Nieuwe stal met behoorlijk zware bak, hoe opbouwen???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mariek1983

Nieuwe stal met behoorlijk zware bak, hoe opbouwen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 19:35

Ik ga van een vilt bak naar een bak met behoorlijk zwaar zand. Als ze losloopt heeft ze er al best moeite mee op sommige stukken! Ik laat haar nu veel grondwerk doen om te wennen aan de bak. Hoe kan ik het rijden gaan opbouwen??? En wordt dressuurmatig rijden nu meer een probleem vanwege de zwaarte van het werken?
Zat zelf te denken aan veel stappen met veel wendingen, kleine volte´s. En kort draven en een klein galopje. In totaal zo´n 20 min. en dan lekker stappen op de verharde weg. Of eerst goed instappen op de verharde weg zodat ze al warm gedraaid is!

Wat denken jullie???

Liefs Mariek

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 03:31

wordt de bak verder veel bereden?? of is de bak zo zwaar dat hij eigenlijk niet goed te berijden is??

Juist in een zware bak moet je uitkijken, een blessure is snel gemaakt. Daardoor zou ik er juist niet voor kiezen om veel te wenden en kleine voltes te draaien, hierdoor wordt het alleen maar lastiger en zwaarder.

astridh

Re: Nieuwe stal met behoorlijk zware bak, hoe opbouwen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 08:40

Andere stal zoeken of de stalhouder vragen er iets aan te doen. Een zware bak is funest voor een paard. Voor staparbeid kan het prima maar voor een gewone training is het vragen om problemen.

Ik snap dat dit niet het antwoord is waar je op wacht maar wees er echt heel voorzichtig mee. Succes.

CK88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 09:01

met astridh eens dat is vragen om peesblessures en verslijting van de spieren...
De bak goed spoeien en slepen helpt meestal wel, maar het best is denk ik een nieuwe bodem, zo duur hoeft dat niet te zijn, laat dit zand mengen met houtsnippers, dat helpt meestal af erg goed

Stel het de stalhouder eens voor

Daantje1981

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 09:11

Ook ik ga mee met astridh. Ik ben zelf pas van stal verandert omdat de bak bij de vorige stal veels te zwaar was. Er werd van alles aan gedaan, geleept en besproeid, maar de bak bleef te zwaar. Funest voor de spieren en pezen. Je paard komt gewoon niet weg in een zware bak.
Of ze moeten duidelijk iets aan de bak doen. Of je moet echt op zoek naar een andere stal.

Mariek1983

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 10:45

Ja er wordt gewerkt aan de bak, hij is al 10 keer beter als een tijd terug hoor ik van iedereen. Maar ja ik zie wel dat mijn paard er veel moeite mee heeft als ze al losloopt! Dan zit ik er nog niet eens op!
Dus jullie zouden dus veel hoefslag rijden dus? Die is wel het beste begaanbaar...

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 23:24

Ik zou juist niet veel kleine wendingen rijden.
Maar ander vraagje: hoe oud is je paard?
Dit vraag ik, omdat juist een jonger paard extra kwetsbaar is met zo'n bodem.

Mariek1983

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 11:12

ze is alweer 17 dus ook wel blessure gevoelig denk ik

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 20:27

of wat aan de bak laten doen door de eigenaar of naar een andere stal verhuizen.
(je gaat toch niet vrijwillig je paard kapot rijden?)

wat wil je ermee bereiken als je paard al zo moeilijk zelf erin loopt hoe kan het dan dressuurmatig ooit goed lopen ...

Mariek1983

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 23:37

Ja precies, dat is ook mijn punt! Ik huur nu binnenbak tegenover. Maar er zal op korte termijn een oplossing moeten komen. Maar dochtertje van de staleigenaar die rijdt er wel gewoon in met dr Haf. maar die rijden western dus is toch al meer lomp ploegen zeg maar. ik heb nog nooit in die bak gereden, durf het eigenlijk niet aan. ben veel te bang dat ze blesuure's gaat krijgen. ze loopt er alleen los in af en toe. Dan kan ze dr eigen tempo bepalen. Maar t is niet ideaal

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 00:38

Komt er op korte termijn een oplossing dan?
Elke keer een binnenbak moeten huren is ook niet echt handig lijkt me...

Mariek1983

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 10:20

Ga het vandaag bespreken dus ben benieuwd