Ligt niet aan het paard, maar aan jou
.. Je kunt het idd wel wat verbeteren om eens galopsprongen te leren tellen, en het te leren zien..
leg 2 balkjes maximaal 10 mter uitelkaar. Ene keer rij je bijvoorbeeld 3 galopsprongen, andere keer 4.. (hangt er natuurlijk af hoever je balken uit elkaar liggen).. Kijken hoeveel galopsprongen je minimaal kunt haren, en maximaal..
Dan moet je voor jezelf gaan beslissen, nu rij ik er 5.. Dat probeer je dan, en na veel oefenen begin je te zien "als ik nu net iets doorrij, dan kom ik perfect op de sprong uit" of "als ik nu net wat inhou, dan kom ik beter uit".
Na echt veel oefenen krijg je dat inzicht, en zul je zien dat je vrijwel altijd goed uitkomt. En met dit oefenen zal je paardje ook beter kunnen taxeren, maar het gaat er vooral om dat jij het leert. Want op bepaalde hoogtes zul je echt niet zonder kunnen.
Succes ermee, en voor vragen kun je pb'en 
btw: je kunt natuurlijk ook varianten hierop bedenken, denk aan bochten, meerdere balkjes, en lage kruisjes. En probeer er idd beetje op te letten dat je hem iets nageefelijker naar de sprong toe rijd, hem voor los laat, zodat hij zijn rug minder wegdrukt..
[edit] Je zegt dat je "hard" naar de sprong rijd, en juist dat is fout. Dan krijg je veeel eerder dat hij vroeg afzet, omdat hij enorm groot galoppeerd, en er (volgens hem) geen galoppsprong meer past. Dus dan zet hij maar vroeg af.. Als je hem verzameld, passen er meer galoppsprongen vanaf het punt waar hij dan is en tot de sprong..
Achteruit zitten is idd goed, maar hou goed in de gaten dat je tijdig naar voor gaat zitten, en niet de teugels teveel trekt.. (weet niet of je dit doet hoor, maar zeg het gewoon even want je ziet het vaak
)