werd net altijd een blok beton.Ze is ook mishandeld geweest dus de zweep helpt niet die wapenen zich er tegen.Als ik afstapte en haar aan de teugels wilde leiden dan trok ze zich los en ging terug naar stal.ik heb het opgelost door grond werk te gaan doen.Sinds ze weet dat ik de baas ben kunnen we buiten rijden zonder problemen.

Laatst is ze nog één keer terug gevallen omdat ze bang was voor iets . Dat heb ik als volgend op gelost, benen blijven geven als ze stilstond of achterwaarts ging , gelijk benen los bij de minste beweging naar voren.Klinkt simpeler als het is let maar eens op hoe geneigd je bent het andersom te doen.

Sunshine4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 16:58

Sylvana schreef:
ik heb het opgelost door grond werk te gaan doen.Sinds ze weet dat ik de baas ben kunnen we buiten rijden zonder problemen.

Ik ben ook beetje bezig met Parelli, maar het voelt dan zo zwak om te zeggen van ik stop nu met rijden, eerst alleen grondwerk. Het lijkt dan net of dat je het opgeeft...Maar jij hebt dus toen ook voor een tijdje het rijden opgegeven??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 17:17

Nee hoor ik ben in de bak verder blijven rijden.Maar ik moet zeggen dat ik met mijn paard nog veel ergere problemen heb gehad zoals op hol slaan en bokken het staken was nog maar een onderdeeltje.Toen ik voor de zoveelste keer bijna verongelukt was buiten ,kwam het ineens bij mij op dat eerst braaf oefenen in de bak mischien een betere oplossing was.Dus heb ik haar dressuurmatig getraind.Het bokken en op hol slaan deed ze trouwens als ik met meerdere paarden buiten was.
Dus op een dag dacht ik nu is ze in de bak al zolang braaf ik kan wel alleen buiten.Dus ik vrolijk naar buiten en dat ging aardig tot ze op de terug weg schrok van iets en ik een half uur lang een weggetje heb geblokkeerd met toeterende auto's en al.Waardoor ze allenmaar nog meer overtuigd was ngeen stap te zetten.Ik heb het zelfde probleem als jij een groot paard wat bovendien ook niet stilstaat als je er op probeert te komen.

Ik moet ook zeggen ,dat ik het geluk heb gehad dat in de tijd dat het heel moeilijk ging mensen bij mij op stal zijn komen staan die grondwerk deden en ook les gaven.Maar ik doe zeker met dit weer nogaltijd grondwerk ze moeten regelmatig bij de les gehouden worden.Ik heb echt nooit gedacht dat ik alleen met mijn paard buiten kon.Ben dan ook super trots op mijn paard nu en vind het buiten rijden zalig.Ik moet zeggen dat ik wel vijf jaar werk achter de rug heb ,het is niet van de één op de andere dag gegaan.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 17:23

Paardenmaf, dat het op het strand gebeurd is een groot voordeel . Je hebt nl alle ruimte om het op te lossen zonder dat je bang hoeft te zijn voor ander verkeer en voor slootjes enzo .

Op wat voor soort momenten stopt hij? Voel je het van te voren aankomen of niet?

Wat je kunt proberen is bij de minste aarzeling een gang hoger te gaan rijden. Zorg ervoor dat je lang en actief blijft draven. Als hij dan toch stil staat probeer dan eens of je hem vooruit kunt krijgen door een duidelijke stemhulp te geven (alsof je aan het longeren bent 'en naar drrrrrraf'). Als hij dan in galop zit ook goed, als het maar naar voor is .

paardenmaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 18:19

Thanx allemaal voor jullie reacties, ik ben gelukkig niet de enige.

Ik doe hem maar een of twee keer in de week en dat is denk ik ook een probleem.

Apple, hij doet het niet op vaste momenten. Ik voel het ook niet aankomen het ineens BOM!! Hij heeft van zichzelf al een langzame gang dus het is zowizo al een probleem om hem voorwaarts te houden.

paardenmaf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 18:20

Apple schreef:
Paardenmaf, dat het op het strand gebeurd is een groot voordeel . Je hebt nl alle ruimte om het op te lossen zonder dat je bang hoeft te zijn voor ander verkeer en voor slootjes enzo .

Het strans is ruim een half uur rijden.... toen we er uiteindelijk stonden.... stonden we daar eenzaam en verlaten

Tessa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 18:24

misschien klinkt dit erg raar hoor... maar weet je zeker dat je paard geen pijn heeft ergens?

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 20:58

het paard probeert je enorm uit en jij bent te vriendelijk. Als hij het bij niemand anders doet behalve bij jou, dan ligt het probleem ook bij jou. Je zegt dat hij op de zweep niets doet, dan moet je een andere oplossing bedenken, want hij heeft geen respect voor je. Ga grondwerk doen en neem les, anders gaat het van kwaad tot erger. Veel succes.

Chely

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 10:27

weet niet of je er wat aan hebt, maar een pony die ik gereden heb deed dat ook...stoppen...... niet vorwaarts niet achterwaarts.

Ik kon me wel boos gaan maken maar dat had geen zin. Uiteindelijk had ik zoiets van 'jij wilt stilstaan?is goed maar dan blijf je ook stilstaan!'
Bij het stilstaan moest ze dan wel netjes blijven staan, niet eten, niet draaien.

Soms stonden we er wel twee uur, dan verveelde ze zich, wilde gaan lopen....en dan had ze pech moest ze nog langer blijven staan.

binnen een maand of twee was het stoppen over

Romy18

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 15:34

hey hey de volgende keer als je gaat rijden laad je eerst de baterij op voor je vertrekt :p nee hoor grapje. maar als hij stilstaat gaat ie dan ook niet achteruit? anders zou ik hem gelijk in de achteruit zetten een pas of 10 en dan vooruit. of inderdaad stil blijven staan al sta je er 5 uur hij wilt stilstaan ok dan staan we stil maar dan ook stok stijf stil niet eten helemaal nix wilt hij dan vooruit heeft hij even pech dan blijven we nog mooi 10 min stilstaan. of uit evenwicht brengen kan ook werken je gaat zelf gewoon helemaal naar links/rechts hangen en probeert hem uit evenwicht te brengen zodat hij wel een pas moet zetten anders ligt ie op de grond en dan weer verder rijden. Verder idd aan de hand met hem werken zorgen dat jij de leider word. Greetz

Grietzz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 16:22

Een vriendin van mij had hetzelfde probleem met haar paard. Als zij het bos in wilde ging haar paard stil staan en kwam ook niet meer vooruit. Zij heeft het opgelost door gewoon te zeggen, nu blijf je stilstaan en mag je ook geen andere kant meer op. Niet voorwaarts, niet achterwaarts, niet zijwaarts.. NIKS. Paard had het snel genoeg door en loopt nu ook lekker door en flikt het niet meer om stil te staan. Heeft er wel degelijk van geleerd. Ook zo met plassen. Niet er doorheen willen. Paard ging stil staan. Oké blijf maar staan dan, wat jij wil. Je mag alleen vooruit of stilstaan. Paard was het zo zat en liep vervolgens braaf alle plassen door. Niks meer aan de hand!

zorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 20:37

ik las dat je als je je paard probeert om te draaien, dat hij dan naar je schoenen gaat kijken. geef je wel been dan? ik heb altijd het idee dat als je alleen met teugels werkt, je het hoofd van het paard alleen draait. been zorgt er voor dat het paard ook werkelijk in beweging komt. dit was iets wat me op viel. andere tips zijn al gegeven.

xtostarlight

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 20:25

tesss schreef:
misschien klinkt dit erg raar hoor... maar weet je zeker dat je paard geen pijn heeft ergens?

Hier moest ik ook gelijk aan denken. Kan het niet dat er iets verkeerd schiet in zijn rug ofzo, waardoor hij een pijnscheut krijgt en niet verder durft te lopen?
Misschien heel simpel gedacht, maar als het bij ons in onze rug schiet ineens, ben je ook bang om verder te bewegen omdat je weet dat het dan nog meer pijn gaat doen.

paardenmaf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 15:19

xtostarlight schreef:
tesss schreef:

Hier moest ik ook gelijk aan denken. Kan het niet dat er iets verkeerd schiet in zijn rug ofzo, waardoor hij een pijnscheut krijgt en niet verder durft te lopen?
Misschien heel simpel gedacht, maar als het bij ons in onze rug schiet ineens, ben je ook bang om verder te bewegen omdat je weet dat het dan nog meer pijn gaat doen.

Ik vind het helemaal geen rare gedachte, heb er zelf ook aan gedacht.
Hij is ongeveer een half jaar geleden van top tot teen goedgekeurd. Er waren geen gebreken te zien.

Inmiddels ben ik wel gestopt met hem bij te rijden.
Er kwam een nieuwe meid voor hem en met haar liep 'ie niet eens de stal uit. . . . . . . tsjonge echt een in gewikkeld paard hoor!!!

Groetjes Allemaal en bedankt voor alle tips, bij een volgend paard zeker bruikbaar.

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 15:56

Ik heb dit probleem met inrijden van mijn paard ook gehad .Soms wel een half uur stil gestaan op het strand.........
Ik ben op gegeven moment met anderen gaan rijden dus ik heb mijn paard groepsgewijs op het strand ingereden.
mijn tip is voorlopig niet alleen op pad met dit paard zoek mensen die met jou mee willen rijden.