wat is nou precies de basis van een paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lilliputter

wat is nou precies de basis van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-05 19:43

hoi hoi,

dit is eik ook meer een discussie vraag,maar wat wordt er nou precies mee bdoelt met de basis van een paard?en hoe start je de basis bij een jong paard?

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 19:53

bedoel je de basis qua opvoeding of qua rijtechnish?

Lilliputter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 12:25

qua rijtechnisch

Navidad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 12:50

kwa rijtechnis is de basis een goede balans, op zijn eigen benen kunnen lopen en goed de hulpen begrijpen.

verder is de basis ontzettend groot, licht ook aan de combinatie ruiter en paard.

vooral een jong paard heeft dus een goede opleiding nodig, een jong paard begrijpt ook nog niks dus. daar heb je tijd voor nodig en kan een half jaar over heen gaan.

hoe lang een paard erover doet om de basis te begrijpen, is dus ook niet te zeggen bij het ene paard gaat het sneller als de andere.

bij mij is dus pas een goede basis als mijn paard mijn hand ook helemaal volgt, goed op de hulpen is, nette overgangen kunnen rijden, goed recht kunnen richten, tussen twee benen kunnen houden, nette figuren kunnen rijden, voltes gebrokenlijk exc.

kijk naar de wedstrijdniveaus, een b proef is dus een basis proef wat je moet kunnen rijden voordat je verder gaat, dus dat moet je ook vlekke loos kunnen rijden, als je aan het wijken exc begint, daarnaast komt idd lekker over zijn rug kunnen lopen, laag in kunnen stellen en naar oprichting kunnen rijden. dan ben je meestal wel een jaartje verder

Woodstock

Re: wat is nou precies de basis van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 12:59

Ontspanning, wederzijds vertrouwen, op eigen benen lopen en gehoorzaamheid, simpel in theorie; moeilijker in de praktijk voor velen

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 14:01

Woodstock schreef:
simpel in theorie; moeilijker in de praktijk voor velen

amen, dit is zeker een goede geduld is daarbij ook zeker een schone zaak. je moet naast al dit ook nog jou jonge paard in balans kunnen houden, veel mensen brengen hun paard uit balans door bijvoorbeeld op het verkeerde been te lichtrijden, omdat een jong paard weinig balans heeft en je op veel dingen moet letten, bijvoorbeeld geen verkeerde dingen aanleren is dat ook extra moeilijk.

zelf goed in balans blijven helemaal in de overgangen, van voor afblijven, het tedere mondje.

enkel wat aanleuning om hem een klein beetje richting de balans te helpen.

het rechtstellen van een jong paard is ook niet echt makkelijk, heb je heel veel werk aan, een paard wat niet goed recht tussne je benen loopt, kan dan dus ook zijn balans niet goed vinden. en dus ook zijn rug niet goed gebruiken.

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 18:49

ben het absoluut helemaal eens met navidad:)

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 18:58

Ik ook, heel goed gezegd

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 17:56

de absis van het paard zijn de hoeven

Even serieus, volgens mij is je basis in orde als je paard soepel, nageeflijk, recht, voorwaarts en goed aan de hulpen is.
En daar ben ik zelf dus nog lang niet!