Foute springtechniek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Manuella23

Foute springtechniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-05 18:38

Hier zijn misschien al wel wat topics over geweest maar dan kan ik ze niet vinden. Maar m'n paard zet altijd te vroeg af.
Afbeelding
Daardoor springt hij vlak (zit als beginnende ruiter wel goed ) maar geraakt hij niet echt hoog. Ik ben geen springheld maar ik probeer heb goed door te rijden op de sprong en zelf voor de sprong goed achteruit te zitten. Ik heb ook al grondbalkjes en in-en uitjes geprobeert maar deze komen nooit goed uit (paard is 1.50m dus daar mogen ook tips voor gegeven worden)
We springen vaak vanuit draf en dan lukt het wel beter maar als ik dan vanuit galop wil springen breekt hij uit of springt hij gewoon veel te vroeg. Wat kan ik hieraan doen?

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 20:51

Hmm.. moeilijk probleem, want hij kan wel springen! Hij legt erg mooi zijn benen tegen zn lichaam aan. Misschien is er iets mis aan zijn zicht? Want vind het raar dat een paard zo vroeg gaat afzetten terwijl je er alles al aan probeert te doen.. Misschien is het ook een beetje onzekerheid bij het springen? Maar ik zou gewoond ie balk er voor blijven leggen en uit galop bljven proberen, want uit draf kunnen ze niet zo goed springen dan uit de galop.
Agg.. en als het gewoon echt niet lukt, kappen ermee. Straks gebeuren er nog nare dingen enzenz.. en dan was het je ook nooit warad geweest denk. Maar vedrer: paard springt echt goed!

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 21:00

Ik vind zijn springtechniek wat minder. Hij zou zijn hoofd meer naar beneden mogen brengen en zijn benen meer onder zich in mogen klappen. Maar tis maar 1 foto natuurlijk.

Hoe liggen jou balken eigelijk? Vallen ze makkelijk als hij ze aantikt? Kan het niet goed zien. Maar tis wel belangrijk.

Op welke afstand leg je dan een balkje voor de hindernis? Want dat zou wel een goede oefening zijn.
Verder zou je nog kunnen proberen (als je er genoeg materiaal voor hebt) om een brede sprong neer te zetten. Dan haalt hij het namelijk niet zo makkelijk als hij vroeg afzet. Maar tis wel een risico, want misschien land hij de eerste keer wel heel erg lomp er middenin.

Jimbo

Re: Foute springtechniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 21:04

galopbalkjes, 3 meter uit elkaar leggen en dan op de lange zijde van de bak 5 achter elkaar leggen ofzo.
daarna kan je best eens een keer in/uitjes (ook 3 meter uit elkaar) proberen ofzo, dan moet ie toch eens een keertje zelf uitmeten

vanuit galop aanrijden
balkje, hindernisje +/- 20 cm hoog ofzo, balkje, hindernisje, hindernisje.
als het niet goed uitkomt dan weet hij de volgende keer dat het anders moet

wel een mooi beestje, succes

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 22:26

Ik mag het graag zien dat een paard zijn benen naar zijn hoofd brengt ipv hoofd naar benen. Is prettiger bij de landing. Dit paard taxeert de hoogte goed in. Hij springt wel vroeg maar zal helemaal horizontaal komen boven de hindernis en dat zit makkelijk. Het staart gebruik vind ik ook goed. Ik vind dit paard mooi springen de timing kan nog wat bijgeschaafd worden, maar dat is ervaring.

Leg op 3 mtr. eens een drafbalk.

Maartje__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 00:36

Ligt niet aan het paard, maar aan jou .. Je kunt het idd wel wat verbeteren om eens galopsprongen te leren tellen, en het te leren zien..

leg 2 balkjes maximaal 10 mter uitelkaar. Ene keer rij je bijvoorbeeld 3 galopsprongen, andere keer 4.. (hangt er natuurlijk af hoever je balken uit elkaar liggen).. Kijken hoeveel galopsprongen je minimaal kunt haren, en maximaal..

Dan moet je voor jezelf gaan beslissen, nu rij ik er 5.. Dat probeer je dan, en na veel oefenen begin je te zien "als ik nu net iets doorrij, dan kom ik perfect op de sprong uit" of "als ik nu net wat inhou, dan kom ik beter uit".

Na echt veel oefenen krijg je dat inzicht, en zul je zien dat je vrijwel altijd goed uitkomt. En met dit oefenen zal je paardje ook beter kunnen taxeren, maar het gaat er vooral om dat jij het leert. Want op bepaalde hoogtes zul je echt niet zonder kunnen.

Succes ermee, en voor vragen kun je pb'en

btw: je kunt natuurlijk ook varianten hierop bedenken, denk aan bochten, meerdere balkjes, en lage kruisjes. En probeer er idd beetje op te letten dat je hem iets nageefelijker naar de sprong toe rijd, hem voor los laat, zodat hij zijn rug minder wegdrukt..

[edit] Je zegt dat je "hard" naar de sprong rijd, en juist dat is fout. Dan krijg je veeel eerder dat hij vroeg afzet, omdat hij enorm groot galoppeerd, en er (volgens hem) geen galoppsprong meer past. Dus dan zet hij maar vroeg af.. Als je hem verzameld, passen er meer galoppsprongen vanaf het punt waar hij dan is en tot de sprong..

Achteruit zitten is idd goed, maar hou goed in de gaten dat je tijdig naar voor gaat zitten, en niet de teugels teveel trekt.. (weet niet of je dit doet hoor, maar zeg het gewoon even want je ziet het vaak )

Manuella23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 20:59

ik heb zelf nog bijna nooit springles gehad. Die ene keer dat ik les had zei da lesgeefster dat hij niet hoog kon gaan omdat hij te vlak (te horizontaal) sprong. Maar ik denk dat ik gewoon lessen ga nemen, want via bokt is het niet altijd even duidelijk, aan 1 foto hebben jullie natuurlijk niet veel.
Maar eerst moeten we onze dressuur wat bijschaven want hem inhouden in galop en zo'n dingen lukt nog niet al te best, en hieruit besef ik eigenlijk dat het wel belangrijk is. Zelfs een sprong van 80cm ofzo springt hij nog makkelijker vanuit draf dan vanuit galop. Nog bedankt voor de tips!

Ulissa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 00:52

Kijk maar in mijn profiel foto 2. Dit paard springt zoals het moet verspilt geen energie op de hoogte weet precies wat het nodig heeft. Dit doet jou paard ook vandaar dat ik zeg dat dit paard een mooie springtechniek heeft. Op deze foto misschien wat te vroeg afgesprongen. Rij eens een keer naar de hindernis en zet hem/haar op 6 mtr. pas in galop, je zult zien dat de sprong veel beheerster wordt ipv in volle galop er op afstormen.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 13:37

Inhouden voor de sprong, beetje verzamelen dus en dan vlak ervoor extra been geven.

eknein

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 17:01

Ik wou precies het zelfde zeggen als OemmiejO .. Inhouden, en wanneer je denkt, nu moet hij afzetten. Geef je been, en laat je de teugels wat vieren ..

Manuella23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 14:38

Ok ik heb nog springfilmpjes van me gevonden. Ik schaam me er wel een beetje om hoor Maar hier kunnen jullie wel zien dat hij vantui draf springt en vanuit galop meestal niet:
Ik kan hem trouwens niet verzamelen in galop want dan gaat hij met z'n achterbenen draven echt rare passen en dan lukt het helemaal niet.
http://www.zippyvideos.com/978281529286 ... cture_164/

http://www.zippyvideos.com/412012041286 ... cture_163/

http://www.zippyvideos.com/170344526286 ... cture_162/

Ik heb nog wel meer filmpjes maar ik denk dat dit genoeg is om te oordelen. Het gaat wel vrij snel dus echt duidelijk is het niet maar kunnen jullie hieruit wat tips geven?

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 22:36

De eerste doet het bij mij niet, maar duidelijk is dat ie makkelijker naar voor dan omhoog springt.

Hij vind het moeilijk om goed te dragen van achter, daarom verzamelt ie moeilijk in galop en de afzet voor een sprong is feitelijk ook een sterke verzameling.

Wat je zelf al aangaf, veel dressuur rijden, veel schakelen in de gangen, zodat ie sterker wordt achter.

Succes!

Le0nie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 22:41

Dat hij vanuit galop vroeg springt kan ik wel snappen. Je zegt dat je een beginnende ruiter bent. En je pony springt liever vroeg, het probleem is dus waarschijnlijk dat je niet genoeg ervaring hebt om int te kunnen schatten wanneer je mij moet rijden of rustiger, als je dat een beetje door hebt (de afstanden) kun je corrigeren hoe zijn galopsprongen de hindernis tegemoetkomen, en zo kun je zorgen dat hij goed uitkomt Doe je dat niet, zal hij omdat hij dat liever doet zorgen dat hij vroeg uitkomt. Blijven oefenen met de afstanden, probeer dat in te schatten en later te kunnen verbetern