Van ongeveer 250 jaar voor Christus dateren de eerste heldere verslagen van een imazighen ruitervolk in NW-Afrika dat zonder optoming rijdt. Dat dan waarschijnlijk al ééuwen, wellicht zelfs 1500 of meer jaar, zo rijdt, maar dat zijn nu eenmaal de eerste schriftelijk vastgelegde bewijzen.
Tot ongeveer 250 na Christus zal deze ruiter een belangrijke rol spelen als cavalerie over heel Europa.
> 500 jaar een zeer succesvolle manier van rijden.
Er is geen twijfel over hoé ze reden en dit http://www.chimtou.com/_images/reiter.JPG
is een representatief voorbeeld. Ik kies dit plaatje omdat het een afbeelding is uit de eerste eeuw na Christus, het hart van de periode, en door de numidiërs zélf gemaakt is. Het verschilt verder niet van andere afbeeldingen of de beschrijving over deze genoemde 500 jaar.
Ook is in diens goed gedocumenteerde graf de uitrusting van een ruiter'koning' gevonden en ook dit is in lijn met afbeeldingen en verslagen.
Netjes verzameld, perféct 'aan-de-hulpen' met alleen een wollen koord om de hals van het paard succesvol op de slagvelden van heel Noord-Afrika en heel Europa, víjf hónderd jaar lang, létterlijk onbeteugeld
Dit als een ánder perspectief voor een paar héél veel voorkomende rijtechnische problemen.
'Ja maar..' Ok, er was toen geen snelverkeer maar aan de andere kant heeft een slagveld met (tien)duizenden soldaten en allerhande oorlogsmaterieel nú geen equivalent.
Oh en bedenk hierbij dat ons huidige rijdier nog 2 duizend jaar selectieve fok meer in de genen heeft en dus een knap stuk makkelijker te berijden is/zou moeten zijn.....
Zo zijn er zijn meer, veel meer en ook langer bewezen methodes en rijwijzen dan de cavalerie-erfenis uit de 19de eeuw. Daar liggen ook veel oplossingen, misschien niet voor joú met joúw paard voor wat jíj als doel hebt, maar misschien ook wel
Ik heb wel een paar weken met halster gereden omdat hij schuurplekken op zijn hoofd had en toen kon ik hem ook gewoon nageeflijk rijden dus het is echt niet nodig maar het is een gewoonte hier. 
Dat zonder hoofdstel vriendelijker is of zo
Parelli biedt een andere weg die naar een andere manier van rijden leidt maar ook weerstandsloos (optomingsloos) rijden mogelijk maakt.