lastig onder zadel <=> vroeger dressuur gereden ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nobelle

lastig onder zadel <=> vroeger dressuur gereden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 19:56

Hoi allemaal! en een vrolijk kerstfeest !

Maar ik heb toch een probleem / vraagje:
Mijn 15jarige merrie heeft vroeger ( ik denk +/- 8 jaar geleden of zo) dressuur gereden, wel te verstaan bij haar vorige eigenaar.
Sinds dat wij haar gekocht hebben, is ze nog nooit 100 procent in orde geweest.
En als ik op haar wil rijden, is ze heel vervelend in de mond, en loopt ze over haar schouder weg. Maar ze is zo'n schat van een paard en we begrijpen elkaar volkomen. Daarom juist vind ik het zo jammer dat ik niet "goed" op haar kan rijden , dat ik haar niet rond krijg enz.
Wat kan ik in hemelsnaam doen ? ..ik wil dit liefst kunnen zonder enge hulpstukken zoals martingaals enz.

groetjes,
tine

di_Segno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 19:58

Goed 'opsluiten' tussen benen en teugels, Wat er aan de hand is met haar verelendheid in de mond weet ik niet... Misschien eens tandarts laten kijken? En ik denk dat lessen een goede oplossing is instructeur/trice weet het imo beter dan ik

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 21:25

Even medisch laten checken op evt. problemen? Door fysiotherapeut of osteopaat

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 22:20

Kun je eerst eens aangeven wat je exact bedoelt met "Ze is nog nooit 100% in orde geweest"?

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 22:30

Goed dat je niet meteen naar de hulpteugels grijpt. Wat ik zou doen, en wat ik zo uit je verhaal op kan maken, is kijken of alles bij het paard in orde is.
Dus het gebit laten checken door een paardentandarts, een osteopaat erbij halen om haar lichamelijk te checken, zorgen dat het tuig (zadel en hoofdstel) goed in orde is en als laatste les nemen.

joss

Re: lastig onder zadel <=> vroeger dressuur gereden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 13:28

Komt ze weer . Heb je al het zadel en en paard na laten kijken door een goede zadelmaker? Wist je dat 80 % van de zadels niet goed ligt op het paard? Ik hamer hier zo omdat ik gezien heb wat een niet goed passend zadel allemaal kan aanrichten.

nobelle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 13:58

- met "ze is nog nooit 100 procent in orde geweest", bedoelde ik het volgende :: Nobelle heeft sindsdien altijd al ergens last van gehad ( dan van een blaar, dan van haar, knie, dan van haar, rug, dan van dit en dan van dat...het laatste was eind augustus. de hoefsmid was geweest voor haar en had haar kreupel gemaakt ! toen is er 4 maal een DA bijgehaald, een osteopaat, de smid is opnieuw 2 maal langs geweest en uiteindelijk hebben we een natuurlijke "hoeftherapeut" laten komen voor haar. en sindsdien is het heel heel veel beter ) dus, laat ons zeggen, ik heb er nog nog mee kunnen "doortrainen". En als ik haar dan berijd, is ze altijd lastig in haar mond ( bij mij toch meer als bij hele goede ruiters, maar die zijn wel enorm hard ! en dat wil ik liever niet )
- ik wil dit alles dus het liefst bereiken vanuit het standpunt: "rij niet uit woede, maar uit begrip en gevoel" Maar hier zal ik nog aan moeten sleutelen. Niet dat ik nnu met woede rij hoor
- en het zadel: dat heeft de verkoopster, een goede vriendin van ons gecheckt. Dus die zal er normaal gezien toch wel niet over liegen hoop ik ?
- ten laatste merk ik toch op, dat als ze zonder bit en zadel gelongeerd wordt, dat ze beter loopt :s ik begrijp er echt niets van . hoewel ik echt alles doe en probeer voor haar

alvast heel erg bedankt voor de reacties! ik hoop dat er nog gaan volgen

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 14:12

Tandarts bellen? Probeer haar gewoon naar je hand toe te rijden zonder dat je in de mond zit.Handen naast elkaar en niet trekken..lekkere ontspannen hand..

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 15:11

Hm, klinkt alsof je het over Stippeltjes hebt. Ik weet niet of je mijn topic (roze onderschrift) volgt, maar daarin vertel ik dus over de merrie die ik reed en ook zo verdomde moelijk met haar mond doet, terwijl je wel ooit heel goed gereden is, want je perst er zo de moelijkste oefeningen uit als ze eenmaal ontspant. Mijn nadeel was daar dat er tussendoor lessers op rijden die op haar rug bonken en in de mond rukken en haar met het hoofd omhoog en weggedrukte rug laten lopen. Ik moest dan twee keer in de week in een half uur proberen ontspanning te bereiken. Dat werd steeds moeilijker. Maar dingen die ik met haar probeerde en waar ik wisselend succes mee had (want het was maar net hoe fris of beledigd ze was) zijn:
Handen extra laag en breed houden, met name in draf lichtrijden en galop in verlichte zit. Ontlast de rug wat, en het bit blijft in elk geval op de lagen werken. Zodra paardje wat ronder kwam, natuurlijk langzaam de handen naar de goede plek brengen. Zeer los in de armen worden. Let op, behoorlijk spanning op de teugels, dus de teugels vrij kort pakken, maar dan de arm helemaal loslaten vanuit de schouder, zodt het paard ze mee kan nemen in alle bewegingen. Dit hoort trouwens altijd het geval te zijn, maar is niet altijd even makkelijk... probeer geleidelijk steeds minder spanning te hebben.
Verder deed ik wel buitenteugel vast en binnenteugel soepeltjes in het ritme van de pas naar me toe halen. Denk erom dat je niet rukt.Soms deed ik het andersom, dus binnenteugel weerstand bieden.
Handen gewoon vastzetten op de plek waar ze horen, boven de schoft, handbreedte uit elkaar en haar maar laten doen waar ze zin in had, maar niks geven, niks nemen, tot paard nageeft en dan soepel worden.
Het meeste, beste succes had ik met heel veel figuren rijden en met name waar links-om en rechts-om kort op elkaar worden afgewisseld, als kleine S, kleine 8, voltetje linksom gevolgde door voltetje rechtsom en slangevoltes met meer dan 5 bogen. Eerst in stap en daarna ook alles in draf en afwisselend stap en draf.
Veel overgangen rijden kort op elkaar kan helpen, hoewel ze daar soms stugger op werd.
Volte vergroten en verkleinen in alle gangen.
Wat goed helpt, maar ik niet kon doen, is balkjes (4-8 achter elkaar) lopen, ook op de volte. Als je ze op de volte legt, kun je varieren in pasgrootte, naar binnen toe liggen ze immers korter op elkaar dan buiten..

Enne praten en onmiddelijk belonen door met een hand door de manenkam te gaan zodra ze goed loopt.

Ik zou zeggen probeer alles...
En een dikke deken onder je zadel is altijd prettiger voor beide.

Oh, en Stippeltjes staat op stal bij een aankomend dierenarts, dus lichamelijke problemen zijn vrijwel uitgesloten en hij heeft ook meteen haar tanden gedaan...

Oh en vooral goed werken aan je eigen onafhankelijke zit. Hoe beter jouw zit, hoe makkelijker een paard onder je ontspant.

joss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 15:53

Een verkoopster is nog geen zadelmaker!!!!!
Aangezien ze ook last heeft (gehad)van haar rug is het toch verstandig om het zadel nog eens na te laten kijken

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 16:38

Ik zou trouwens zelf zo´n paard eerst even een maandje vakantie in de wei geven en dan fris opnieuw beginnen.

nobelle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 19:27

ja, da heb ik ook gedaan, en niet juist 1 keer. Ze heeft telkens als er zoiets was, ongeveer een maand op wei gestaan. Dus aan verzorging en liefde is er geen gebrek!
alvast weer bedankt ! ...en lusitana: ben jij echt schrijfster ? Anders zou ik het toch eens op een boek wagen, want je schrijft echt boeiend !
ps: heb vandaag tussen de sneeuwvlokjes gedraven

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 19:35

Dank je.
Ik ben echt schrijfster, van stripverhalen, korte verhalen en artikelen en ik heb een boek geprobeerd gepubliceerd te krijgen, maar men was wel enthousiast over mijn schrijfstijl, maar viel niet voor het verhaal, daar mankeerde van alles aan. Nu wil ik het ooit wel eens herschrijven. Binnenkort ga ik mijn kansen wel weer beproeven.

Sneeuw? Tjee... Hier regent het. Maar dit is allemaal wel erg off-topic...

On topic, na zo´n rust periode moet je alles weer langzaam opbouwen, dus veel stappen aan de lange teugel en na een week stappen pas weer eens ander werk gaan proberen.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 26-12-05 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Arielle_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 19:36

ik zou in ieder geval iemand vragen om je les te geven..
en je had het over mensen die haar hard aanpakken, ik weet niet hoe ze dat deden, maar je moet natuurlijk wel consequent ( zo schrijf je dat toch? ) blijven..
veel succes ermee!!

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 19:37

Les nemen.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 19:43

Arieskuh schreef:
ik zou in ieder geval iemand vragen om je les te geven..
en je had het over mensen die haar hard aanpakken, ik weet niet hoe ze dat deden, maar je moet natuurlijk wel consequent ( zo schrijf je dat toch? ) blijven..
veel succes ermee!!

Consequent is altijd hetzelfde reageren, hetzelfde doen. Niet de ene keer toestaan dat ze iets doet wat je de volgende keer niet toestaat. Dat heeft op zich niks te maken met of het "hard" of "zacht" gebeurt. Hard aanpakken is niet persee consequent zijn. Kan ook gewoon hardhandig optreden zijn. En daar los je geen problemen mee op, maar creeer je problemen erbij. Paard dat vanuit angst reageert, zal meestal niet doen wat je de bedoeling is. Meer straf-meer angst-verkeerde reactie-weer straf... zie je dat dat verkeerd gaat?
Beter is het die dingen die goed gaan belonen Dan krijgt paardje meer vertrouwen, durft te proberen wat je bedoelt-beloning-meer vertrouwen-meer goede dingen-meer beloning-nog beter.... zie je dat zoiets beter werkt?

Arielle_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 19:49

mmmm, ben ik deels met je eens, maar toch niet helemaal

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 19:55

Nou, gooi er maar uit wat je niet bevalt, kan ik het toelichten...