Kantelen en nek lang maken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Diana_Mabel

Kantelen en nek lang maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 10:26

Mable is niet zo voorwaarts daar oefenen we hard aan. Als ze terug komt in tempo dan gaat ze soms haar nek lang maken, neus eruit naar voren en dan kantelt ze. Zodra ik haar weer voorwaarts rij zakt ze weer in mijn handen dus ik maak me geen zorgen.
Maar waarom doet ze zoiets?het gaat allemaal wel heel ontspannen dus ik vind het geen verzet.
Is het een soort strech oefening die ze doet voor haar ontspanning?

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 11:13

Op moment dat ze terugkomt en lang wil worden in lichaam, wil dus zeggen dat ze haar achterhand niet voldoende eronder wil brengen en dus niet aan werk gezet wil worden. Een overgang terugrijden, moet juist een paard meer oprichten en meer op achterhand gebracht worden.
Ik zou dus zeggen, op moment dat je haar terugrijd, benen erbij houden, dieper zitten door je hakken enorm uit te drukken naar beneden, je knieeen naar beneden drukken en zorg dat je zelf in balans zit (dus je hielen op dezelfde lijn houden als je schouders en heupen) jezelf lang maken. Bied weerstand met je hand (dus dan kan ze niet haar nek lang maken en gaan kantelen) en op moment dat ze terug komt moet ze de hand nemen doordat je weerstand bied met je hand (dwz dat je meer druk moet krijgen in aanleuning) en dus meer op achterhand komen. Dus ze kan dan in principe niet de hals langer maken en moet ze meer op achterhand komen. De verbinding vanuit de achterhand naar mond en naar jouw hand is nog niet in orde en daar zit probleem.

Diana_Mabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 11:29

Ik rij haar niet zelf terug (niet bewust) maar ik let dan even niet op het tempo en dan gaat madame zelf langzamer draven
Ik snap hoe het ontstaan maar waarom doet ze dan zo?zit er dan iets niet lekker?aan de longe doet ze het ook

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 11:39

Dat kan ik zo achter pc niet beoordelen, maar normaal is het niet natuurlijk. Paard moet blijven lopen en moet reageren als je kuitdruk geeft op moment dat ze terugvalt. Zo niet dan zweep erbij maar als je hulp geeft om voorwaarts te gaan moet ze daarop reageren in normale omstandigheden. Zowel met longeren als dat je erop zit.

Jimbo

Re: Kantelen en nek lang maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 16:28

als je t echt niet vertrouwd kan je altijd een dierenarts laten kijken (denk dan zelf meer aan fysio oid)
Denk dan wat beter om het tempo als je zelf niet oplet let het paard ook niet op

Woodstock

Re: Kantelen en nek lang maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 20:28

Nouja fysio is niet nodig hoor! Het is gewoon vrij natuurlijk dat een paard wat groen is in de africhting op de voorhand valt. HIj wilt het meeste van zn gewicht op de voorhand dragen. Hierdoor gaat hij ook in je hand hangen (dat wat jij net beschreven hebt) Je moet hem leren dat dit gewicht op de achterhand komt ipv op de voorhand.
Daarvoor moet je consequent zijn. De dingen die Bets zei zijn heel goed. Als dit bevestigd is, tempowisselingen rijden en hierop blijven letten.
Je paard heeft echt geen afwijking ofzo, het is gewoon een natuurlijke reactie, zo is het paard gemaakt. Dus oefenen en daardoor veranderen

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 02:04

Een paard gaat zijn hoofd kantelen als hij vast zit in zijn nek, tussen de schedel en de 1e halswervel. Dan slaat hij dat stapje over, en buigt een niveau verder, tussen de atlas en de draaier. Met zijwaartse buiging zal hij ws. ook de neiging hebben met zijn hoofd te kantelen ("scheve oren"). Een osteopaat kan er meestal eenvoudig wat aan verhelpen.

monsera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 16:57

Diana_Mabel schreef:
Ik rij haar niet zelf terug (niet bewust) maar ik let dan even niet op het tempo en dan gaat madame zelf langzamer draven

Probeer zelf wel geconsentreerd te blijven als jij niet bij de les blijft doet je paard dat ook niet Je moet je paard lekker bezig houden dus niet alleen maar over de hoefslag heen draven maar lekker veel overgangen,schakelen in de gangen dus weer een stukje veruimen en een pasje terug laten komen en veel figuren rijden.Aan de longe net zo als ik even sta te kletsen met iemand gaat mijn pony direct stappen of in een sukkel drafje hij zou gek zijn om dan lekker door te werken.Maar als ik mijn aandacht bij de pony hou loopt hij goed door.

Het stukje van Bets is erg goed en zou ik een paar keer goed door lezen dat kan je heel goed helpen als je wel bewust overgangen gaat rijden.Als je dat niet helemaal begrijpt mag je haar altijd wel vragen om uitleg.