galop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sunday

galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 16:48

hoe kan je een draver het beste leren galopperen onder het zadel
in vrijheid en aan de longe gaat het super, behalve als je er zelf mee aan het rijden bent.

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 18:09

Hoi,

zorg om te beginnen dat hij los en/of aan je longe ook op alleen op je stemhulp (gaaalop) aangalopeert, maar dat doet hij misschien al. Ga eens op hem zitten terwijl iemand hem longeert. Wanneer degene die longeert de stemhulp voor galop geeft, geef jij tegelijk je beenhulp voor de galop. Galopeert hij aan dan gelijk belonen. Oefen zo eens de overgangen draf-galop-draf.

Als dit aan de longe niet lukt dan zou ik om te beginnen op een lang stuk bospad of op de lange lengte van de bak proberen te galoperen. Geef dan tegelijk je zit-, been- en stemhulp. Eventueel kun je ook nog een tikje bijgeven met je zweep. Galopeert hij aan, ook al is het een paar pasje, moet je hem gelijk belonen. In het begin zal hij erg uit elkaar gevallen galoperen. Ook zal hij waarschijnlijk vanuit een harde draf in galop 'vallen'. Dit is op zich niet zo erg, zorg eerst maar eens dat hij je hulpen snapt. Daarna kun je hem gaan leren vanuit een rustige arbeidsdraf aan te galoperen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf absoluut geen ervaring heb met dravers dus ik hoop dat je iets aan mijn tips hebt! Succes!!!

Rytm

Re: galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 09:32

Soms helpt het om iets in verlichte zit te gaan zitten. Dan stoor je zelf minder met je zit omdat zo'n draver toch best kan hobbelen.

Tempus_Fugit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 09:39

hmm ff dit topic volgen

maaruh als je in verlichte zit zit, dan kan je toch geen hulpen geven? :S

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 03:29

hoezo kun je dan geen hulpen geven?? je hebt toch nog altijd een paar benen handen en gewicht.

baroen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 04:44

ik sluit me voor een groot deel aan bij delphi.
aan de longe kun je eerst gaan oefenen, en dan vooral 'aanleren"dat galop oke is... het is nl heel begrijpelijk dat het iets redelijk onnatuurlijk is geworden voor het paard... galop mocht niet, iig niet in een training.. ( maar goed dat snap je zelf ook wel )

waar je wel op moet letten , is dat je het 'aanleren" niet teveel vanuit eerst keihard draven en net zoalng pushen totdat hij in galop aanspringt traint, probeer hem aan de longe aan te laten galoperen, en gaat hij erg snel draven, neem hem terug, niet boos worden , maar gewoon weer ho.. dit kost tijd, kan veel tijd kosten, dat weet ik, maar is wel de duidelijkste manier.. wanneer je hem nu eerst leert dat galoperen oke is dmv van hard draven en uiteindelijk galop, zul je hem dat straks onder de man weer wat af moeten leren... ik heb zelf een aantal dravers gereden, ex dravers wel te verstaan en mijn ervaring is best verschillend, het ligt er ook maar net aan hoe oud het dier is, hoe lang hij in de drafsport actief is geweest, sommige dravers zullen het nooit helemaal leren...

verlies iig niet je geduld.. en wat ook heel belangrijk is, zorg dat het paardje eerst soepel en goed in de stelling, buiging en aan de hulpen is... succes

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 10:19

ThaGirl schreef:
hmm ff dit topic volgen

maaruh als je in verlichte zit zit, dan kan je toch geen hulpen geven? :S

Jawel hoor.

Ik heb van de zomer een draver ingereden, die vond het allemaal erg lastig. Stap en draf ging al snel goed maar met de galop heeft hij nog steeds problemen. Hij springt wel aan op een hulp vanuit een rustige draf maar gaat nog best hard in de galop. Hij galoppeert gewoon makkelijker als je in verlichte zit zit.

Maar ik ken er ook eentje, die pakte het meteen op. Heel slim beestje, snapte meteen het galopperen, stelling, buiging, ging allemaal super.
Ook het nageven.

Obsessed

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 19:53

Ik heb die van mij (is al weer een paar jaartjes verkocht, daar niet van) eerst dat "lange" draven afgeleerd. Ik ben heel veel gaan verzamelen met haar en heel veel overgangen gaan rijden, zodat ze goed op mijn been werd. Aan de longeerlijn gaf ik haar een stemhulp bij het aangaloppere, die ik later ook onder het zadel gebruikte. Na een jaartje (ja, het duurde even) ging het super, ze galoppeerde zelfs netjes vanuit halt in een rustig galopje aan.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 21:48

Ik wil even wat zeggen over die verlichte zit. Nee, je kunt dan niet 1 van de galop hulpen, het aantrekken van het kruis, geven. Maar, wat je met de verlichte zit wel bereikt, is het vrij laag staan van de handen en niet in de weg zitten op de rug en vaak ook een mooie stabiele beenligging en het is vrij gebruikelijk om bij jonge paarden, dus niet alleen bij dravers die om/bijgeschoold moeten worden, de verlichte zit aan te nemen tot het aanspringen wat meer bevestigd is.
Hulp van de stem is belangrijk als ook nooit versnellen om de galop te willen krijgen, want een draver kiest dan gewoon voor heel hard draven en nooit voor galop! Dus eerder "remmen" om in galop te gaan. Probeer altijd vanauit een zo langzaam mogelijk tempo, desnoods stap, aan te galopperen. Verder is het moment van de hulp belangrijk, als het binnenachterbeen opgenomen wordt...
Het kan ook helpen om eerst over een balkje/cavaletto aan te springen...dan wel ook de hulp geven en stemhulp, zodat het paard wel het verband legt en niet gewoon een hindernisje springt...

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 01:35

loutjuh schreef:
hoezo kun je dan geen hulpen geven?? je hebt toch nog altijd een paar benen handen en gewicht.

Jawel hoor, alleen je kont zit 5 cm hoger, je handen en benen blijven gewoon liggen

ruitje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 17:19

Niet alle dravers wordt afgeleerd in galop te gaan.
Er zijn er ook zat die galoptraining aan de longe/onder het zadel krijgen tijdens de training . De meeste dravers reageren heel goed op stemhulpen, daar zal je het van moeten hebben. Beenhulpen wil nog wel eens onbekend zijn. Ik leer het de meeste aan de longe. Dan doen ze het onder het zadel ook meestal wel.

Het maakt niet uit als het hard gaat in het begin, dat krijg je er vanzelf wel weer uit .

Als het mij echt niet lukt probeer ik het buiten op een lang bospad

lovemaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 21:00

Mijne heeft het ook geleerd door erop te rijden en iemand die de longe vast houd. Steeds in dezelfde hoek proberen aan te galopperen, dan is het veel sneller duidelijk voor hem wat er van hem verwacht wordt. En dan dus,,, oefenen, oefenen en nog eens oefenen... en dan komt er ooit een dag dan galoppeerd hij alsof hij nooit anders heeft gedaan