vind jij jezelf goed rijden en waarom of waarom niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lilliputter

vind jij jezelf goed rijden en waarom of waarom niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-05 19:34

hooi hooi,,

wat vindt jij van je rijstijl???
en waarom vindt je dat? en als je vindt dat je het niet goed doet,of dat je denkt dat kan beter of ik weet het niet,dan plaat shier je reactie,mischien zijn er mensen die je tips kunnen geven!

gr rachel
Laatst bijgewerkt door Lielle op 03-01-06 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: typo in titel

abcde123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 19:37

Ik vind dat ik zelf best netjes rijd, ik rij op een eerlijke manier, en vooral eerst goed de basis erin, die krul vind ik nog niet zo nodig.

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 20:04

ik ga mezelf niet beoordelen
maar ik vind mensen goed rijden als ze letten op (en dan niet doen alsof en ondertussen..):
- de anatomie/bespiering van het paard in rust en beweging
- Werken aan de hand net zo belangrijk als onder het zadel
- goed aan kunnen voelen of er rijtechnish iets niet klopt
- zacht en correct zijn
- goede onafhankelijke zit hebben
- geen hulpmiddelen etc. nodig hebben om een paard goed voorwaarts neerwaarts te rijden
- en iemand die het vw-nw , lang en laag, actieve achterhand, subtiel aan de hulpen, rechtrichten, oprichting na streeft.

Mensen denken als snel dat ze goed kunnen rijden of lesgeven, maar geven dan adviezen waar ze eigenlijk geen kaas van gegeten hebben. Vaak zie je ook veel mensen met een hoge dunk van zich zelf maar als puntje bij paaltje komt dan zien ze niet eens dat het paard lichamelijk niet goed functioneert of wat dan ook.

mini_bienie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 20:31

Nee, ik vind van mezelf dat ik absoluut niet goed kan rijden. Ik heb altijd redelijk goed gereden, was M2 met mijn paardje, maar ja, paardje ging dood, Mini_bienie stopte met rijden. Nu, 3 jaar later, ben ik weer begonnen met rijden, maar het gaat niet, het wil me gewoon niet meer lukken. Tuurlijk, rustig aan beginnen, maar ik kan het niet, ik wil NU weer kunnen wat ik toen kon, en dat lukt me niet meer. Soms denk ik er zelfs over om maar gewoon niet meer te gaan dressuuren

Crista

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 20:52

nee ik vend mezelf gaan sterruiter maar dit komt hoofdzakelijk door mijn houding...
ik zit in de galop heel erg voorover
en als mijn paardje niet meewerkt met wat ik wil wil ik wel eens boos worden (weet dat het niet helpt.....)
en dan wordt ik soms ook wat hardhandig.... dan wordt mijn paardje opstandig en dbedenk ik me ineens waar ik meebezig ben...en dan koel ik altijd wel snel af, gelukkig komt dat besef steeds eerder.... en half jaar geleden kon ik namelijk rustig een half uur zo door blijven rijden.... nu niet meer gelukkig ben ik er nu altijd al na 10 minutenacher dathet niet werkt.

op een moeilijk paard kan ik ook best weg komen, en als een paard gaat bokken blijf ik ook wel aardig zitten....

dus ik vind niet dat ik bagger slecht rij, maar het kan natuurlijk altijd stukken beter....

jacomijn1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 22:27

Nee, ik heb geen natuurtalent, ik heb een heel lief paard en het geduld wat zij voor mij moet opbrengen om mij het rijden te kunnen leren zou ik haar niet na kunnen doen.
Zij leert mij meer goed te rijden dan ik haar.

Daantje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 22:32

nou laat is dan maar zeggen wat ik van mezelf vind.
nou ik ben absoluut geen natuurtalent en geen topruiter.
ik ben zelf vind ik beter gaan rijden. maarrrrrrrr nog lang niet goed.
ik kom afentoe tesnel in met een te strenge harde hand endat ben ik mezelf aan het afleren.

sharonaollie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 22:35

Iedereen heeft wel wat met rijden.Niemand kan of rijdt perfect.Dan kan je mij niet wijs maken.En ook ik vindt mezelf niet heel goed rijden...Wie nou wel.Je hebt ze er wel tussen die goed kunnen rijden.Maar die hebben ook wat..

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 00:01

ik ga steeds beter rijden....maar wil nog een stillere beenligging bijv..

ik vind eerlijk rijden zeer belangrijk!!
ik denk continu aan het ''waarom''.
ik heb een zachte hand en veel geduld.
ik ben erg consequent erop maar ook ernaast...
mijn ponys weten wat ze aan mij hebben....

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 00:25

Nee ik vind mezelf absoluut niet goed rijden, eerder slecht.
Ik kan opzich wel rare bokkesprongen uitzitten, en ik stap overal op. Maar mijn houding, ik walg er van..

_hannah_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 01:14

nou, ik vind mezelf nou niet echt goed rijden ofzo. Vind wel dat ik de afgelopen maanden vooruit ben gegaan. weet van mezelf wel waar ik nog goed aan moet werken, vooral m'n handen

Kelly_ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 01:22

Nee ik kan helaas niet goed rijden.
Ik heb echt geen talent.. moet gewoon hard werken voor alles. is daar niet een spreekwoord voor? "je krijgt wat je verdient" (o.i.d)

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 01:46

Nou ik ben alles maar geen sterruiter, ja leuk voor buitenritten etc maar aan het dressuurmatige mag nog heel wat geschoold worden. Maar het is een voordeel dat ik dat zelf ook weet.

Ben niet iemand van het ruk en pluk werk, ik kan me groen en geel ergeren aan mensen die hun paard in de krul vastzetten terwijl het paard verder uit elkaar loopt.

Aangezien ik eigenlijk altijd western heb gereden en nu sinds kort met dressuur ben begonnen heb ik af en toe nog waslijntjes en ook mn been ligging is wat meer naar voren (vooral met doorzitten) ipv het iets naar achteren brengen van mn benen. Ben nog een beetje aan het ontdekken wat de spanning zeg maar op de teugels moet zijn ben soms bang dat ik te hard ben met mn handen maar hoor juist dat het omgekeerd is.
Paard mag best een geintje uithalen maar klaar is klaar en als ze proberen over me heen te lopen probeer ik ze wel direct op hun plaats terug te zetten denk dat ze opzich wel weten wat ze aan me hebben.

Pops

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 01:53

Ik doe gewoon mijn best en werk ervoor
Neem lessen en blablabla en doe wat met de commentaar die ik krijg ...
Ik zeg niet dat ik goed rijd, maar slecht ben ik ook niet
Mijn paard is redelijk moeilijk dus heb je wel altijd het gevoel dat je slecht bent als iets weer eens niet lukt... Daar heb ik mij nu over gezet en probeer gewoon het beste eruit te krijgen

SSDesign

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 09:41

Ik vind mijn rijstijl opzich helemaal niks, want ik voltigeer ook en dat samen is redelijk moeilijk (houding is totaal anders), maar ik durf wel wat, en kan dus eigenlijk toch moeilijkere en jonge paarden rijden...

So0p_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 09:44

ik vind het helemaal niks ik zit teveelnaar vooren zoek naar centjes heb piano handjes enz enz....

maar rijd wel gewoon op paarden pony's
dus zo slecht zou het ook weer niet zijn

Tam_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 09:51

ik zir soms te ver naar achter maar ik blijf er op zitten als sonja weer eens gaat rennen en bokken!

Siddieqje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 12:23

Ik ben de laatste tijd wel tevreden over mezelf. Ik ben de laatste 3 maand enorm veel vooruitgegaan doordat ik nu een eigen paard heb en 2 keer privéles per week.

Verbeteringen:

- kijk nu meestal voor me uit
- benen liggen al véél beter en véél stiller
- zit meestal recht
- houd mijn handen veel beter al
- ben zacht voor mijn paardje en probeer haar zo weinig mogelijk te storen.

Nog aan te werken

- af en toe nog kapstokvoeten (is al beter dan vroeger)
- benen moeten nog stiller
- op rechterhand moet mijn rechterhand meer naar omhoog ipv op de schoft
- hielen nog iets meer uitdrukken met momenten
- soms iets strenger zijn maar daar ben ik aan, aan het werken.

Dus relatief tevreden over mezelf, maar ik zeg altijd ,alles kan beter dus ik ben er dan ook enorm aan aan het werken.

Kelloriejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 12:24

Het kan altijd beter.
Goed is nooit goed genoeg!

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 13:20

Ik vind het goed voor mijn niveau.
Natuurlijk kan het altijd beter, maar op het moment ben ik gewoon tevreden over mijn rijstijl, we leren elke keer wat bij en aangezien je nooit uitgeleerd bent.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 15:02

positieve punten:
ik rij eerlijk
zachte hand
consequent - naar voren is naar voren, terug is terug
ik rij afwisselend
ik weet waar ik mee bezig ben als ik rij, dus ik 'doe niet zomaar wat'
ik heb er plezier in

negatieve punten/verbeterpunten:
ik ga soms in draf en galop wat voorover zitten (dringend zitles nodig )
hakken meer uitdrukken
meer lef hebben om te blijven rijden als een paard schrikachtig is, ook in proeven
ik moet het hebben van trainen en niet van talent

kwadraatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 15:40

Aan mijn houding valt soms ook nog wat te wensen over;

In draf zit ik soms erg ver naar voren.
Vroeger bleef ik soms naar onderen kijken (geld zoeken dus)
dat heb ik me gelukkig afgeleerd.
Verder mogen mijn benen wel wat meer naar achteren.
Beter aan kunnen voelen of ik in de goede galop zit.

Verder vind ik een lekker tempo en ontspanning erg belangrijk.
En natuurlijk consequent zijn.
Dat zit denk ik wel goed.

Verder zal er nog wel iets zijn wat verbeterd mag worden.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 15:49

ik heb 2 jaar geen les gehad, en nu mijn merrie drachtig is, zit dat de komende 5 maanden er ook niet in. ze is op 2 april uitgerekend dus ik hoop haar dan een paar weken daarna op les te doen. waar ik dus super veel zin in heb. ik rijd zelf 2 keer per week, alleen in de bak. ik heb mijn merrie in de 2 jaar aan de teugel leren lopen, en leren wijken. stelling wat buigzamer gemaakt en ze kan soms al vierkant halthouden. waar ik erg mee zit is mijn houding. Niemand zegt of ik goed zit. want ik rij alleen. Dat vind ik wel jammer, ben daarom bang dat ik dus raar zit. daarom probeer ik mij zo goed te trainen, zodat ik er dan niet belachelijk uitzie. vind mijzelf aardig rijden, omdat ik heeeeel veeeel geduld met mijn merrie moet hebben, maar technisch gezien weet ik het niet. we rijden heel ontspannen en het zit goed, maar ziet het er goed uit? dat is de vraag
check mijn profiel voor 2 fotootjes....

Frank

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 15:53

Tsja! wat versta je onder goed rijden!
Ik ben altijd lief voor het paard, probeer niet hardhandig te zijn.
Rijtechnisch zal er vast wel iets te verbeteren zijn, maar mijn basishouding is wel voor elkaar hoor!

Verder zit ik goed in het zadel, ook bij wildere paarden. Ben er bijna niet uit te krijgen.

Roosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 16:54

Haha.

Nou kijk; als ik ja zeg ben ik arrogant, als ik nee zeg, heb ik geen zelfvertrouwen of zoek ik naar aandacht en complimentjes.

Ik heb zo mijn minpuntjes en pluspuntjes zeg maar.
De ene keer gaat het hartstikke goed, de andere keer niet.