Rijden loopt meestal uit op flinke irritatie.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Targaryen

Rijden loopt meestal uit op flinke irritatie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 21:13

Nou, ik heb sinds kort een nieuw verzorgpaardje. Ik vind haar superlief en kan het heel goed met haar vinden, totdat ik haar wil gaan rijden. In het begin luistert ze nog redelijk, maar zodra ik in draf wil gaan gaat ze haar eigen leventje leiden. Ze gooit dan meteen haar hoofd in de lucht, snijdt bochten af, wilt constant in galop, blijft niet op de hoefslag enz. Ze luistert dan ook helemaal niet meer naar been en stemhulp. Je snapt misschien wel; het is totaal niet ontspannen en het rijden is voor allebei geen pretje. Ik heb geleerd om niet in de mond te gaan trekken en ik rij verder niet met zweep/sporen ofzo.
Even voor de duidelijkheid: Ik ben nog maar 13 jaar, rij 6 jaar, heb 7 privélessen gehad ofzo, dus nog maar zo groen als het zijn kan.
Ik weet dus niet hoe ik dit moet oplossen. Ik wil gewoon dat het rijden iets meer ontspannen en leuker wordt. Ze hoeft van mij niet eens persee naar beneden, als ze maar geconcentreerd blijft op mij. Dan ben ik al hartstikke blij.

Iemand tips?

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 21:14

vaker les nemen ...... zo simpel is dat .. Als je wilt paardrijden zul je er geld aan moeten uitgeven ^^

Roosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 21:23

Goede instructie.
Dus niet váker les, maar béter les.
Ik denk dat je daar een heel stuk mee vooruit kunt.

Vickelientje

Re: Rijden loopt meestal uit op flinke irritatie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 21:40

Inderdaad blijven oefenen en liefst met hulp van een goede instructeur.
Verder; probeer heel bewust zelf ontspannen te blijven dat is vooral in het begin niet makkelijk, maar probeer te blijven ademhalen en ontspannen.
Vaak ga je (als ze steeds maar harder gaan) gespannen zitten, dan ga je automatisch knijpen en gaat je paard nog harder. Jij raakt gefrustreerd paard nóg gefrustreerder , dan wordt het alleen maar erger.

Probeer eens tijdens het draven juist het paard met de teugels iets meer ruimte te geven en je gaat iets langzamer lichtrijden, blijven ademhalen en je zult merken dat je die rust op het paard overbrengt. Je kunt dan eventueel wel af en toe iets knijpen in je teugel en weer ontspannen, dat is beter dan blijven hangen.

Als hij er vandoor gaat (of wil gaan)kun je proberen hem op de volte te zetten. En veel figuren rijden, want dat houdt hem lekker bezig.
Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om ook ergens op een ander paard/ pony te rijden die wat makkelijker is? Dat is misschien voor jou prettig, om rustig te leren en daarmee ook bij dit paard wrs duidelijker kunt aangeven wat je van hem wilt.

Houdt in je achterhoofd dat het vaak aan de ruiter ligt als het paard niet doet wat het moet doen. Dat helpt mij persoonlijk in ieder geval rustiger te blijven en de oorzaak bij mezelf te zoeken.

Heel veel succes Ik hoop dat je er wat aan hebt

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 21:41

Quote schreef:
Dus niet váker les, maar béter les.
Ik denk dat je daar een heel stuk mee vooruit kunt.

Of in het begin even beide

Vickelientje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 21:50

Delphi schreef:

Of in het begin even beide

Ha, da's een hele goeie Wijs gesproken

Targaryen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 21:15

Hm was even vergeten te zeggen dat ik niet met dit paardje les heb, maar omdat ik met die andere ook geen les meer heb zou ik misschien met deze wel les kunnen nemen. Ik heb hier nog niet eens aan gedacht . Thanks iig!

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 14:06

ymneuss schreef:
Hm was even vergeten te zeggen dat ik niet met dit paardje les heb, maar omdat ik met die andere ook geen les meer heb zou ik misschien met deze wel les kunnen nemen. Ik heb hier nog niet eens aan gedacht . Thanks iig!

Ik denk dat dat het allerbeste is dat je kunt doen en dan wel bij een goede en ervaren instructeur!!! Je moet gewoon weer opnieuw bij de basis gaan beginnen. Wellicht doe jij dingen 'verkeerd' (niet negatief bedoelt heeft iedereen wel eens) of doe jij dingen die de instructeur juist anders zou doen. Nu zit je gewoon in een neerwaartse spiraal. Je verzorgpaardje loopt niet lekker en jij weet niet wat je anders moet doen. Hulp van een goede instructeur is dan het beste wat je kunt doen. Succes!!!

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 15:03

Misschien is het een idee om in het begin eerst wat vaker te longeren zodat jou stemhulpen beter bij je verzorgpony erin zitten.
Als het longeren helemaal goed gaat dan lekker gaan rijden en misschien dan alleen beginnen met longeren.

Zo krijgt je paard misschien meer respect voor je en wees ook duidelijk naar je verzorgpaard dat braaf is braaf en stout is stout dus straffen en belonen is zeker heel belangrijk al is het maar met je stem.

Heel veel succes met je verzorgpony

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 15:45

Ik ga helemaal mee met de anderen les nemen is erg belangrijk en dan het liefst wel met deze pony want hier heb je een probleem mee.In je profiel staat dat zo gauw jij been geeft en de teugels aan neemt je pony rondjes gaat draaien en achteruit gaat lopen ik denk dat je dan te veel druk op de teugels legt en je pony jouw zo verteld dat je wel ruimte moet geven aan de voorkant omdat hij anders niet voorwaarts kan lopen.Ik denk dat je ook nog helemaal niet je pony moet vragen om na te geven je kan je beter richten op wat er niet goed gaat en dan zul je zien dat de pony vanzelf wel gaat nageven.Probeer eerst mooi recht over de hoefslag te stappen en af en toe te draven maar ga pas weer een stapje verder als je haar zonder moeite op de hoefslag kunt rijden.Gaat ze sneller draven gelijk weer terug nemen lukt dit niet dan gaan stappen en nog eens proberen maar wil niet te snel in 1 keer hier kun je wel maanden voor moeten oefenen voor ze rustig kan draven blijf oefenen.Verder veel oefeningen doen met de pony wat goed is om te doen met deze pony is om op de lange zijde recht over te steken naar de overkant en dan echt recht over steken hou haar goed recht tussen je benen en dan zo ver mogelijk door rijden naar de overkant en pas op het laatste moment afwenden MAAR bereid de wending wel goed voor overval hem niet op het laatste moment en trek hem dan nog snel om dan heeft de oefening helemaal geen zin gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 19:37

Lekker tips zeg, les nemen, e.d.....

Ik denk dat je eerst moet kijken of het zadel goed past en goed ligt. Ik zou bijna denken dat het paard last heeft van zijn spieren of gewoon pijn in zijn rug. Galop is makkelijker voor een paard dan draf als hij last heeft van zijn rug. Galop maakt zijn achterhand ook sterker, kun je ook makkelijker zijn rugspieren sterker maken. Kijk eens hoe ze draaft aan de longeerlijn, is ze dan regelmatig? Doet ze het dan goed, ook als je haar overgangen laat maken van draf naar galop en weer terug?

Als een paard zo onder je uitrent is er meestal wel wat aan de hand. Als het streken zijn, moet je wel proberen zoveel mogelijk geduld te hebben. Je kunt dan ook een tijdje gaan galopperen, voltes maken en haar gewoon in een rustig tempo lekker los en warm laten galopperen. Daarna kan je de draf op pakken, kijken of ze dan beter gaat lopen. Ik persoonlijk zou het met een verzorgpaard rustig opbouwen. Dus als de draf niet zo goed gaat, leg je daar niet al je accent op en oefen je die maar kort. Genoeg gehoorzaamheids en geduldigheids testjes te doen. Leer haar op je te concentreren, op je hulpen te wachten en te reageren. Als blijkt dat ze nog armbespierd is, is het best zwaar om een ruiter op je rug te hebben die je dan ook nog moet dragen en ook nog eens netjes en rustig lopen. Bouw eerst wat bespiering en vertrouwen op.

Mariek1983

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 18:38

Misschien kun je eerst beginen met grondwerk?!
eerst aan de longeerlijn oefenen met de commando's, kijken hoe ze op je reageert. Vooral het positieve belonen en het negatieve negeren. Dus niet boos worden als ze niet luisterd naar bijv. hooo stap. Maar conseqeunt door blijven gaan met je comando. Kan misschien lang duren voordat ze luistert, maar gewoon rustig blijven!
Verder wat het rijden betreft, ik zou haar gewoon laten galoperen. Mijn paard heeft daar ook een handje van op links in de bochten aan te galloperen. Als ik haar constant terugneem dan vind ze het een leuk spelletje. Ik laat haar gewoon galloperen en wanneer ze zelf stopt, dan mag ze op mijn commando nog een paar rondjes. Ze wordt vanzelf moe En verder veel begeleiding!!! Je geeft zelf ook al aan nog veel te moeten leren. Je bent toch nooit uitgeleerd zeg ik altijd! Nou veel succes, en bedenk dat je hier wel ruim de tijd voor moet nemen! Het zal best eens een hele tijd kunnen gaan duren, maar geduld en consequent zijn is toch de beste remedie lijkt mij zo. Laat je nog eens weten hoe het verder gaat???

Greetz Marieke

Targaryen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 13:40

Wat een verhalen allemaal zeg, maar wel goeie tips. Ontzettend leerzaam! En ik ga ze zeker zo snel mogelijk ook uitproberen.
Longeren had ik zelf ook bedacht en ben daar nou ook veel mee bezig.

@ russel: Ik zal het zadel enz. voor de zekerheid eens controleren, maar volgens mij is daar niks mis mee.

Bedankt allemaal!

wyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 13:49

mijn haf is een ongelofelijke truttebol. op buitenrit braaf en in de bak wilt ze het liefst zo hard mogelijk en is er weinig mee te beginnen. dit is ook aangeleerd gedrag door de vorige eigenaar. die klom erop 45 min scheuren en dan hop zo de stal op.
ik moest van mijn instructrice heel veel overgangen rijden. paar passen draf dan terug naar stap paar passen stap en weer paar passen draf etc.
ook veel figuren rijden zodat ze geen tempo kan maken. ze lekker bezig houden. zo min mogelijk over de lange gedeelte van de hoefslag lopen. dit gaat niet gelijk in 1x goed hoor. ik ben hier wel een tijdje mee bezig geweest, maar het heeft wel geholpen want ze doet het nu niet meer!!
succes

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 13:51

Het is je verzorgpaard
hoe loopt hij bij de eigenaar?

horseNL00

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 14:38

Ja, les, zadel allemaal heel belangrijk. Maar laat je paard ook weten wanneer hij het goed doet door m te belonen. Klopjes op de hals, een aai, spreek 'm een beetje toe. Dat helpt. Je moet proberen een band op te bouwen tijdens het rijden.

Targaryen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 21:46

runningkawa schreef:
Het is je verzorgpaard
hoe loopt hij bij de eigenaar?

Bij haar doet ze dit allemaal wel braaf. Gaat er niet meteen vandoor in galop, loopt ontspannen en aan de teugel, luistert goed. Dus ik had gevraagd (van dat aan de teugel rijden): 'Hoe moet je dat dan precies doen bij Sundance?' En het antwoord was dus: 'Een beetje druk met je kuit geven en als het nodig is ietsje meer contact op de teugels'.

Maarja zij rijd haar misschien 1 keer in de drie weken en verder dan dus door mij, wat niet echt lekker gaat.

Targaryen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 23:32

Ga van de week een nieuwe poging wagen met deze tips, want tot nu toe is er niet veel van gekomen, omdat de bak bevroren was.

Horsea_nl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 23:38

idd succes.. en gewoon rustig blijven en anders achtjes rijden.. zodat ie continu naar je bene meot lusiteren stelling moet nemen en zich ontspannen

Anne_Loes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 10:24

Heey..

Eerst longeren voordat je erop gaat kan er voor zorgen dat ie niet meer gaat galopperen. Als je pony bochten afsnijd maak je een kleine volte in elke hoek, zodat ie er toch door moet. Gaat dat aardig, dat kan je proberen met veel stelling en binnenbeen door die hoeken te gaan. Verder kan je veel overgangen maken van stap naar draf. Dan wordt je pony wat meer gesloten en gooit ie zijn hoofd ook minder in de lucht!
Suc6!!

Targaryen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 16:47

Ik heb nu veel geoefend. De ene keer met figuren en de andere keer met overgangen.

Gisteren heb ik het door elkaar gehusseld en het ging ZOOO goed (vergeleken met andere keren iig)

- Paar rondjes ingestapt, niks gevraagd, lange teugel.
- Langzaam teugels wat korter genomen en aangedraafd
- Veel figuren gaan rijden (voltes, gebroken lijnen, achtjes, slangenvoltes en op een willekeurige plek afwenden) Ondertussen veel "braaf" en "goed hoor" gezegd.
- Daarna iets meer stelling gevraagd in de hoeken, ook weer veel beloond (mits ze het goed deed)
- Daarna overgangen gaan rijden. Stap naar draf, van draf naar stap, van stap naar halthouden en vanuit daar naar draf enzovoorts. Ook weer veel beloond.

En toen liep ze eindelijk meer ontspannen. Ze ging naar beneden en draafde gewoon lekker rustig, maar wel actief door! Ze heeft geen 1x geprobeerd om te galopperen. Heb der na 40 minuutjes werken wel een galopje als beloning gegeven, maar daarna was wel alle ontspanning weer weg .

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 18:54

hey goedzo hoor! dit blijven volhouden dan komt het allemaal goed!

Targaryen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 12:54

Ik hoop het

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 13:32

tuurlijk wel altijd positief blijven